kaz - Skönt att Simon förstår grejen med skorna, hoppas ni får det bra hos mormor.
Det blir ju lättare ändå när de är lite äldre som våra -06:or, då fungerar det här med konsekvenser och att prata i förväg. Men på treåringen biter ju ingenting. Man kan prata innan och han lovar och bedyrar att han ska sköta sig, men sedan blir det ändå inte så. Och försöker man ge en konsekvens som inget Bollis ikväll eller att han inte får följa med på gympan eller något, så blir svaret bara att det ville han ändå inte idag. Ska bli skönt när han blir lite större.
Det var utvecklingssamtal igår, allt var bara bra med båda barnen. Det mest slående var dock att de beskrev G som "lite tystlåten". What? Vi som inte ens kan få tyst på honom så att vi kan borsta tänderna, han är aldrig tyst här hemma. Fast varken vi eller personalen har intrycket att han inte skulle trivas, han tycks väldigt nöjd när han är där och har aldrig sagt något annat heller. Så det är nog inte därför han är tyst iaf.
Och bekymret på Idas avdelning är att ett gäng grabbar tar väldigt stor plats, skriker och rusar runt, leker StarWars och är inte alltid vänliga mot varandra. Det är inget som Ida verkar störas av, hon gör sitt vid sidan av med sina kompisar, men som pedagogen sade: "De får ju vänta väldigt mycket de här tjejerna, när det ska pratas och redas upp med stökbarnen innan de kan sätta igång med annat." Men positivt är att de ser att det är ett problem och att de jobbar på att få det bättre, att få även de lugna barnen att ta sin plats i gruppen.
Fast jag kan bli så ledsen över att det är så här, känner igen det från när jag själv gick i skolan, att vi som är av den lugnare sorten liksom blir använda som buffert för att dämpa de stökigare barnen, tex sitta mitt emellan vid samlingar, och det där att man hela tiden måste vänta tills alla är med på tåget innan det kan köra. Det är ju förstås jättesvårt, hur får man bukt med de som bråkar utan att "belöna" dem med jättemycket uppmärksamhet? Ignorera fungerar ju inte i en grupp på 21 barn, man måste ju få stopp på bråket så att inte alla blir drabbade.
Men som sagt, hon verkar inte bry sig så mycket om det, mer än att tycka att de är jobbiga och välja andra kamrater att leka med istället. Delvis är det nog tack vare att vi har Elsa så att de bara går 15h/vecka, gör man 30-40h/vecka är det säkert inte lika lätt att tänka bort stöket hela tiden.