Hej kära ni.
Igår vid 11 var jag på mammia och fick göra ultraljud. Som väntat, kan jag väl säga, så konstaterade den snälle doktorn att graviditeten hade avstannat men att min kropp inte uppmärksammat detta. Jag är alltså "tokgravid" men med ett dött embryo. Han sa att med tanke på att fredagens ultraljud visade samma sak så var han säker på sin sak. Han skrev en remiss med min bakgrundshistoria och skrev att jag skulle få en medcinsk abort. Jag åkte till gyn akuten på sjukhuset och väntade. I tre timmar satt jag. Sedan kom en manlig läkare som inte kunde svenska. Honom fick jag förklara remissen för ingående. Sedan kom en kvinnlig läkare. Som inte heller pratade så bra svenska. ( OBS! Jag är för att vi ska få in invandrare i arbetsmarknaden så fort som möjligt absolut men jobbar man som läkare måste det vara ett krav att kunna tala och FÖRSTÅ svenska. )
Jag började bli smått förtvivlad eftesom jag fick dra samma story igen. De gjorde ultraljud och konstaterade att det var en tom hinnsäck. Jag sa ok kan jag få tabletterna nu. nej fick jag till svar. Kvinnor vet inte när de har ägglossning. Jo sa jag eftersom jag precis gjort ivf så har jag superkoll på min ägglossning varje månad med hjälp av stickor. Jaha, sa läkaren men du får iallafall inga tabletter. Men, två läkare har ju med fem dagars mellanrum konstaterat att det inte växer. Såg ni ngt som växte? Nej, men du är så kort gången. Men jagär i ju i vecka 7 !!! Vid mina tidigare grav. har jag ju sett ett hjärta i vecka 6. Nej, du får v'änta i 2 veckor. Men jag mste ju säga upp mig i dag om jag inte är gravid. Såg ni ngt som gjorde att ni tvekar. Nej, men vi tycker du ska vänta ändå. Men hallå ? Jag har ju rätt till abort. Vi tycker du ska vänta två veckor. Men jag orkar inte gå omkring och bli större för varje dag och så är det redan dött. Nu får du gå hem.
Jag ringde mamamia och fick prata med doktorn. Han beklagade det inträffade och tyckte jag skulle ringa klinikchefen. han sa att hade jag inte gjort ett ultraljud i fredags så hade han inte skickat mig till kliniken men nu var det ju konstaterat redan 5 dagar tidigare att det avstannat och att det inte vuxit sedan dess så därför fick jag remiss om abort. Nu sitterjag här med D-kupa istället för A. Magen har börjat runda sig. En kollega frågade igår om IVF-hade lyckats eftersom jag såg så frodig ut.... Jag vill bara få ut det och känna mig normal igen. Suck