• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Pyttis - Beklagar sorgen.

M73 - Men jag antar att de inte kallat alla 90 till intervju, så du har ju redan slagit ett helt gäng. Lycka till imorgon!

Milla - Stort grattis!

• asap

Mandra - Söt du är som saknar mig! Jag är oftast helt färdig om kvällarna efter en hel dags jobb så jag brukar inte ens få fram datorn hemma. Maken gör en fantastisk insats och sköter hem och barn medan jag ligger utslagen i soffan om kvällarna, men jag hoppas på en vändning snart så jag kan börja vara med lite mer.
    Gustav är äntligen frisk (typ iaf. Han hostar fortfarande en del och näsan rinner) så nu har båda barnen varit på dagis sedan i torsdags efter 9 dagar hemma.
    Så: tackar som frågar, det är rätt bra med oss. Själv då? Hur går det med pluggandet? Jullov snart?

• asap

Mandra - Du förtjänar ditt långa sommarlov, så det ska du inte skämmas för! Jag får inte heller något ledigt i jul, förutom julafton och nyårsafton, men det ska vi nog klara, eller hur? Ser också fram emot en lång ledig sommar istället.

• asap

Vi4 - Bra beslut om soffan i en vecka, och vad kul med kollegan - det känns verkligen som att det kan vara ett toppenalternativ. Trots att jag inte alls har såna upplevelser med mig som du har så kan jag också känna det där att jag inte vill låta "vem som helst" ta hand om barnen. Man måste ju lita på barnvakten för att kunna slappna av ordentligt.

Milla - Jobbigt med ryggen, det låter inte alls bra! Har du gjort något speciellt eller dök det onda bara upp helt plötsligt? Helt rätt med beställd mat en sådan här dag! (Mmm, blev jättesugen på hamburgertallrik nu. Det hade varit gott!)

juni - ..och jag hamnar inte på några partyn över huvud taget. Men jag ska försöka mig på julbord med jobbet nästa vecka iaf.

• asap

Vi4 - Grattis till Edvin i efterskott! Hoppas ni har en lyckad kalas-helg.

Milla - Bra att du fick ab, så kan du kanske äntligen bli av med hostan lagom till du börjar nya jobbet. Kul att det känns så bra!

Idag har jag varit och gjort merparten av årets julklappsinköp. Puh! Det är sannerligen ingen fröjd att som svimfärdigt preggo stå och köa i en varm o trång butik. Några grejer jag hade tänkt titta på fick jag helt enkelt strunta i för att jag inte kunde stå stilla tillräckligt länge för att det skulle bli min tur. Det funkar när jag är i rörelse men när jag står stilla blir jag verkligen svimfärdig. Blodtrycket var 100/60 på inskrivningen, så det är väl inte så konstigt egentligen.
    Hur som helst så tänker jag nu surfa nätet efter de sista 3-4 klapparna som ska inhandlas, och sedan kan jag betrakta mig som klar med den biten. Skönt! (Då är det bara baka/städa/pynta etc. kvar så kan det bli jul sedan. )

• asap

juni - Ja, det är ju att tänka ut vad man ska ge för klappar som är det jobbigaste, när man väl har bestämt sig är det ju "bara" att fixa. Maken och Ida är i stan nu och lunchar tillsammans, de skulle passa på att köpa en grej jag hade glömt igår, men snart så är det nog färdig-klappat här.
    Ja, antingen RUT eller så drar vi bara ner ambitionerna rejält istället... Vi kommer att fira julafton här hemma med bara svärisarna så det blir lugnt och lär inte gå åt så vansinnigt med mat heller. Sedan jobbar jag alla dagar som inte är naturligt lediga, så maken och barnen drar iväg till släkten i mellandagarna. Ingen vits att göra för mycket här hemma då, men jag ser fram emot nästa jul när jag är föräldraledig.

• asap

Hoppas ni ursäktar att jag bara hoppar in så här efter en vecka, men jag kan inte förmå mig att kommentera allt ni skrivit sedan sist. Jag skulle vilja, men nu börjar illamåendet göra sig påmint så jag ska strax stänga av datorn och inta horisontalläge istället.
    Jag nöjer mig med kramar åt alla håll, det har varit mycket dramatik för många av er! Hoppas på lugna och positiva dagar framöver för allihop.

• asap

Jag har inte så bra koll på det här med osteopater mm., men jag vet iaf hur min mamma sjukgymnasten förklarat för mig:
    naprapat - jobbar utifrån att alla problem härleds i mjukdelar (dvs. muskler och fästen mm.)
    kiropraktor - jobbar utifrån att alla problem härleds i skelettet
    sjukgymnast - öppen för båda varianterna

vad osteopaten gör till skillnad från de andra vet jag inte, men naprapater och kiropraktorer har någon form av uppstyrd licensiering/diplomering, men det saknar osteopaterna vad jag förstår. Så där kan det vara svårare att kolla upp i förväg vad det är "för en typ".

Vi4 - Vad fint det lät med luciatåget med dina båda fina pojkar närvarande fast på olika vis. Hjärta
    Jo, jag är i v.15 nu och jag tycker att det har vänt, faktiskt. Jag är inte så utslagen på kvällarna längre, eller iaf inte varje kväll. Idag var jag tex högst delaktig i badandet av barnen och efterföljande nattning, det känns bra att kunna vara med igen! I torsdags klarade jag också av att gå på julbord med jobbet på kvällen, efter en lång dags arbete. Det hade varit otänkbart för några veckor sedan. Skönt!

malin - Mmmm! Sushi!! Tungan ute

Jag blev förvånad när barnmorskan på inskrivningen frågade "2008, fick man äta sushi då?" (-08 var ju senast jag var gravid) och när jag svarade nej sken hon upp och sade med ett leende "men det får man nu!" Det känns lite konstigt att riktlinjerna ändras sådär - vad har man kommit på sedan -08 som gör att det är ok nu, men inte var det då? Och om sushi är ok, då måste det väl ändå vara ok med gravlax och sådant nu på julbordet. Eller?

Mandra, kaz och malins Elvira - Krya på er!

• asap

tack för sushisvar! Så det är bara laxen som är ok i sushin då? Eller gäller det alla fiskar?

oyra - Fast om jag inte gravar den så blir den ju.... sushi!

Vi4 - Jag var definitivt försiktig på julbordet jag var på, eftersom det var ute på "lokal". Jag tog det säkra före det osäkra och åt nästan bara av den varma maten och efterrättsbuffén. Men jag tänkte mest på julen här hemma då man har lite bättre koll på maten så att den inte står framme hela dagen. Jag gillar egentligen bara laxen och revbensspjällen på julbordet så det vore ju himla trevligt att få äta av den gravade laxen. Det vattnas i munnen bara av att jag skriver om det.

Malin - Vad är det med Elviras tumme? För att hon suger på tummen, eller vaddå? Hoppas hon är frisk imorgon.

Vi4 - Hoppas ni slipper magsjuka!

• asap

ja, mammasushi har jag också ätit förut, minns inte vad det var för bitar som ingick då men lax var det iaf inte.

Svarade på förrättsfrågan i andra tråden.

Ah, tydligt tecken på att det verkligen har vänt nu:
    1. Jag är vaken kl.21:18
    2. Jag diskuterar mat den här tiden.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*