Hej mina vänner. Liksom en del andra här inne är jag mer flitig på att läsa än skriva men nu är det dags för ett litet inlägg J. Barnen växer och utvecklas i hisnande takt; Elliot 5.5, Bianca 4 i mars och Gabriel 2 i mars. Nu är man snart en sån där som bara har ”stora” barn, en sån där som kan åka på vanliga semestrar, ha barnvakt till alla barnen, föra konversationer med alla barnen, snart slipper man väl till och med byta blöjor. Jisses. Vad ska jag göra sen när jag inte behövs på samma sätt, när inte barnen behöver mig för att tanka trygghet och torka tårar, snyta näsan och hjälpa med krångliga strumpor? Tur att de inte växer snabbare än de gör, då skulle man aldrig hinna med att lära sig hur man är förälder till ett lite större barn.
Elliot är svår...han börjar bli så stor nu, i tankar och känslor, men är ännu så liten på andra sätt. Som tex hans kissproblem, något han har dragits med sen han blev blöjfri vid tre års ålder. Problemen har visat sig på olika sätt, tex ovilja att kissa på ofentliga toaletter, ovilja att bajsa på toalett överhuvudtaget, många kissolyckor dagtid och nattetid, enorm blyghet inför dagisfröknar och kompisar när det gäller toalettbestyr etc. Många av dessa problemen har löst sig över tiden, antingen av sig själva eller genom träning. Det som återstår är ett par olyckor i veckan dagtid, speciellt om man är ute i naturen (han vägrar kissa utomhus om inte jag eller min man är med) eller om han är intensivt inne i leken och glömmer/inte orkar gå ifrån för att kissa. Han kan kissa ner sig helt och hållet men ignorerar det och byter bara byxor om någon vuuxen säger till honom. Vi har i omgångar tjatat och i omgångar försökt ignorera det. Kanske har det blivit något bättre, men det är fortfarande i snitt en olycka per dag. Nu börjar skolstarten närma sig och vi börjar känna att vi vill ta tag i detta innan dess så att han inte hamnar i en situation där andra barn börjar påpeka att han kissat ner sig och kanske börjar mobba honom för det. Nån annan med liknande erfarenhet ? Nå n som vet i vilken ände man ska börja med en sån här utredning – BVC eller?
Stor kram på er!