• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Malin - Så märkligt av den andra pappan! Bra att skolan tar ett snack med honom. Han verkar vara av samma skrot och korn som den där mamman som skällde ut Piggleys H härom veckan. Jäkla fasoner att ge sig på barnen sådär!

• asap

Barnen här har aldrig testat nagellack, men G målar gärna naglarna med tusch när han sitter och ritar ibland. Läppglans eller färgat cerat har Ida testat några gånger. Mascara skulle jag inte gå med på!

På onsdag är det utvecklingssamtal för Ida. Är barnen alltid med på dem? Jag vet inte om det kanske alltid är så i skolan, men det kändes konstigt när jag hörde att det var så. På förskolan är det ju utan barn (iaf på vår fsk).

• asap

kaz - Nej, precis, det går ju alldeles för fort som det är, så det finns då ingen önskan att barnen ska bli stora ännu snabbare! Mascaran får vänta.

Milla - Hur är det idag? Jobbigt när sjukdomarna bara vandrar runt sådär.

Hannapanna - Beteendet känns igen! Jag vet inte om jag törs skriva under på Piggleys "puts väck" efter kalaset, men förhoppningsvis lugnar det sig iaf. Här ser vi en hel del av liknande beteende, och det är inget kalas inom nära framtid...

Mandra - Skönt att du kommit igång så bra med tentan! Nu är det bara resten kvar.
    Att sminkandet skulle vara lite kulturellt betingat kan jag nog hålla med om, på samma sätt som hål i öronen på bebisar/småbarn.

Vi tampas en del med Ida just nu, hon har lagt sig till med ett hemskt jobbigt sätt. Tex så kan hon komma och sätta sig vid matbordet (efter att vi sagt till 14 gånger, och vi andra redan är på plats med mat på tallrikarna) och istället för att säga vad hon vill ha och be om det så klampar hon iväg igen med ett "Får man ingen mat!!? Okej, jag går väl då! Jag kommer svälta ihjäl, men det är väl lika bra att jag dör!?" osv. Vi har förklarat till leda att allt hon behöver göra är att prata vänligt med oss och be snällt, så ordnar sig allt, men det är precis som om hon vill bli arg. Hon ber inte om hjälp med någonting, utan blir bara arg och skriker "man får ju ingen hjälp att klä på sig!" eller vad det nu är som krånglar.
    Suck. Hoppas det går över snart.

• asap

Kaz - Skönt med ett bra prat med läraren!
    Jo, Ida testar oss säkert. Men jag tycker hon borde ha koll på reaktionen vid det här laget..

• asap

Piggley - Jag önskar också att de får vara barn länge till! Tror åtminstone det är bättre förutsättningar för det här där vi bor än för syrrans barn i innerstan, men det handlar väl om personligheter också. Jag har inte börjat fixa ögonbrynen hos någon frissa än, gör det knappt själv hemma. Var definitivt inte inne på något sådant när jag gick i sexan.

Vi har nu varit på utvecklingssamtalet med Ida. Allt var bara bra, hon läser och skriver och räknar där, precis som hemma. Det de ska öva på är att hon ska våga synas och höras lite mer, hon säger själv att hon blir så blyg ibland och vågar inte räcka upp handen i helklass. I mindre grupp går det dock bra.
    Sedan tycker hon själv att det är jättejobbigt när vissa barn stör vid samlingen och sådant. Idas lärare uttryckte sig diplomatiskt och sade att "det är väldigt akrobatiska barn i gruppen", men de jobbar på att få stopp på att de ska stå på huvudet och sådant just under samlingen.

• asap

M73 - Precis så var det hos oss också, utan barn på fsk förutom utskolningssamtalet. Och nu i skolan är det också med barn.

Mandra - Skönt med skolan, och så kul att flytta till hus! Det kommer bli toppenbra på alla sätt tror jag.

Jo, jag vet att det är lilla tonåren Ida går igenom nu, men lik förbaskat är det vansinnigt störande och kräver stort tålamod.
    Imorse var hon så trött så istället för att sätta sig vid frukostbordet när hon klivit upp gick hon och lade sig i soffan. Jag frågade flera gånger vad hon ville ha till frukost, men fick bara svaret "ingenting. Jag vill sova". Till slut gjorde jag i ordning en smörgås iaf, det brukar hon oftast äta. När hon kom till bordet blev hon då sur över att det låg en smörgås där, för det ville hon minsann INTE ha! Och då kunde hon också förklara att hon ville ha fil och flingor istället, och när hon väl började äta det blev hon ett litet solsken, åh det var ju sååå gott, och tack snälla mamma, och det här kommer jag alltid vilja ha till frukost, och titta vad Elsa är gullig, och vad roligt det ska bli med skolgympa idag.
    Det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna..

• asap

Malinkat - Hur har det gått med viruset? Jag fick också det där mailet, men klickade aldrig på någon länk, tack och lov.
    Kul att E ska vifta sig med Claes!

Ida var på lika bedrövligt humör idag. Jag sade åt henne att om hon inte slutade skälla på mig när jag försöker hjälpa henne så skulle jag sluta hjälpa genast. Mycket riktigt, jag fick avbryta fixandet. Trots att hon blivit varnad flera gånger innan såg hon inte sin egen del i det hela utan reagerade med "jag får ingen frukost!". Inte ens när jag förklarade det uppenbara, att hon kanske kunde sluta sura och gnälla och skälla så kunde jag nog hjälpa till igen, slutade hon. Så nu, två timmar senare sitter hon här utan frukost i magen. Trött blir man!

• asap

Milla - Det hade lätt kunnat vara här den scenen utspelade sig!

Hannapanna - Hoppas kalaset blir lyckat. Hur mår du idag?

En kompis till Ida började gråta häromdagen när Ida skulle hem från skolan. Vi måste skärpa oss och styra upp lite lekträffar oftare. Vi är lite bekväma där, men det är ju smidigt när I och G är nöjda med att bara leka med varandra oftast. Syskon i all ära, men det är bra med kompisar också!

• asap

Min jobbarkompis köpte nyligen sådana skridskor till sig själv, de fanns visst upp till strl 40 på Intersport. De är tydligen bra även för vuxna som är nybörjare.
    Hon åker med sina barn på skridskoskola som verkar toppenbra, det är öppen träning, bara att droppa in om man vill vara med. Det finns sådana där ställningar att åka med som ser till att man åker på rätt sätt med fötterna. (Det är någon grej i mitten så att man är tvungen att ta skären utåt med fötterna) Dessutom finns det tränare på plats, och för de större barnen ges möjlighet att spela bandy. Nackdelen är att det är i Norrtälje....

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*