• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Hej!

Jag hinner inte med er längre..
    Vi har varit hos svärisarna  över helgen, barnen har varit där sedan i onsdags. Varmt o skönt, god mat, trevligt sällskap och lite bad mm. Det var sådan sommarsemesterkänsla över den här helgen att jag nästan hade förträngt att det är måndag och jobb imorgon redan.. En enda vecka till får jag ledigt (hade ju en vecka då vi var till Mallis) i sommar, men jag måste jobba två veckor först. Sedan blir det den årliga tjocka-släkten-resan till Estland. Det ska bli jättemysigt, men jag hade gärna haft något mer ledigt med bara familjen. Nåväl, det blir kanske nästa sommar.
    Nu måste jag kolla fotbollen som fortsätter nu.

• asap

Förresten - superhett tips på aktivitet för snart 4-åringar:
    www.sagostigen.se/

barnen var där med farmor och farfar i fredags, och Ida hann inte komma hem förrän hon frågade när de skulle åka till Sagostigen igen. Vi var där förra året också, men jag tror att det verkligen gick hem ordentligt i år.

Jag ska se om jag hinner läsa ikapp någon dag, så att jag får veta hur ni alla har det.

• asap

Pyttis - Välling och svensk tv - ja, det har de. Säger som Roland i "Torsk på Tallinn": "Det är som hemma fast annorlunda..."

Mandra - Grattis!! Det som kan ändras är väl om man inte kommit in vid första antagningen och man får en plats av någon som tackat nej till sin. Men har du kommit in och vill ha platsen så är den nog spikad. Grattis igen, så kul!

• asap

Hej!

Jag har insett att jag aldrig kommer att hinna ikapp här igen, så jag slänger mig bara rakt in istället.

juni - Jag har missat att du kommit in till hösten, vad blev det till slut du valde?

Seren - Grattis till 1åringen!!

Snart fyller min lilla G också år (fast två), 12 augusti. Vi har köpt en fjällrävenrygga till honom, han börjar ju dagis på självaste födelsedagen, då måste man ju ha ryggsäck.

• asap

juni - Det är säkert rätt val, det låter väldigt intressant!
    Jobbigt med blodprovet.

vi4 - Nej, det är klart man inte måste ha en ryggsäck, men den är nog bra till skogsutflykten med matsäck som de gör en gång i veckan. Fast hade G börjat tidigare hade det säkert inte varit någon sådan utflykt varje vecka, men nu är han ju två år då han börjar.
    Åh, var det fönstret han ville ha upp? Klart man blir arg när man inte kan ordna det själv och den man säger till inte hjälper en..

Gustav har fått ny säng, så nu är det spring på övervåningen hela kvällarna.... Igår hörde vi tass, tass, tass, pang!  och så gick maken upp för att kolla. När Gustav hörde att han var på väg sprang han genast tillbaka till sin säng, så när maken kom upp såg han följande - en liten pojke som låg i sin säng och "sov" och en klockradio i vårt sovrum som på något underligt vis hade förflyttat sig till mitt i rummet och där ramlat ner på golvet....?

• asap

Måste bara berätta om förra helgens sötchock!! Vi var hos svärisarna och på söndagen satt Ida och slappade i en stol i skuggan under ett äppelträd. Rätt vad det var sade hon helt lugnt: "jag har hittat en igelkott", och när vi gick dit och tittade såg vi att det var en liten unge, hur söt som helst! Sedan visade det sig att det var en hel familj med 6 ungar, och de bor under svärisarnas lekstuga! Underbart söta små taggiga bollar.

• asap

Pyttis - Är det Julia som inte gillar medicinsprutan? Du skriver "ibland har man inget val", men jag fattar inte - lyckas ni ge henne medicin med sprutan fast hon inte vill? Berätta gärna hur...?

• asap

Mandra - Åh, det känns som en perfekt Kolis-dag. Hoppas ni får det superkul!

Pyttis - Jo, men hur? Vi var båda två när vi skulle ge Gustav penicillin sist, maken höll honom i ett stadigt brottargrepp, men man har ju ändå någon hand för lite för att kunna hålla i båda armarna, hålla huvudet stadigt och samtidigt hålla hela pojken still... Sedan försökte jag spruta in medicinen i en totalt igenknipt mun och när vi tillslut kunde öppna munnen så pass att det gick, ja då spottar ju G ut alltihopa igen. Så, hur gör man?

Minimalla - Heh, ja det kan ju vara bra att vara förvarnad när det ska poolas, så att man har ombyten med sig.

• asap

Milla - Ingen aning hur det smittar egentligen, men jag hade fått för mig att det bara smittade genom beröring..? Men när jag tänker efter vet jag inte alls var jag har fått det ifrån, om jag har hittat på eller om jag faktiskt har hört det någonstans.
    Jag hade nog frågat på sjukhuset där pappa ligger.

Pyttis - Skönt att hon är feberfri nu, hoppas som sagt att det dröjer en bra stund innan det är dags för nästa sjukdom.
    Att de skulle bli lättare att övertala är då inget jag har märkt... Ida tog iofs sin medicin jätteduktigt i vintras, men eftersom hon varit en så frisk tjej så vet jag inte hur hon hade varit med medicin som liten, om det varit svårare då. Gustav har alltid varit omöjlig. Då på sjukhuset förra sommaren var det en sköterska som hade en massa bra tips på hur man skulle gå tillväga, men sedan när hon skulle visa dem i praktiken på Gustav häpnade hon över hur fasligt omöjlig han var, och det som sjuk och svag med en sänka på 234.... Och inte går det lättare nu heller fast han är ett år äldre och går att resonera med om allt möjligt annat.

• asap

M73 - Nu var det länge sedan jag var där, men det är helt klart värt ett besök och man kan nog fördriva några (rätt många?) timmar där. Minus när jag var där var lekrummet där det rådde fullt krig, i princip...

Sirre - Ja, de är så himla roliga när de snackar på!
    Ida gjorde en sådan grej igår när hon skulle (inte ville ) sova.. " Pappaa.... Att....." och så kom världens längsta utläggning som det inte gick att hänga med i, och sedan "vilken lång fråga! Varför var det en lång fråga?" (Det är fortfarande varför-allting, har väl hållt i sig ett drygt år med sådana frågor.)

Annars har jag lite smått panik - tyckte det blåste lite kallt när jag var ut och hämtade tidningen i morse, och blev helt bedrövad över att sommaren är slut (Typ) och att vi snart är en sådan där familj med två föräldrar som jobbar en massa och två barn på dagis. Känslan späddes på av att vi plockade i ordning små barnkläder och dubbelvagnen och överbliven välling att ge till kompisar med yngre barn än vi, och att Gustav råkade få Idas tröja på sig och det såg helt rätt ut, inte det minsta för stor.
    Hur har det kunnat gå så fort? Usch, det kanske är dags för en liten till ändå, så att man får ha lite mer småbarnsliv kvar...

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*