Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Vi 5: Härligt att det börjar kännas verkligt med en bror/syster till E. Och Hejja E som har knäckt koden! Lucas kan ibland stava sig igenom ord (han bokstaverar inte, utan säger hur bokstäverna uttalas), men läser inte än. Det gör inte Gabriel heller... Men, det kommer nog snart

Ghp: En optiker förklarade det så, att Lucas ögon överkompenserar för att han ska se utan glasögon, så därför såg han i början suddigt med glasögonen på. Men, om han får på sig glasögonen direkt på morgonen har han dem ofta hela dagen - även om det kan bli att han tar dem av sig vid 5-6 för att han är så svettig just nu.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C
    Drutten74 skrev 2013-08-11 00:35:48 följande:
     Killarna har ingen ro i kroppen, de bara jagar varandra och det gör mig snart tokig. Känns ibland som att de är som lejonungar som "tränar" på varandra.
    Hmm, är det mina pojkar du pratar om, eller??? Jag blir totalt slut av att säga åt dem just nuRynkar på näsan. "Lucas, slå inte Gabriel! "Gabriel, släpp Lucas!" "Om ni inte lugnar er nu skickar jag ut er, trots att det regnar!"... Jag hatar att låta som en hackig skiva - och jag HATAR att hotaSkrikandes - men det verkar inte hjälpa nämnvärt vilket som.
  • Milla C

Här är en till nybliven etta, som i morse deklarerade "Det är kul att gå i skolan!" Det har han inte tyckt på ett helt år ungefär... P var med honom i går morse, och nya pennskrinet - som han fått en del pennor, sudd mm att lägga i - placerades högtidöigt i nya bänken. Jag tänkte kolla av med honom imorgon om bokpappret jag köpt är okej till bänkpapper, eller om vi två ska köpa något annat ihop.

Lucas hann gå inskolningsveckan på nya förskolan ( Oj, vad jag kände mig överflödig de 1 1/2 timme jag var där första dagen. Jag slapp vara kvar sen ) innan han blev sjuk igår. Hög feber, som gick bort med Alvedon vid 4-tiden i morse. Men idag har han fått ont i halsen, och den är röd och svulle + att han fått blåsor och märkröda småfläckar som sprider sig i gom och på kinderna. Virusblåsor trodde sköterskan jag pratade med på BVC, men blir det inte bättre får vi väl boka en tid där på torsdag.

• Milla C

Stapplar in, säger *Heeej!* till Gustie och Nisselina (hette Milla B förut, men annars har jag inte ändrat mig sedan jag började här på FL ).

*Stapplar ut och till sängen*

• Milla C

Angående förskoleklassens skoltider hade Gabriel samma som nu i ettan: 8.30-14.20 må-onsd. och 8.30-13.40 to-fre. å är det i alla skolor i "stan" - de som ligger utanför stan har andra tider.

När Gabriel började förskoleklass hade vi föräldramöte där rektor berättade att barnen inte "får" cykla till skolan själva förrän de är 10 år (har med trafiksäkerhet att göra, eftersom yngre barn inte har periferiseende). Skolan kan ju eg inte bestämma det, men alltid imponerade det på någon att rektor sa till .

Nej, nu ska jag komma isäng tidigt! Go´natt!

• Milla C

Här är en mamma till som vill veta direkt något händer i skolan/ någon aktivitet. Och även om skolan tagit tag i saken så att allt "är utagerat" vill jag veta - för att kunna reagera på rätt sätt om/när känslorna dyker upp igen hos mitt barn.

Nisse: Jag har Gabriel - som föddes i oktober -06 (fast det har jag bestämt för mig att du vet) - och Lucas - som är född i april -09. Inga fler barn på gång eller i framtiden.

• Milla C

"I dag är ingen vanlig dag, för det är Gabriels födelsedag. Hurra, hurra, hurra!" (fast egentligen var det ju Lotta på Bråkmakargatan som sjöng den på sin födelsedag ) Gabriel valde att börja födelsedagen tidigt, med att vakna 05.40Tyst. Jag hade ju hellre sovit en stund till, men, men. Direkt vi kom upp frågade han om han kunde få någon "morgonpresent", så han fick "Skylanders giants"-spelet - som jag och maken kom överens om igår.
    När Lucas vaknade fick han också en Giants-gubbe, så nu har de spelat hela morgonen .
    Dagens sötaste kommentar kom ifrån Lucas, som när de spelade sin andra match mot varandra - och han vann - utbrast "Det här var den enklaste matchen jag nånsin spelat!"

• Milla C

Asap: Ja, Skylanders är ett tv-spel - eller X-boxspel i vårt fall. Och "naturligtvis" kom det nya "Skylanders swap force" i förrgår - så vårt spel är redan "gammalt" .

Själv har jag en "40-årskris" just nu, då jag funderar mycket på mitt liv, och inte riktigt känner mig "med i matchen". Dessutom fortsätter ju vardagen i ett rasande tempo . Jag läser en del härinne, men kommenterar inte så mycket.

• Milla C
    Nisse: Jag tycker att det låter som en sund inställning till läxorna, jag .

Gbg: Hejja E!! Gabriel kan inte heller simma, efter snart tre omgångar simskola. Han tycker inte om att de behöver göra som läraren säger alla på samma gång, och "Vet du, jag har hört att man lär sig mycket bättre om man får försöka själv, så det så!" . Det skulle vara riktigt intressant att veta hur långt han eg kommit, men eftersom man inte får titta på (förståeligt) och aldrig hinner med att fråga någon av lärarna eftersom G är med, så är det lite svårt att veta.

Ego: Okej, jag känner att jag vill försöka förklara de här tankarna jag har lite - och se om det är någon härinne som förstår (maken vill inte höra):
    Det känns som att jag lever någon annans liv, för så här skulle ju inte mitt se ut! De av er som har "känt" mig sedan 2005 kommer kanske ihåg att jag då var en högskoleingenjörsstuderande i Stockholm. Jag hade sommar- och vinterlovsjobbat på Atlas Copco - och skrev även mitt ex-jobb hos dem när jag väntade Gabriel. Allt var liksom mer eller mindre uppgjort för att jag skulle börja jobba där när jag tagit min examen. MEN, sen hoppade P av sin liss/doktorandtjänst på KTH, och fick jobb i... Lindesbergstrakten, så då gick flyttlasset till Arboga. Och nu är jag en tvåbarnsmamma som jobbar på förskola (utbildad fritidspedagog sedan 1995), men EGENTLIGEN borde jag bo i en förort till Stockholm, jobba på Atlas Copco och känna mig "Fullfilled" (kommer just nu inte på vad det heter på svenska ).
  • Milla C
    gbg30plus skrev 2013-10-24 20:10:52 följande:
    MillaC: kan tänka mig in i hur du känner. Vill du ändra på det? Du har ingenjörsexamen i bagaget och bästa multitasking-arbetslivserfarenheten från småbarnstiden, självklart är du attraktiv för arbetsmarknaden! Finns det lämpliga större industrier eller konsultbolag i trakten?
    Tyvärr är jag inte ett dugg eftertraktad på den arbetsmarknaden . Nyutbildad högskoleingenjör - för 6 år sedan - med endast tre månaders arbetslivserfarenhet inom industrin efter examen, och dessutom småbarnsmamma. Inte mycket som atraherar arbetsmarknaden där inte. Hade jag varit småbarnspappa däremot hade föräldraskapet inte varit ett hinder .
    gbg30plus skrev 2013-10-24 20:08:33 följande:
    Å Vi5 har fått en liten flicka!! Måste bara dela med mig av detta underbara
    Grattis Vi 5!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*