Pyttis, jobbigt med dagis! Hoppas det löser sig och härligt med kalasinbjudan!
Vi4, jag förstår din oro för E helt och hållet (ja tror jag i alla fall ;) - jag oroade mig på samma sätt för Alfred. Han är ju en lugn tänkare, inte så framfusig, även om det har ändrat sig mycket de senaste 1½ åren (han blir 5 nu i maj). På hans första dagis i Sverige tog jag det med ro, Alfred tyckte redan då som 1½ åring att det var jobbigt när det blev för rörigt, han lämnade gärna gruppen och gick in till ett annat rum. Såg och ser det som positivt att han kan ta ett sånt beslut, och att personalen inte försökte tvinga tillbaka honom. Men ju äldre han blev, ju svårare blev det (tyckte jag) Behovet av att ha kompisar stämde inte med hans ofta rädsla eller tillbakadragenhet inför jämnåriga. Han var aldrig klättrig, vågade inte åka rutschkana på vääääldigt länge och var mer försiktig. Det blev ju så då att han lekte med de små barnen på dagis - då kände han sig säker gissar jag, och fick ta hand om. När vi kom hit till Tyskland och jag såg honom rygga tillbaka för allt och alla på lekplatsen, blev jag faktiskt riktigt orolig för första gången. Tänkte att han kommer att bli mobbad, att han måste lära sig att säga ifrån, att ta för sig. Och hur gör man det utan att lägga press på barnen? Vet inte jag.... vi pratade mycket med honom i väldigt positiva ordalag om hur man kunde göra på lekplatsen, om att alla barn leker olika etc. Gick på ett slags öppnis och jag gjorde mitt bästa för att inte alltid "rycka in" när jag såg att han tyckte att något var jobbigt. Försökte ge honom chansen att lösa det själv, och sen prata med honom om det.
Sen efter ett tag på nya dagiset ändrades han mycket - blev lite tuffare, gladare och vågade ta för sig mer. Sååååå skönt! Han är fortfarande försiktig och känner sina egna gränser rätt bra, vilket jag är glad för, men han är i alla fall inte rädd för andra barn, och vill interagera. Sett i backspegeln har det nog både med mognad och miljö att göra. Vad gäller Elvira oroar jag mig inte så mycket - hon är visserligen blyg i början, men när det går över så....
Ni skriver ju om lite olika upplevelser av utanförskap, och jag tycker det är super att det luftas här. Det är ju så svårt att handskas med! Vi har ju också upplevt det, och kanske är det något man på någon nivå "ska gå igenom" (du får inte vara med etc) men det ska ju ändå pratas om, försöka förebyggas och får ju inte gå för långt. Jag vill inte tvinga Alfred att leka med någon om han säger att han inte vill, samtidigt vill jag inte att någon ska känna sig utanför, för det gör ju ont i hjärtat på oss föräldrar också.
Nä hörrni, nu måste jag jobba. Var visst lite bakis igår, så då blev det inte mycket gjort