30+ som fick första barnet 2006 *4*
Mandra - Hur gick det för mannen på intervjun?
Mandra - Hur gick det för mannen på intervjun?
Mandra - Aj, då. Bäst att han får jobbet då, så han kan betala böterna med den fina lönen han kommer få!
Nyligen hemkommen från Åland hoppar jag in bara för att berätta för malinkatarina att jag har köpt solkräm med superhög faktor vid ett par utlandsresor, och reagerat just så på dem - som om jag fått soleksem, kliande rödknottriga utslag. När jag istället har använt krämer med lägre spf har utslagen försvunnit och allt är frid o fröjd. Hörde också av någon att det är rätt vanligt att man är känslig mot hög faktor, vet inte om det stämmer, men det stämmer ju på mig iaf.
Övriga kommentarer och lägesrapporter kommer en annan dag. Godnatt.
Vi4 - Varm kram till dig! Så skönt och välbehövligt med 9-timmarsnatten, hoppas det gått bra att skriva sedan!
Vi åkte till Åland i torsdags, man och barn kom och hämtade mig på jobbet efter lunch och så drog vi iväg. Mötte upp med mina föräldrar på båten, och så var vi kvar till igår kväll. Helt underbart har vi haft det, fantastiskt väder, lugna sköna dagar, barnen nöjda, tipp topp helt enkelt.
Men snacka om att jag kom in i någon sorts sommarlovs-läge, nu känns det mer eller mindre obegripligt att jag ska jobba imorgon igen!? Hur gick det till? Jag räknar ner, har 26 arbetsdagar kvar, men min plan att trappa ner och ta ut lite komp och så mot slutet har än så länge inte funkat så bra - det är ett eländigt tempo på jobbet och som teamledare vill jag också dra mitt strå till stacken och föregå med gott exempel när det är snurrigt, pluss att det är mycket jag vill hinna få på plats innan jag försvinner. Usch ja, nu fick jag sammandragningar bara av att tänka på det..
Milla och juni - Kul att ni är igång med det ni gillar att göra, det ger som sagt skön energi att få ägna sig åt något man tycker om att göra.
M73 - Fortsätter att hålla tummarna för att det blir jobb snart!!
Mandra - Jag har bott i Lkpg. Det är några år sedan nu, så jag vet inte om jag har aktuella svar på dina frågor, men du får gärna prova.
Och tack alla för omtanken. Jo, egentligen borde jag tagga ner och gå lite med en pärm istället för att jobba hårt, men ni vet hur det är. Men jag jobbar på att få till det - ta nu tex, jag slutade vid lunch för att hinna hem till bm-besök, och nu skulle jag kunna jobba lite hemifrån innan busungarna ska hämtas på dagis kl16, men jag tror jag struntar i att jobba och passar på att ta det lite lugnt istället.
Barnmorskebesök, ja. Tyvärr hade jag slängt i mig en 5minuterslunch på McDonken på vägen hem från jobbet, så blodsockret var lite väl högt när vi mätte. Jag får gå dit imorgon igen och mäta det på nytt. Då ska jag undvika att dricka cola precis före, så borde det vara lite bättre.. Knäppt att det ska ta så mycket längre tid att ta hand om sig än att vara ovarlig med sig, ibland har man liksom inget val ju. Eller ok, det var ju ingen som tvingade mig att dricka läsk bara för att jag var tvungen att äta längs vägen, förmodligen har de vatten i kranarna på McD också, men men.
Kaz - Klokt av maken att inte riskera ngt i snön.
Helt normalt blodsocker idag, 5.1.
Jag har också hunnit vara med Ida på uppföljnings-synkontroll. Hon skulle läsa bokstäver på en tavla och så fick hon en tavla med motsvarande bokstäver på att peka på. När jag sade att Ida vet vad bokstäverna heter och kanske inte behöver peka sade läkaren att jo, det är bäst så. Man vill inte att de ska hålla på och tänka så mycket när man gör kollen. Vi gör som vi brukar.
Sedan började hon peka på sin tavla och Ida svarade direkt med att säga vad bokstäverna heter, sedan tittade hon ner och började koncentera sig på att peka också på tavlan hon hade. Då insåg ögonläkaren att vi kunde strunta i pekandet och bara läsa. Hon såg iaf allt hon skulle så nu är vi "avslutade" hos ögonmottagningen, inga fel alls med ögonen!
Och så var jag på utvecklingssamtal för Ida igår också, allt var bara bra där med. Den punkt de tog upp som "har svårt för/behöver jobba med" är att hon ibland har svårt att anpassa sig till de andra barnen, när hon i sitt huvud har bestämt hur en lek ska vara har hon svårt att låta de andra improvisera åt sitt håll. Det är samma bossiga storasyster vi ser här hemma ibland..
Annars bara bra saker: glad och bestämd, sjunger, ritar, jympar, leker med alla och allting på ett bra sätt. Hon
har en kompis som är lika bestämd, de leker jättebra för det mesta, men lika osams kan de bli däremellan. De är som ett gift gammalt par, tydligen. När personalen hade försökt dela på tjejerna för att de bara var osams protesterade bägge två, klart de skulle sitta bredvid varandra ändå. Och så har hon en kille hon hänger med, de är så söta med varandra. När han har med sig riskaka tar han med sig en extra för att Ida ska ha, och när hon klär ut sig säger han "Åh, jag har fått en prinsessa" osv.
Ikväll ska jag på utvecklingssamtal för Gustav också, får se om det är lika positivt där, men det hoppas jag.
Mandra - Tack, det gick bra med G också. Han är matglad och pratglad mm. Han söker sig gärna till de vuxna för att få prata en stund, är väldigt verbal och bra på att tala om vad han tycker. Barnen har nu också börjat leka med varandra istället för bara bredvid varandra (gruppen består av 9 st 08:or och 3 st 09:or), och han har sina favvosar bland kompisarna med. Så det är bara frid och fröjd på dagis med bägge barnen just nu. Skönt!!
Lycka till imorgon, det är så kul att få komma och höra om hur barnen har det om dagarna!
Är det inte helt otroligt att våra 06:or går sista året på fsk nästa år!? Kan inte fatta att det är så, att vi om ett år ska ha gjort val ang. vilken skola de ska gå i, helt sjukt ju.
Mandra - Grattis i efterhand, det låter ju som en bra födelsedag! Hoppas du sovit gott.
Vi4 - Ta det lugnt i helgen, skönt med inlämning på måndag. På tiden tycker jag också, att du fick beröm av handledarna. Med all säkerhet välförtjänt!
M73 - Ja, det funkar säkert! Jag tycker inte att de inbjudningar Ida har fått har varit med så mycket längre framförhållning än så, och har man ngt annat inplanerat så har man, inte mycket mer med det..
Kramar till dig med tanke på jobbsituationen, det är ju inte mer än ett år sedan jag var i din sits så jag vet hur jobbigt det kan vara. Men förr eller senare kommer någon lyckligt lottad arbetsgivare inse att de ska anställa just dig, och de kommer inte att ångra sig!! Kämpa på.
Här blev inte helgen riktigt som planerat, svärisarna skulle komma igår. Svärmor hämta barnen på dagis osv., så skulle maken och svärfar börja bygga på vårt uterum to be. Med bilen packad redo för avfärd skulle svärmor bara titta till sin 15 år äldre syster som varit dålig i veckan, och när hon kom dit var det inte alls bra. Så det blev till att stanna hemma och ta hand om henne istället. Gustav blev så besviken när inte farmor kom och hämtade på dagis igår som utlovat att han började gråta när maken dök upp. Och farmor var nog minst lika besviken hon. Men svärfar dök upp iaf, så byggandet är igång enligt plan.
Milla - Asch då, vad jobbigt med allergin. Men sitter det bara i ett öga? Skumt. Vad härligt att ni fick sova ut ordentligt i morse.
Mandra - Mysigt firande!
Vi struntade också i Valborgsfirande, förutom att vi åt lite god middag med efterrätt för ovanlighetens skull. Det dröjer nog några år innan alla orkar vara vakna till bras-tid på kvällen.
Makens moster blev intagen på sjukhus igår, så svärmor kom hit iaf när hon inte behöver ta hand om sin syster. Barnen blev så glada så när farmor kom, "min bästa vän!" säger Ida.
Har era barn plånbok med egna pengar? Hittills har vi gjort så att när de fått presentpengar av släktingar så har vi satt in det på deras konton, och så har de ju sparbössor till småpengar. Nu fick de varsin 100lapp till påsk, och jag tänkte att de kanske skulle spara dem och ha som fickpengar, kanske när vi åker till Åland eller andra små turer som kommer bli under sommaren. Man måste ju få testa för att förstå vad pengar är och hur man handskas med dem, att det inte räcker till ALLT man vill ha osv. Hur gör ni?
malin och Milla - tack för svar ang. pengar. Nej, veckopeng har vi inte tänkt börja med än, det var just presentpengarna som vi tänkte låta bli att banka för en gångs skull. Känns som att 100kr kan räcka ganska länge för Ida, hon har halva köksskåpet fullt med godis. Idag var det kalas igen, när jag kom och hämtade henne visade hon ett oöppnad tom&jerrypåse och kalasbarnets pappa sade "ja, hon skulle spara den till på lördag sade hon. Ordning och reda." Alla de andra barnen sprang omkring med sina öppnade och klubbor i munnen. Det där har hon då inte fått från mig!