Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Och bra idé förresten, att leva som man lär - inte alltid det enklaste

• malinkat

Mandra, du är min idol! 

Det där var verkligen något att ta till sig, jag känner ofta att det blir en negativ spiral, i synnerhet när jag är trött. När A hittar på bus tänder jag lite för fort och blir den där gnällmammman jag inte skulle bli "inte så, inte där, försiktig med det, ta inte E:s leksaker" och när buset fortsätter; "om du inte.... så gör vi inte...." etc. Sååååå trist. Och ibland har jag tänkt efteråt, att vad blev jag så gnällig över? Var det verkligen så himla farligt, det där buset? Var det inte bara rätt normalt? Och även om det händer att jag ber om ursäkt till Alfred och förklarar att det var inte meningen att låta så surig, så är det ju inte roligare. Ska läsa det du skrivit några gånger och bära det med mig.
    Och det påminner faktiskt om något jag gjorde för många år sen. Jag tyckte det var så jobbigt att gå på stan, åka in till jobbet i rusningstrafik och trängas när det var mycket folk. Blev irriterad över att folk gick så sakta och stressade upp mig själv. Gick oftast med huvudet lite sänkt och blicken i tunnelseende rakt fram. Så en dag på perrongen såg jag i ögonvrån hur en dam kom emot mig, och mina fördomar slog till och antog att hon skulle tigga, "hon såg ut så". Kände mig alltså irriterad redan innan hon kommit fram, och när hon sen frågade mig, om det var härifrån tåget mot Väsby gick, ja då skämdes jag. Som en hund. Bestämde mig då för att lyfta huvudet en aning, le mot folk. Och det hjälpte så enormt! Vilket lyft! Fortfarande idag gör jag (oftast) det, och man blir verkligen bemött så som man bemöter andra.
    Idag är jag frivillig gräsänka, T och barnen åkte just till svärisarna. Jag ska pyssla med lite bilder (gör en fotobok till Alfred, sen Elvira förståss ;), gå till hästsportaffären, rensa lite här hemma och förhoppningsvis sova gott!
  • malinkat

Juni, jag har nog rätt fantasilöst skrivit "Välkommen hit ..." och så namnet... Har det varit någon riktigt nära så har jag lagt till något mer personligt också.

• malinkat

Mini, det är ju så det är! Tänk att man ser det från fel vinkel oftast.... när jag är glad och tålmodig, ja då är Alfred det med. När jag tänder på alla fyra för ingenting, ja då tycker han ju inte det är så kul och så provocerar vi varandra ännu mer. Något att jobba med..... tack för insikten Jag tänkte faktiskt på det där just nu när jag bytte sängkläder (väldigt terapeutisk uppgift), att det är väl så att barn glömmer fort... Ja, om man nu faktiskt förändrar sitt eget beteende och försöker vara lite konsekvent kanske de inte kommer ihåg den där gnäll-och tjatmamman som surar ihop lite för ofta.... :-8

• malinkat
    Vi4 - kolla dessa två länkar, där kan du säkert hitta ett och annat
    http://www.liveit.se/#s=s;4=5;n=0;h=1
    Drutten, känner igen det där - jag ska vara gräsänka tisdag kväll till fredag kväll denna vecka..... och jag sover fortfarande illa så jag får ta dagen som den kommer. Idag är jag förbaskat trött men har bestämt mig att fokusera på att vara trött med GLAD, HELA dagen (Mandras coaching )
    Mandra,  vilken groda!
  • malinkat

Alfred kom till en insikt när han satt på toa igår:

Mamma, när man bajsaarr....dååå, då blir hålet stööööörrrrree!
  • malinkat

Mandra; bajs och kiss lär ju vara spännande ett tag Det är ju stora upplevelser, icke att förringa! Och du, du är väl inte alls avundsjuk på din syster va... ?  Låter underbart! :-8

Milla och Lina, hoppas era små frisknar till! Inget roligt det där.....
    Assar: Så rätt så rätt! Vi brukar också fråga Alfred om han inte ska på toa när han fiser som en skogshuggare - en gång var det ju inte bara luft, till hans stora förskräckelse ... 
    Kaz, kul med jobbet!!! Inte så kul att vabba, men men, jobbet var ett plus!
    Sirre, det där var ett nytt trix, måste testas!
    EGO: Här är jag allena med barnen, T är på väg till Leeds och kommer hem fredag kväll, sent. var med A till läkaren idag, han har öroninflammationspremiär och snorar, så det blir inget dagis. Försöker ladda upp med både lekar och filmer - för jag kommer nog inte orka leka hela tiden flera dagar i sträck... I kväll tappade jag det där tålamodet som jag lovat att jag inte skulle tappa - A gjorde bara bus och gnällde och tjurade och vägrade byta om till pyjamas innan filmdags,  och till sist började jag dra av honom kläderna lite "ryckigt" och inte alls speciellt trevligt, sa lite barskare än jag ville, att nu blev det snart ingen film om han inte ville lyssna. Vet ni vad han gjorde? Han slängde sig om halsen på mig. En stor kram. Åh vad jag skämdes! Hur kunde han veta att det var det som behövdes? Vi satt och kramades rätt länge och så klappade han mig på kinden... Min lille gubbe. Sa förlåt och han sa, det gör ingenting.... Sen var allt det där tråkiga som bortblåst och vi bägge som vanligt igen! Och så kom E inålandes och så sa Alfred - Jag Älskar Elvira! Jag säger ofta till honom att jag älskar honom, men har inte vetat om han visste riktigt vad det var. Men när han sen fortsatte med att han också älskar pannkaka och blodpudding, ja då var jag säker på att han fattat, hahaha! Älskade unge!
  • malinkat

Men åhhhh vad less jag blir! Brukar kopiera det jag skrivit, eftersom jag av någon märklig anledning ofta blir utloggad när jag ska posta något. Gjorde inte det det nu och inlägget är väck! Så nu blir det en kortare version....

Frk Kanin - tänker på dig i skrivande stund, och hoppas verkligen att allt gått bra idag!!
    Siggan, hon låter fullkomligt normal! Tror lite som Mandra säger, att det finns en föreställning om hur tjejer och killar ska vara - Alfred passar många gånger in i tjejfacket - leker inte så fysiskt och törs inte testa allt nytt, ses som "harmonisk" av andra, någon som kan leka länge med en enda sak. Elvira blir nog mer åt killhållet, har redan börjat visa en bestämd karaktär
    Mandra, Förlåt är visst något vi alla bör bli bättre på! Hur går det förresten i datordjungeln?
    Milla, ja det låter som ett märkligt resonemang.....
    M73, haha, ja man får akta sig vem man avlar med Thorsten är den lugna coola typen, inte mycket som upprör honom, medan jag blir kallad Hidsigprop (danska för tja.... någon som hetsar upp sig för saker?). Så kanske har våra barn fått lite av varje?
    Assar, tror att tvåor och övriga efterföljare får utstå många fler baciller.... E har också varit förkyld en miljard gånger känns det som...!
    Lite trist här hemma i o med att vi inte går ut idag, och jag är gräsänka till fredag ju. Men det är kallt, det är svårt att komma ut med vagn och bräda och ska vi ut vill jag inte att A ska anstränga sig för mycket om han nu är krasslig. I morrn kommer hans kompis kanske hit och leker, så får vi se om det kan bli dagis på fredag. Är själv fortfarande döförkyld också, ska snart ta en varm kopp te!
  • malinkat

Frk Kanin, vad du har att tampas med, alla dessa känslor det måste föra med sig! Skickar över de varmaste av kramar. Har du och maken fått hjälp, pratat med någon? Kanske har du skrivit det tidigare....  Hoppas bara ni hittar tillbaka till den där kommuniktationen med varandra, så ni kommer närmre varandra och inte längre ifrån. Stor stor kram!

• malinkat

Aj då Juni..! Ja, det där var ju mindre kul. Kanske kan du ringa någon tygaffär, eller soffaffär eller nåt, och fråga? Spritpenna låter mindre lovande dessvärre....

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*