Inlägg från: malinkat |Visa alla inlägg
  • malinkat

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Vi4, min kompis fick utomkveds - hon gick och hade lite ont, lite mer än hon tyckte det borde göra i början av grav. Men inget blod och hon viftade bort det. Sen fick hon pangont en dag på jobbet, så pass att hon svimmade, och fick åka akut. Nu är det kanske inte så för alla, men jag skulle ringa, kära vän. Inte bra att vänta för länge om det är det det är. Kram på dig!

Och kram till Mandra, förstår frustrationen!!

ELvira, lilla sötnosen, försöker nu med toa/potta på eftermiddagarna. Från att helt rata vill hon testa hela tiden Några olyckor givetvis, och så blev hon förfärad när det kom en plupp bajs i pottan. Hoppas hon inte går och håller sig och får ont i magen bara...... Kanske har vi två blöjfria barn till våren? Hoppas!

• malinkat

Hehe Assar

Ja, alltså Elvira är inte blöjfri ääännn.. Men varje eftermiddag efter dagis denna vecka har hon gått utan blöja, och man märker att det har gått från något obehagligt läskigt till något kul. Varvar pottan som står i rummet med toan med en sån ring i. Hon sitter på pottan och kollar böcker och ibland kommer det något , ibland inget. Genombrottet blir väl när hon kan säga "hoppsan, nu måste jag kissa!" och sen gå och kissa....  Men, vi tar till långsamt. Vill helt ärligt inte ha henne utan blöja ute nu (vill hon plötsligt det så får hon ju förståss), med tanke på temperaturen och klädmängden. Nedkissad overall och ett par minusgrader... inte kul. Men det är så kul att hon vill, med Alfred gjorde jag ju ALLT fel och la press på honom. Det ska jag i alla fall inte göra om, men jag vet att jag blir lättfrustrerad när det blir bakslag - det får jag akta mig för.....

Med bajsningen - Alfred bajsade några gånger i kalsongen minns jag, sen lät jag honom hjälpa till att göra rent = = tömma bajset i toan och skölja upp kallingarna. Därefter bajja han på toan.. .  

• malinkat

Krya på er alla sjukisar! Hoppas ni får en frisk helg.

Här är det SNÖ! Ungarna överlyckliga... det är inte mycket, men en snöboll kan man nog skrapa ihop till  

• malinkat

Vi4, fy vilket uppförande! Mandra sa det - använd selektivt hörande och åk in. Det är DIG och DIN hälsa det handlar om, du behöver inte ta hänsyn till en ilsken tant utan empati.

Piggley, haha, tur att du har samma bild kvar! Blev förvirrad där en stund

Här funkar det kors i taket fortfarande bra för Elviras "eftermiddags-blöjfrihet". Går och kissar och gillar det. Försöker låta bli att tänka på bakslaget som jag bara antar kommer  Med Alfred gick det ju dundersegt..... Hoppas att hon fortsätter vilja ha det så här ett tag!

Trevlig helg på er! 

• malinkat

Kanin, förstår dig - vi födde Alfred på KS, Elvira på DS, och DS kändes så mycket bättre. Det som dock är fördelen med KS är ju att Astrid Lindgrens ligger där....

Kaz, perfekt med gympa samtidigt! Jag kliar mig alltid i huvudet när jag funderar över hur man ska få ihop olika aktiviteter olika dagar....

Idag har jag en "jag vill stanna i Tyskland" dag. Fy vad svårt detta är. Vill veta vad jag vill, inte bara säga att vi flyttar hem om Thorsten får jobbet han sökt. VAD exakt vill jag hem till? Vad ligger i ordet HEMMA? Vad är viktigt för oss? Etcetcetc..... 

• malinkat

Hej hopp allesamman! Har varit i Sverige hela förra veckan + lite till, nu är jag tillbaka och kikar in här igen......  

Kaz, oj, det låter jobbigt! Tror också det är viktigt med de två ingridienserna konsekvens och en massa kärlek. Vem är barnvakten, tror du hon är "rätt", om du förstår vad jag menar? De kanske inte passar ihop?
    Alfred sa till mig igår morse, att "mamma, igår slog jag inte så hårt" ... Ehhh? Började nysta i det hela, och hans version är i alla fall att det är en på dagis som bråkas en del, och inte vill sluta när han säger ifrån, och då slår han tillbaka. Vilket jag ju kan förstå, saken är att vi pratar alltid om att man inte får slå, utan måste säga till en fröken om den andre inte lyssnar när man blir arg och säger ifrån. Men jag har också sett på lekplatsen att hans reaktion på att han blir frustrerad, över att tex inte hinna före kompisen till rutschkanan, ofta är att slå. Jag vet att jag var rätt fysisk som barn också, att det var min reaktion liksom. Han förstår när vi pratar med honom om det, kan bara inte kontrollera det. 

Mandra - mycket som händer hos er! Puh! Men ni kan ju prata om saker, det är inte alla förunnat. Det bådar gott för er framtid! Och körkort, klart du klarar det, och oj vad skönt när du har det!

Vi4, kram till dig! Hoppas du tar dig upp, ur och framåt, att allt känns ljusare snart. Och vad skönt att ha en sån go liten ljuspunkt i tillvaron!

Igår var jag redo att slänga ut min firma genom fönstret (alltså mig själv). Fotograferingar som inte gått så bra, utrustning som strular och en bröllopsbokning jag verkligen ville ha som jag inte fick. Paret var hos mig i 1½ h, allt verkade super. De visste om mina priser innan, hade sett mina bilder etc. Och ändå gick det till "en fotograf i bekantsskapskretsen". Kan bli lite frustrerad då, antagligen var det ett ekonomiskt beslut, och då borde de vetat innan att de inte var beredda att ge mitt pris. Och de där 1½ h sent på kvällen är ju också obetald arbetstid för mig. Har haft en del förfrågningar och kunder som inte bokat efter de sett priserna - men jag är definitivt inte beredd på att sänka priset. Är inte billigast och inte dyrast, måste kanske hitta ett sätt att ge mervärde till mina paket.... vissa dagar önskar jag bara att jag hade ett jobb att gå till, en fast lön och inget övergripande ansvar.......

Elvira fortsätter gå på potta och toa, men vill ännu inte bajja där. Och hon är fortfarande inte redo att säga till när hon måste gå - vi får ta henne till pottan, annars kommer det i trosan/blöjan. Men det går ändå över förväntan!

• malinkat

Kaz, vad skönt att det verkade gå in! Fick han skorna?

Mandra, avvakta förkylningen och sen gå till ögonläkaren om det inte blir bättre? Måste vara superjobbigt att gå med dåliga ögon, för de förstår själva kanske inte vad det handlar om?

asap, visst är det märkligt hur olika våra barn kan uppfattas! Jag kan heller inte få tyst på mina barn, men vet att Elvira är lite mer tystlåten på dagis (om än ej i så hög grad). Och hpn stormtrivs med! Jag tänker att det har att göra med att de är så många? Maken är ju sån som inte gillar att behöva "hävda" sig och är också rätt tyst i större sällskap. Observerar mer Men skönt att det i övrigt verkar positivt! Och att Ida hittar sina egna kompisar och sysselsätter sig tycker jag också låter som en bra egenskap - i en situation som naturligtvis är trist. Men jag antar att det är svårt att undvika, finns alltid dem i grupper som "tar" uppmärksamhet och andra som måste vänta på den. Alfred var (är) från början sån på dagis, att han själv gick undan när det blev för mycket. Han söker sig sin lugn och ro.

Igår var jag ute och dansade, fasen vad kul det var!! En födelsedagsfest, inga barn och man hemma (Danmark) och jättebra DJ! Och idag ska jag hålla en Workshop, riktigt kul! 

• malinkat

Hej alla!
    Jag har inte orkat vara så aktiv på sistone....... och nu störtar jag bara in utan hänsyn till er andra, med en fråga. Lider med min lilla Elvira som inte kan bajsa.... Sen blöjan (nästan) togs bort har hon svårt att gå, blir högst varannan dag nu har hon inte bajsat sen i söndags. Vi har blöjor liggandes framme och hon vet att hon gärna får använda en om det behövs, men hon vill väl egentligen inte det heller. Nu ligger hon och vrider sig i sängen och kan inte sova. Kan visserligen vara något annat också, men magen är ju rätt uppsvullen och hård, samt att hon inte kissat sen 15.00!!! Hon fick blöja till natten nu så att hon skulle kunna slappna av.... När går man till läkaren? Andra tips??

Desperado... 

• malinkat

Tack hörrni! 
    Jag ska se vad som finns på apoteken här. Jag gav henne lite laktulos igår kväll - helt säkert därför hon vred sig, det var ju fel tidpunkt...... Det kom liiiite i blöjan under natten, men det var inte mycket. Och i morse kom det kiss på heltäckningsmattan, så det var en spännande morgon Men huvudsaken det kommer UT. Jag tror jag har en förmåga att tjata för mycket - "behöver du på toa?" "Ska du bajsa" etc. Det kommer liksom bara, för att man själv vet att det var länge sen. Men som T säger - hon är ju en envis natur, kanske blir det bara ännu mer motstånd av att jag frågar jämt. Ska försöka låta bli.......

Drutten, halva tiden kvar - hoppas du kan slappna av lite och få bukt med oron!

Vi4 & PW - både Alfred och Elvira har växtvärk.. Jag brukar massera Alfreds ben och fötter ibland när han lägger sig, samt stretcha ut vaderna lite. Elvira kan ibland klaga på ont i benen när hon ligger i sängen - vad jag tolkar som växtvärk i alla fall (har växt 10 cm på mindre än ett år, så det knakar väl....). Hur det känns är svårt att veta, Alfred säger bara att det gör ont. 

asap, jobbigt när sjukorna avlöser varandra! Elvira var jämt förkyld förut, tills vi bytte plats på hennes säng som stod vid fönstret - nu är det inte lika ofta....

Vi vet förmodligen inget om Sverige vs. Tyskland förrän i maj.......! T ska på intervju i Stockholm den 23 April, sen ska de ju bestämma sig också. Har precis skickat uppsägelsen till våra hyresgäster, och sitter och funderar på dagisplats. Har ju anmält A till skola, men inte satt E i kö eftersom vi inte vet något... måste skriva till kommunen! 

• malinkat

gbg30 - Tack för dina tips förresten! Ja, jag ska försöka fråga henne hur hon vill ha det. Stackarn, hon tyckte INTE microlaxen var kul, oj vad hon kämpade... tog en halvtimme innan det kom ut... puh. Men hon har inte kissat sen jag vet inte när igen - ALLT för många timmar, kom bara inget. Blir så nojjig. Blir ringa läkaren i morrn.

På Elviras födelsedag nästa lördag, måste vi dessvärre på begravning.... T´s mormor har just gått bort. Vi tänker dock, att E inte har koll på när hon fyller, så vi förskjuter hennes dag till på söndagen och firar ordentligt då. Ni som haft med barn på begravning - har ni några visa ord på vägen?

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*