• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Mandra - Oj, så dramatisk semestern blev! Var finns det sjukhus? Örnsköldsvik? För visst var "er" ö någon grannö till Ulvön där jag spenderat några veckor av min barndoms somrar?

• asap

Mandra - Grattis till lägenheten! Trist att mista uteplatsen förstås, men mycket annat blir ju bättre. Skönt att sambon blivit bättre så snabbt att han orkade skeppa hem familjen.

Elsa sov 5 timmar i sträck nattens första pass! Jag känner mig osedvanligt fräsch nu, vilket kan behövas med tanke på att jag är ensam hemma med Elsa och Gustav. Gustav är supersnorig, låter hes och med ett konstant grönt flöde från näsan. Han har tillräckligt med ork för att inte bara vilja vila, men inte tillräckligt för att vi ska hitta på något "på riktigt", så han far omkring lite planlöst istället..

• asap

Mandra - Gustav började morgonen med att kräkas upp lite vatten för att halsen var så tjock. Men sedan piggade han på sig och åt tre portioner frukostflingor med mjölk. Han låter lite täppt och hes, men är på bra humör iaf.
    Tack, resandet har gått bra även om det är himla skönt att komma hem till egen vrå sedan. Lite trångt i bilen bara, jag fick klämma in mig i mitten bak mellan två barnstolar och kunde knappt klättra in och ut, och fick vansinnigt ont i ändalykten efter ca en halvtimmes färd och fick pina mig igenom resten av resan. Men igår fick vi hämta vår nya stora bil, så från och med nu blir resandet en fröjd!
    Elsa är fantastisk och har sovit bra på färjor, i stugor, i rum fulla med kusiner osv. Ingen match att ha med henne på resande fot!

Om ett par veckor tänker vi bege oss till Småland och ALV, och dessförinnan ska vi hinna med ett besök hos kusinerna och då tänkte vi klämma in en visit på Lådbilslandet också. Så det är/blir en berest liten dam vår lilla trea, men vi måste ju hitta på saker för de storas skull.

• asap

Mandra - Det är jättekonstigt med Gustavs förkylning, den verkar bli bättre varannan dag. Igår var han bättre igen, idag rinner det grönt från näsan igen. Han verkar iaf inte hängig, bara snorig och han låter inte hes idag iaf.
    En månad kvar bara, håll ut! Och hoppas knäpp-grannen håller sig lugn sista månaden.

Drutten - Mysigt med krabbfiske! Hoppas sista semesterveckan blir lugn iaf. Är pojkarna sams nu, eller är det fortfarande mycket bråk?

Maken jobbar denna vecka, och Ida kom hem från Åland i lördags (hon stannade kvar hos mormor o morfar när jag åkte hem med mina två "små" i onsdags). Så idag är det jag och kidsen, fullt upp! Maken kommer kanske få spel när han kommer hem, det ser ut som ett bombnedslag och han brukar vara väldigt noga med att han vill hålla deras leksaker i lekrummet och inte ha dem spridda över hela huset. Men just idag är jag väldigt nöjd med att Ida och Gustav leker tillsammans utan bråk, så jag låter dem hållas. De får städa ikväll istället.

• asap

Vi4 - Så jobbigt att du fortfarande är trött och nere, man hade ju hoppats på en tvärvändning efter disp.
    Är mannen ledig också nu? Se till att ta några minuter för dig själv, även om du egentligen inte orkar eller har lust. Det brukar göra gott ändå.
    Häromdagen cyklade jag tre kvarter till affären och köpte mjölk, helt själv utan ett enda barn i släptåg. Det var fantastiskt. För mig hjälper det alltid humöret att röra lite på sig, en promenad eller cykeltur i det fina vädret kanske.
    Kram!

Det var inte så länge jag fick prova på att vara ensam med alla tre barnen, nu har farmorn just varit här och hämtat Ida och Gustav. Svärisarna har varit borta i Estland länge länge och längtade nu efter barnbarnen. Vi sammanstrålar på något sätt på fredag igen, så nu blir det några dagar med bara lilla E här hemma. Lugnt och skönt, men också lite trist. Men jag är så glad för I och G - de har ett fantastiskt sommarlov, precis som det ska vara med bad och sovmorgon och superledigt. De har varit lediga sedan 17 juni och börjar inte dagis förrän 30 aug igen. Så där som det var för en annan då det begav sig - 10 veckors sommarlov. Solig

• asap

Mandra - Inte konstigt alls, det blir alltid så för mig också när barnen inte är hemma, jag blir helt håglös och handlingsförlamad. Och vi har ändå barnvakt rätt så ofta. Men allting här hemma är ju liksom uppbyggt kring barnen, alla rutiner och så. Det känns sjukt konstigt att gå och lägga sig utan att kunna titta till dem där de ligger och sover tex.
    Fast om vi själva är iväg någon annanstans går det mycket mycket bättre, för där (på hotell eller var det nu må vara) är man ju inte van att vara tillsammans med barnen. Men det blir alltid extremt mycket prat om barnen, vad de gör just nu osv., men det är nog bara normalt.
    Hoppas er weekend blir superlyckad ändå!

Vi har varit på BVC idag, Elsa och jag. Hon väger numera 5,5kg och är 58,5 cm lång. Gullungen har börjat le mot oss och "prata" en massa. Nyss satt hon i badet och smilade och småpratade lite med oss, tror hon gillar att bada precis som resten av familjen.

• asap

kaz - Det ÄR mysigt, hon är perfekt reklam för att skaffa en trea.

• asap

Mandra - Gud så sött att storasyrran översätter!

Ela - Du får skriva om sömnbristen hur mycket du vill, jag förstår verkligen att det blir centralt. Man (jag) fungerar ju överhuvud taget inte när man inte sover ordentligt. När vi har varit borta nu så har jag sovit med Elsa i samma smala säng i fyra nätter i rad. Även om hon sover som vanligt och bara vaknar 2-3 gånger för mat så sover jag riktigt ruttet när det är sådär trångt. Och när jag sovit så dåligt är jag helt groggy på dagarna sedan, det gungar som om jag vore på sjön. Skitjobbigt.
    Det var ljuvligt att få komma hem till egen säng + spjälsäng igår, och då handlar det som sagt bara om fyra dåliga nätter. Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara om det var vardagsmat med sådana nätter, då skulle jag väl sitta och dregla i nåt hörn bara.

Gbg - Kul att "se" dig, men har tyvärr inga tips. Hoppas det är bra med er trots/förutom byxvägran.

Drutten - Grattis till Elis i efterskott!

Gustav fyller 3 på fredag, Ida och pappan var och köpte ett tårtljus i form av en trea idag, nu är hon spänd på att få använda det. Och hon har instruerat G att köpa ett som är en femma när hon fyller om en månad. Så att det blir rättvist.

• asap

Mandra - Tack för grattis. Jo, ljuset var bra. Och bäst är att både maken och jag fyller 35 våra kommande födelsedagar, så vi kan kombinera barnens ljus och få maximal användning för ljusen! Allt är redan planerat.

M73 - Kul att du fått jobb, men det är tufft med heltid. Jag körde ju det ett helt år och det känns som att det kommer dröja länge innan det blir så igen, så länge barnen är så här små. Iaf om heltid betyder 40 h/vecka och det är restid på en timme till jobbet.

Vi får lite kompisar hit på fika senare, en hel del tårta kvar. De väntar sitt andra barn till feb., och det hampade sig som så att hon bara har vinter-gravidkläder sedan förra gången, och det är ju vad som behövs också denna gång. Men, de ska på solsemester över jul och kommer då behöva lite sommarkläder också, så nu får jag lämpa av mina sista sommar- gravidkläder till henne. Konstigt nog inget vemod över det, känns bara skönt att få plats i garderoben.

• asap

malin och Drutten - Gustav hälsar och tackar för grattis.

mailn - Hoppas ett mer välbetalt jobb kommer din väg snart. Gärna fotojobb, förstås!

Mandra - Oj, så duktig du är med vikten!

Jag är så grymt träningssugen nu när jag är av med magen och tröttheten. Jag längtar till hösten när jag ska börja på friskis igen, har inte tränat sedan jag fick nya jobbet förra maj. Nu går jag som en äggsjuk höna och väntar på att höstschemat ska komma, är inne på hemsidan varje dag och gluttar men inget där än...

En liten fråga - hur ser halsmandlarna ut på era barn? Konstig fråga kanske men jag tycker de ser så stora ut på Gustav, det ser helt tjockt ut i halsen. Men så läser jag att de är mycket större hos barn än hos vuxna, så det är kanske inget konstigt? Ska jämföra med Ida vid tillfälle, men på Gustav är det så att jag har tänkt på det bara han har skrikit och varit ledsen, det syns så tydligt bara han öppnar munnen. Och han snarkar lite när han sover, det gör Ida också, kan ha med detta att göra kanske?

Imorgon åker vi på en liten semestertur igen - till Vimmerby och ALV tillsammans med mina föräldrar. Hemma igen på torsdag, och sedan nästa vecka ska vi vara i Eskilstuna hos svärisarna hela veckan. Maken har SM-tävling i skyttet där och vi andra hänger på dit. Ska passa på att besöka Parken Zoo och lite sådant. Sedan den 30/8 blir det dagis för storbarnen och jobb för maken, vardagen börjar igen efter en lång sommar.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*