Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Vi 4: Bra att du tar tag i situationen och sover på soffan. Och bra att du tog chansen att få tag på några stabila personer som kan bli en avlastning för er och en tillgång för dem på samma gång .

Ego: Jag har JÄTTEONT i ryggen! Gör ont hela tiden, men mer när jag rör mig, lyfter, böjer mig ner - och framför allt när jag hostar . Jag tog mig i kragen och ringde till VC när jag hämtat killarna, eftersom jag faktiskt funderar på om det är ett revben som gått av. De ringde tillbaka strax innan ett, bara för att tala om att det inte fanns några tider på hela veckan och att jag fick ringa igen i morgon bitti för att ev få en akuttid. Annars tyckte hon nog att jag kunde avvakta mitt läkarbesök om magen på måndag . Gå hela helgen så här? Nej, tack!
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Pratade med maken för ung en kvart sen och frågade när han kunde komma hem. "Ja, det undrar jag också, hur så?" Förklarade "ryggläget" och att jag varken kan böja mig eller lyfta utan att det gör vansinnigt ontGråter. "Jag siktar på att vara hemma till sex"Förvånad Men alltså, jag behöver honom hem typ NU inte en halvtimme efter det han vanligen kommer hem.
    Men eftersom saker och ting ändå måste göras här hemma har jag precis gråtandes plockat ut disken ur maskin och funderar på hur jag ska få upp gjutjärnspannorna till pannkakaorna på spisen. Alltså kommer maken som vanligt tro att jag fejkar när han kommer hem. Alternativet är att pojkarna inte får mat alls, så det är ju inget alternativ, men vad ögr det?

• Milla C

Jag gjorde mig själv en tjänst och beställde bananpizza till pojkarna och hamburgertallrik till mig på online pizza . Så får maken fixa sin egen mat när han kommer.

• Milla C
    Piggley Wink skrev 2010-12-02 19:28:40 följande:
    BRA BESLUT OM MATEN MILLA!

Se nu till att få komma till läkare (eller varför inte en akuttid hos sjukgymnasten, de är mycket bättre på att ställa diagnos om ryggar tycker  jag!) Har du nåt knark att ta ikväll så du får sova?
    Jag har tagit en Ipren - som iaf tar udden av smärtan när jag sitter still.

Här hemma finns det riktiga "knarket" när det gäller hoste - dvs Cocliana Etyfin - men jag tål inte morfin och får hålla mig till Molipect, som hjälper... inte mycket. Å andra sidan kan jag säga att det verkar vara en ganska effektiv hostmedicin att det gör tokont när man hostar. Har nog inte ens haft hälften så många hostatacker ikväll som tidigare kvällar .
  • Milla C
    Ego: Ringde VC direkt deras "telefontidsbokning" öppnade klockan sju. De ringde tillbaka strax efter åtta, och jag fick en läkartid klockan halv elva. Hoppas verkligen att det finns något att göra åt ryggen och hostandet, för i natt har jag inte sovit mycket.
    Och hoppas dessutom att det går fort hos läkaren, eftersom jag eg ska vara i Köping och skriva anställningspappren klockan halv tolv.... Har ringt och förvaranat att jag blir sen, men jag fick tyvärr bara tag på telefonsvararen eftersom chefen har ett annat möte till elva.
  • Milla C

Hej alihop !

Så, nu är både läkarbesök och pappersskrivning avklarade, Barnen är hämtade och har fått mellanmål. Nu sitter Lucas och tittar på "Bärgarns hejdlösa historier" på DVD (Började tjata om den redan på förskolan ) medan Gabriel sitter med hörlurar på och tittar på ett program på "Disney playhouse" via min bärbara dator . Själv siter jag vid den stationära .

Hos läkaren konstaterades ganska fort att det är nog musklerna som fått stryk av allt hostande, men att det i vilket fall som helst bara är värktabletter som ordineras. Däremot trodde läkaren att jag har Mychoplasma eftersom jag hostat så länge nu, så nu går jag på bredspektrumantibiotika.

Jag hann i tid till att skriva anställningspapper - så nu är jag officiellt anställd . Så skönt att allt är klart - och extra roligt när chefen påpekar att de är så nöjda med att just jag vill jobba hos dem .

"Grannsämjan" i soffan är slut, så jag måste sluta nu.

• Milla C
    kaz: Usch, så hemskt med väninnan ! Jag har ingen egen erfarenhet av självmordsbenägna personer i min närhet (om man inte räknar med att jag själv tänkt tanken att "familjen skulle ha det bättre utan mig" i mina svartaste stunder), men tror att du fått bra råd ifrån Vi 4. Bara "vara där" och tala om vad hon missar, och så försöka lätta bördan genom att ta över barnen till er för att leka. Det kan ju inte vara så enkelt för dem heller.

Ego: Hostan bättre, men jag gjorde misstaget att inte ta någon värktablett i går kväll eller i natt, så idag har jag varit rejält öm i ryggen.
    Nåväl, första dagen på nya jobbet idag ! Skulle ha varit hela veckan på en 1-3-årsavdelning på en förskola jag aldrig jobbat på tidigare, men i dag på förmiddagen ringde "placeringsansvarig" på gruppen jag jobbar på och säger att de bara fått två barn på den avdelningen idag, så jag ska vara på en annan förskola. Den förskolan jag jobbade på innan Lucas föddes . En annan avdelning, men oj, vad skönt att känna lokaler, personal och rutiner! Så dagen flöt på riktigt fint . De ville att jag skulle jobba hos dem igen imorgon - eftersom personen jag vickade för fortfarande är sjuk - men jag ska vara på den ursprungliga 1-3-årsavdelningen resten av veckan nu.
    Jag fick reda på något som gjorde mig jätteglad idag förresten: En kollega som jobbade på den avdelning jag vickade på idag när jag jobbade på parallellavdelningen hade en stor sorg över att hon inte kunde bli gravid. De hade lyckats en gång i början av sitt förhållande, men den pojken föddes jättetidigt och överlevde inte, och sedan gick det bara inte att bli gravida igen. Men idag såg jag att hon hade fått en liten pojke på julafton 2009, så hon måste ju ha "plussat" strax efter det att jag slutade där .
  • Milla C

Hoppar in med en fråga: Gabriel har fått massor av eksem på insidan och baksidan av låren och knäna. Han fick det en gång i början av hösten också, och då berodde det på att han hade nya byxor på sig. Nu har han inte haft det (är väldigt noga med att tvätta allt som är nytt innan det används eftersom jag själv väldigt lätt får eksem). Någon som har varit med om något liknande som kan tipsa om vad det kan vara? Eksemen kliar och är små och röda. Kortisonsalva hjälper tur nog.

• Milla C
    Malin: Ah! Köldeksem. Får kolla med förskolan imorgon om han varit ute utan fleecebyxor under overallen idag.

Ego: När Gabriel var ganska nyfödd höll vi på och flyttade fram och tillbaka mellan Stockholm och Arboga, och när det kom en snöstorm var naturligtvis vinterskorna fortfarande kvar i Sthlm och jag i Arboga. Jag åkte till en skoaffär i Köping och hittade ett par skor som var kanon: Varma och sköna, lätta att sätta på genom att de har dragkedjor på båda sidor - och (som Gabriel upptäckte säsongen efter ) utfällbara boddar undertill . De har varit mina favoritskor i fyra säsonger nu, men igår gick ena dragkedjan sönder . Naturligtvis hittar jag inte mina andra vinterkängor, och eftersom det fortfarande är ca -10 här så är det rätt kallt att gå emd trasig dragkedja, så det blev till att åka till "Sko Kanonen" här i Arboga efter middagen. Jag letade runt ganska mycket, men tyckte inte att några skor var riktigt bra. Antingen var de för kalla, eller så var sulan inget bra i vinterväglag. Till slut såg jag ett gäng kängor som stod under ett bord, och de såg lovande ut: Varm och skön "ludd", och dubbla dragkedjor. Sedan vände jag upp och ner på dem: Utfällbara broddar! Velade fram och tillbaka, men med tanke på att det var precis sånna jag ju letade efter och de dessutom kostade 500 på rea (betalade 400 på rea när jag köpte förra paret ), så var det ju inget att vela om egentligen. Så nu ska jag bara gå till skomakaren och byta dragkedja så har jag TVÅ par toppenbra kängor att ha i vinter .
  • Milla C
    Pyttis: Fy vad otäckt att ramla i trappen . Hoppas att osteopaten kan hjälpa. Jag vet att någon förklarat det förut, men vad är en osteopat? På vilket sätt skiljer det sig ifrån t ex kiropraktor? Jag har förr haft ganska stora problem med ryggen - som kommer sig av att en del av ryggraden hamnar "utanför", och har gått hos kiropraktor. Nu var det en 12 år sedan eller så, men iom att jag fick muskelbristning av hostan har jag gått och lyft snett, så nu är det likadant igen. Känner ingen kiropraktor här i närheten, och vet inte heller om det finns någon osteopat, men om det är "bättre" med en sådan kan man ju lika bra let upp en så´n istället.
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*