• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Frk Kanin skrev 2011-11-10 13:13:32 följande:
    Assar P: Adèle hade inga som helst fysiska fel. I början var det jobbigt tt ta in men nu känns det bättre eftersom då behöver vi inte ha rädslan över att nästa bebis skulle ärva något läskigt. 

Hon var perfekt men somnade in för djupt. Hon gjorde det i magen också en gång men då yckades man väcka henne
    Hjärta

gbg - Vi har mer kissolyckor med Gustav än vi hade med Ida, fast det går kanske inte riktigt att jämföra ändå eftersom han slutat med blöja tidigare än hon gjorde.
  • asap

Vi4 - Gulligt!

Gustav säger flera gånger om dagen: "jag vill pussa lilla Elsa, hon är så gullig" och kommer med trutande mun. Ida bara suckar åt honom och himlar med ögonen och säger "åh, Gustav är pussjuk."

• asap

Frk Kanin - Så fult av dem!

malin - Tur att bilderna kunde räddas!

kaz - Vad skönt att det har lossnat på tennisen, kul!

Vi har inga aktiviteter alls just nu. När Ida och Gustav var yngre gick vi på sim med dem, men slutade efter att vi flyttat för det blev så krångligt att ta sig dit. Sedan har jag gått med Ida på Skogsknytte, två terminer tror jag vi hann med. Men det var på helgen, och jag vill helst inte vara inbokad på helgen. Vi missade massor av tillfällen på Knyttet för att vi var borta, och till slut så lade vi ner det hela istället. För några helger sedan var Ida och jag på familjegympan på Friskis, och det gillade vi båda två och vill fortsätta med, men sedan har det varit annat program om lördagarna sedan dess så det har inte blivit något mer än.
    Sedan säger hon själv att hon vill börja på ridskola, men jag skulle hellre vilja att hon gjorde något annat. Skäms Dels är jag själv helt ointresserad och har verkligen ingen lust att stå och hänga i något stall, dels är mannen måttligt allergisk och min mamma är dunderallergisk. Så för mannen skulle det bli besvärligt, för mamma helt omöjligt att komma och hälsa på om vi har ridkläder i huset osv. Det känns därför bara jättejobbigt att Ida skulle börja.

• asap

Läste någonstans att barn som får omega-3 har färre infektioner i övre luftvägarna också. Men jag undrar också hur nödvändigt det är med extra tillskott i form av olja eller kapslar. Vi äter fisk varje vecka, dricker ekologisk mjölk, äter nötter och frön till frukost och använder oliv- och rapsolja i matlagningen. Räcker inte det?

• asap

Vi4 - Tack! Det var bra svar, tur att vi har dig som är så insatt i ämnet och kan förklara så att man begriper.

• asap
    Mandra skrev 2011-11-18 08:55:45 följande:
    STOR dag idag, Vilya har tappat sin första tand.
    Nä, nu börjar de väl ändå bli för stora, barnen våra?

Drutten - Så jobbigt med Anton på fsk. Vad säger personalen annars? Kan de se i vilka situationer det händer, är det något speciellt som föranleder det hela? Hoppas ni/de kan lyckas bryta det hela.
    Och så håller jag också tummarna för syskon.

Fredag! Härligt. Det är så skönt med dessa 15-timmars veckor för barnen, att få säga "trevlig helg" till personalen när jag hämtar kidsen på torsdagen. Fredagsmorgnar är luuuugna, slippa väcka barnen, äta frukost så länge man vill, de kan sedan leka och kolla morgonbollis utan stress med påklädning och tandborstning. Vi tar det lugnt helt enkelt. Och Elsa behöver inte stuvas ner i vagnen förrän hon är trött, inte för att vi ska gå till dagis. Skönt skönt.
  • asap

malin - Fy så jobbigt det låter. Skönt att ni inte stressar upp er (tack vare att det är andra barnet, kanske? ) och gör en stor grej av det. Jag har sett på en släkting där det gick överstyr, lilla tjejen åt ingenting och det blev sådant totalt fokus på detta varje måltid att hon sedan inte kunde börja äta lite utan att det blev alldeles upphaussat, och därför fortsatte hon av gammal vana att låta bli att äta. Man kunde se att hon försökte smaka lite i smyg ibland, men så fort någon upptäckte det så blev det "Nämen J!! Äter du!? Åh, ah, oh." osv. och hon slutade genast.

Här är det ingen som matvägrar, men det är delvis så som du beskriver det att mat som alltid varit god förut plötsligt inte gillas längre. Fix idé, ändrade smaklökar, ett sätt att testa mamma och pappa? Vi vet inte, men kör på och lagar vår vanliga mat. Den som vill äta gör det, den som inte vill får gå hungrig. Vars och ens eget val. Men så är de också 3 och 5 år numera, tillräckligt stora för att förstå sammanhanget.

Förresten så köpte jag Omega 3-tuggisar till barnen efter allt prat här inne. Skulle jag inte ha gjort. De gillades inte, båda storbarnen har testat varsin och spottat ut den, sedan var jag också tvungen att testa och jag förstår dem. Smaken var det inget fel på, men konsistensen! Kräks Som att tugga suddgummi eller nåt, jag spottade också ut min. Men de var ju inte billiga så om det är någon som tror att ni får nytta av dem så kan ni inboxa en adress så skickar jag dem. Känns ju dumt att slänga, men de kommer inte att gå åt här hemma.

• asap

Pyttis - Det var nog samma sort jag köpte, mörkröda nästan bruna? Så dina barn klarade av att tugga färdigt på dem? Det gjorde inte mina.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*