• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Kaz - Otäckt med RS!
    Visst är det trist med vädret! Vi hann också testa julklappsskidorna på juldagen bara, sedan inget mer. Hoppas vintern kommer tillbaka.

Milla - Blir maken på bättre humör nu när han får jobba igen?
    Känner igen det där med städet, ibland har man bara inte orken.
    Kul med kortvasan! Är det "bara" du eller har du någon tränings-/tävlingskompis?

• asap

Milla - Bra att ni fick pratat lite. Kul att svärisarna också ska åka! Min svärfar har kört vasan i massor av år och jag tror han gärna hade sett att något av barnen delat intresset. Nu har han givit upp och flyttat hoppet till barnbarnen istället, och är personlig leverantör av all nödvändig utrustning till dem.

Hanna - Det var ett bra tips. Ida är dock lite bekväm och ger gärna upp om vi sitter med, det går ju mycket fortare och lättare om vi läser. Däremot kan hon sitta och staka sig igenom böcker högt för Gustav och Elsa om de orkar lyssna. Men Gustav kan nu också läsa, lika bra som Ida, och läser för sig själv när han ska somna om kvällen.

• asap

Drutten - Drygt med magsjuka, men skönt att få städat sådant där man dragit på länge.
    Vi har inte tränat på något speciellt sätt med läsningen, utan de har snappat det själva. Ida har länge velat "jobba i skolböcker", det finns ju en uppsjö att köpa. Gustav har (som med allt annat, han är ju andra barnet ) bara helt plötsligt kunnat, utan att vi först noterat att det var på G. Tror det sporrade när Ida lärde sig.

• asap

Han har alltså lärt sig helt utan att öva i pedagogiska häften först, bara genom att kunna bokstäverna och börja ljuda dem. På skyltar utomhus först, och därefter började han läsa i böcker och tidningar hemma.

Tror också det spelat in att vi läser väldigt mycket för barnen, men det är väl bara tack vare att de är så intresserade som de har lärt sig läsa. Det är väl som med allt annat - omöjligt att skynda på om de inte själva vill.

• asap

Seren - Fy f*n! Hoppas du låter den familjen få veta att er jul blev förstörd pga dem.

Ida cyklar inte heller än utan stödhjul. Vi tog bort dem i somras, hon tränade ett par gånger och körde sedan sparkcykel istället och lät sin cykel bara stå. Hoppas hon vill testa i vår, jag är säker på att hon kommer kunna då för hon har balansen och motoriken som krävs. Det gäller ju bara att våga testa.

Hon är så mörkrädd nu ett tag, och inte blev det bättre av att hon hade svårt att somna en kväll hos farmor och farfar och när hon kom upp en stund fick hon se ett par glimtar av Sagan om ringen som farfar satt och tittade på. De där glimtarna hemsöker Ida nu, hon ligger i sin säng och tror att Arwen ska komma ridande in med full fart, jagad av otäckingar.
    Igår kväll lyckades hon till sist somna när Gustav (som också var rädd) kom och lade sig i samma säng. Så nu har vi tänkt att vi ska ordna så att de får sova i samma rum. Vilket ger ett rum ledigt för Elsa att sova i, så hon slipper ha sin säng i en hörna i övre hallen som nu. Då kanske hon också får lättare att somna om kvällen. Hoppas!

• asap

Kaz - Vecka 26 redan, oj så fort det går!
    Jag hade glömt det där med att vara så törstig, men det stämmer ju att det var så det var.

Drutten - Jag tycker att Elsa nyss kom, och hon är 1½ nu!
    Jobbigt med maten. Hoppas det vänder och han börjar gapa igen snart. Jag har ingen input att komma med, barnen i det här huset har snarare ätit för mycket och spränger alla viktkurvor. Elsa väger 16kg, tex. Men det är nog ingen fara, de äldre barnen är absolut inte runda längre så hon kommer nog också smalna av om något år eller två.

Vad gäller magsjukan så blev jag förvånad när vi fick hem lite riktlinjer från skolan när Ida började i höstas. Där stod det uttryckligen att man inte behövde vara hemma om syskon var magsjuka, men på dagis ska ju syskon hållas hemma. Kanske för att man inte ska missa undervisning annat än då man själv är sjuk?

Balanscykel, menar ni springcykel då? Vi har haft en sådan som Ida har bemästrat, men det var ändå inte bara att börja med vanlig cykel sedan. Men, men, som sagt, håller tummarna att hon vågar mer i vår och då kommer trampa på som aldrig förr.

Nu har Ida och Gustav delat sovrum i två nätter, det är ett fnissande och tisslande om kvällarna, men de håller sig lugna och ropar inte på oss föräldrar iaf, som de alltid gjorde förut flera gånger varje kväll.
    Elsa fick eget rum igår, och hade lite svårt att somna igår kväll. Men sedan sov hon gott hela natten.

• asap

Kaz - flyttar dina storbarn ihop för att göra plats för bebisen?
    Vi är ett rum kort i huset, men om några år är nog lekrummet på nedervåningen ointressant och får ge plats för sovrum åt något barn som går med på att sova ensam på nedervåningen. Vi har tre sovrum uppe, och så lekrummet nere, så i slutänden har nog alla barn varsitt rum ändå.

• asap

Mandra - Vilka duktiga barn! Lycka till idag!

Kaz - Aj! Otäckt med vurpan, skönt att du inte landade på magen iaf.

Piggley - Nu är du nog snart klar, blir det champagne ikväll eller väntar ni tills tentan är rättad?

• asap

Piggley - Grattis till skriven tenta, även om du inte är helt säker på att den är klarad än (men det är jag ).
    Mitt förslag är att man får champagne bara för att man skrivit tentan, har det sedan gått bra också är det bara att öppna en flarra till!

Mandra - Förstår att ni blev besvikna, så trist att vara utlämnad till handledare och examinatorer som får bestämma "fritt". Hoppas ni får det betyg ni förtjänar vid en ny bedömning!
    Och stackars lilla T!! Jag håller helt med de andra om att man ska inte behöva stå och ta emot stryk utan att få göra något själv, helt rätt av sambon att säga att hon får putta bort pojken, tycker jag!

Vi 4 - Jag är så ledsen för din skull, och så lunginflammationen också som grädde på moset. Börjar du känna dig bättre?

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*