• Vi 5

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Stort grattis till fina Simon {#emotions_dlg.flower} och till den fina mamman

• Vi 5

Assar, vilket fint namn ni valt! Försök att lägga alla måsten och krav åt sidan och  försök att vila, du behöver inte göra något nu, tänk på att du ju just fått ditt tredje barn och de andra är också små

Pyttis, vet kollegors barn i samma ålder som också verkar "välja" att strunta i signalerna, så ni verkar inte vara ensamma, men det låter ju jobbigt med all tvätt...

Jag har blivit helt nerringd av journalister idag, universitetet skickade ut ett pressmeddelande med en misnt sagt "het" rubrik. Jag skulle inte ha satt den själv om man säger så. Puh. Först ut var lokal-TV och det blev inget bra alls tyvärr. Jag var svamlig och ofokuserad och förstod inte vart hon ville komma med sina frågor så jag svarade helskumt. Nu när jag pratat med x antal journalister har jag fattat hur de frågar och hur de vill vinkla mina resultat, så om de hade kommit NU hade det nog kunnat bli ok. Det känns lite jobbigt även om det bara blir ett en minuts inslag i kväll...

• Vi 5

Pyttis och Seren okey då,  *ler* jag är ju ändå inte särskilt hemlig av mig Här är pressmeddelandet; http://www.liu.se/?l=sv
    Här är inslaget i Östnytt, där de tack och lov klippte bort det värsta svammlet; http://svtplay.se/v/2460265/ostnytt/20_6_18_10?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,2460393/sb,p103416,1,f,-1
    Och här är en bra artikel   http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.657476-amma-lange-ger-smartare-barn

• Vi 5

Tack för er input om intervjun! Vad roligt att ni tyckte att jag "skötte" mig och att ni tyckte att jag gav ett seriöst och proffsigt intryck  Puh, jag har varit så stressad och nervös av detta och så orolig att säga fel eller att resultaten ska missuppfattas. Just det som Seren skriver om att inte "vilja höra" eftersom barnen ammats en kort period är ju det som jag är orolig för. Det är SÅ många andra faktorer som påverkar barns begåvning. Och ändå viktigare det är inte begåvningsnivå i sig som avgör hur vi mår i livet och för att "lyckas" i livet är andra faktorer också avgörande. Tex om man har en väldig social förmåga har man ofta lättare att ta sig fram i livet osv ja ni kan själva säkert komma på massa andra faktorer. Även utseende spelar ju faktiskt roll (fast det är ju inte så kul att veta det heller alla gånger    ).

Ela, ja det är dels en cut-off på 5 månader så att de som ammats längre än 5 månader får bättre resultat på testerna än de som ammats kortare (obs några enstaka poäng) men det är också ett linjärt samband som visar att ju längre man ammar desto bättre presterar man. Det handlar där om 0.27 poäng per vecka, men vi har inte några som ammat längre än till 15 månader så efter det vet ju inte hur det ser ut. Dvs vi kan inte säga att om man ammar längre än så så fortsätter begåvningsnivån att öka. Viktigt att säga är ju att vi alla varierar i begåvningsnivå, det är helt normalt att ha mellan 70 och 130 i denna typ av tester, även om de som ligger mellan 70 och 85 anses ligga i det undre spannet av det "normala". Så att vi ser att barne presterar 3-5 poäng bättre är vädligt lite i sammanhanget. Och eg. handlar ju våra resultat framför allt om fetterna i bröstmjölken, så vi tänker att det handlar om fetttillförseln i stor utsträckning. Och vi är inte inresserade av ev individuella skillnader utan av gruppjämförelser och av att förstå hur sambanden ser ut, vi ser tex samband  med bröstmjölk och inte med blodprover tagna på barnen. Vi ser också att det är balansen mellan fetterna som är viktig och dessutom att det verkar ham ed hur man omvandlar fetterna att göra (och det påverkas säkerligen av genetiska faktorer tex). Ursäkta min långa utläggning, jag har försökt förklara allt detta för varenda journalist som ringt, men det är inte det de är intresserade av. Trist.

Juni, när det gäller graviditet och amning och barnets två första levnadsår tror man att fetterna DHA och EPA är särskilt viktiga för att bygga upp hjärnan. Tillskott som innhåller dessa båda, helst så att man når upp till ca 500 mg av dessa tillsammans, om dagen är bra. Det finns i tex Apotekens märken. Där finns också tuggtabletter med svartvinbärssmak till barn, de tycker jag är bra, och Edvin kallar dem "godis" (han har inte smakat riktigt godis). Kvinnor som fött barn har ofta låga nivåer fetter kvar eftersom mycket gått åt till barnet, och nivåerna minskar för varje barn man föder. Det finns även hypoteser om att kvinnor som får väldigt låga nivåer kan ha ökad risk för förlossningsdepressioner. Jag har inte sett några behandlingsstudoier på detta så jag kan inte säga om det hjälper att äta tillskott då, men det kan helt klart vara av värde att öka på nivåerna. Men som sagt det handlar inte ara om hur mycket man få i sig utan kroppen måste vara bra på att omvandla fetterna så att hjärnan kan använda dem med. Och det kan man inte i dag mäta. Det finns en del studier som tyder på att bra fettbalans minskar risk för depressioner och demenser. Men som med allt annat handlar det ju om många olika faktorer som samvarierar. Jag tror absolut inte att omega-3 är något universalmedel, men tillräcklig nutrition kan vara en underskattad faktor i vissa sammanhang. Nu ska jaginte trötta ut er mer.

Assar, ja ,det blev ju väldigt hett detta, det är inte alla områden som är lika lättillgängliga. Journalisterna har ju inte heller varit så intresserade av fetterna i sig utan lyft fram en detalj i en av artiklarna, det är säkert för att amning är så laddat.

• Vi 5

MalinKat jag har fått flera mejl från privatpersoner som säger sig se skillnad på sina egna barn som just ammats kort eller lång tid, men jag är inte så säker på attt man verkligen skulle kunna se en sådan skillnad och tror nog att andra faktorer spelar roll...

juni, själv har jag just nu Pikasol Forte hemma, det finns också ACOs omega-3, minns inte exakt namn, men en vit burk, och sedan Pharbio, som jag hade förra gången. Brukar växla lite efter olika priserbjudanden. Man kan tänka på innehållet för behöver man ta två kapslar bör ju burken vara hälfen så dyr som en sort där man bara behöver ta en kapsel förstås. Jo då du minns helt rätt, men balansen handlar om den mellan omega-3 och omega-6, och omega-6 behöver man verkligen inte köpa, det får vi ändå i oss alldeles för mycket av (i förhållande till omega-3).  Både EPA och DHA är omega-3 fetter. Det finns demed bara det ena eller det andra, men som forskningen ser ut i dag vet man ännu inte exakt vilken av dem som gör vilken nytta, så det verkar säkrast att få i sig av båda.

• Vi 5
    asap skrev 2011-06-22 12:54:44 följande:
    Vi4 - Oj, nej då, du tråkar nog inte ut någon. Det är ju jätteintressant att höra mer om vad ni tittat på och hur. Spännande och viktigt forskningsområde du har valt!
    Hur ser fortsättningen ut för dig, blir du kvar på institutionen och fortsätter inom området som postdoc eller blir det något annat?
    Assar, tack, det är lite osäkert hur det blr, jag har doktorandtid kvar året ut, så i höst blir det att undervisa som vanligt och läsa lite kurspoäng som jag behöver för att få ut min examen. Sedan vet jag inte och jag har inte riktigt orkat tänka å det...Hjälp..
    Kate Lynn skrev 2011-06-23 19:43:09 följande:
    Vi4 - vilken spännande forskning du jobbar med! Jag är inne på Assars spår; när jag disputerade kunde ingen bry sig mindre om marin aerosol, knappt ens opponenten Så sug i dig ordentligt av att du gjort ett bra jobb! Jättebra nyhetsinslag också
    Tack! Vad kul att du tyckte det var bra. Men fy så trist om inte opponenten ansträngde sig. Och vad är marin aerosol? Skäms
    Piggley Wink skrev 2011-06-23 23:49:42 följande:
    Vi 4: Maken blev superimpad när jag sa att jag lände dig när din forskning kom upp under fredagsmiddagen! Heja dig!
    Juni hi hi, vad kul!

Malinkat, bra att du ska på gastroskopi! med tanke på ditt hemska magonda. Jag har gjort 3 st (eller är det 4a?) nåja, det behöver inte vara så farligt som alla säger och personalen brukar vara jättebra!
  • Vi 5

Siggan, heeej, vad kul att se dig! Tänk så stora de blivit dina barn. Och så kul om det blir en trea med. Har du länken till den tråden? Eller har någon annan den? Vi är inne på 7e försöket nu och jag tror att det är kört för denna gång med och börjar känna mig lite nedslagen. Fast jag ska ju inte klaga jag vet ju att många har försökt väldigt mycket längre,  men den där hemska 40-årsdagen närmar sig med stormsteg så det är ju lite ont om tid....

Olimpia, tack, fast det var rätt jobbigt med uppmärskamheten med. Fick faktiskt några riktiga ångestdygn när jag såg flera kritiska kommentarer om att "hysteriska amningsforskare ska få folk att få dåligt samvete för att de inte ammar" och liknande. Det var inte så roligt, men jag slutade att läsa och nu har ju intressat avtagit

Mandra, har buffandet fortsatt att funka? Låter ju toppen. E har också börjat snurra runt massor och har jättesvårt att komma till ro, nu får vi ha honom i vår säng för att han ska kunna somna, han som i ett år somnat själv i sin egen säng.

Assar det låter så mysigt när du beskriver hur ni har det och hur det känns som att hon alltid funnits hos er! Hjärta

Så var det en fråga om märket på barnomega-3 kapslarna och jag minns tvärr inte. Jag minns hur burken såg ut och att smaken hette cassis och nu har jag letat på två apotek (för våra är slut och jag har återvunnit burken) men de har inte haft dem. Så jag får be att få återkomma när jag fått tag i dem.

• Vi 5

juni, tack!

juni och Milla, precis så tycker jag att det är också, jag har varit i princip själv med Edvin i flera veckor nu efter som R åker tidigt och kommer hem efter att Edvin somnat och nu när han ska ha semester vet jag att det kommer att kännas jobbigare för att jag förväntar mig att han ska göra massa saker, som inte han tänker på, och så får vi då alltid som en omställningsperiod vi måste igenom först där sådant måste klaras ut.

• Vi 5

Mandra, usch då, så jobbigt i sommarvärmen! Och trist att ni inte kom i väg till djurparken  Hoppas att hon är bättre nu!

Milla kom ni iväg till flygfältet? Hoppas ni fick er en fin utflykt och att G och L fick lite pappatid med!

Drutten, så synd att du inte visste att det kunde ta så lång tid att få igång kroppen efter pillrena

Malinkat så spännande det låter med utflykterna på dagis! jag som är så hönsig undrar om jag skulle våga släppa iväg Edvin.  Han är ju 2,5 år men vi har bara haft barnvakt en gång och så har mamma passat honom någon timme några gånger om vi är inom räckhåll när hon varit på besök här...

Ego, vi har varit iväg på hotel några nätter, min disputationspresent från maken. Det ingick 4 st (!) spa-behandlingar och det var helt underbart. Allt utom att Edvin blev dålig och först åt dåligt, och sedan inte åt eller drack på över ett dygn och blev helt slak, så vi fick åka till akuten i Jönköping. Vi får fortfarande knappt i honom något så det är lite oroligt. De trodde det var ont i halsen i kombination med förstoppning så vi har kört lavemang och ipren för smärtan. Hoppas att det släpper snart för det är lite oroligt när han inte vill ha något alls. Dessutom hade jag lyckats arbeta upp lite hopp om syskon, men så kom den förbenade mensen också, så nu blir det 8e syskonförsöket för denna omgång. 

• Vi 5

Mandra, tack för omtanken, nej, han vägrar med hela sin lilla tunna kropp att smaka på något alls. Så idag har vi "tvångssprutat" med saft för att han ska få i sig något och det är inte roligt alls. Jag började själv gråta när jag såg hans panik och hur obehagligt det var. Vi erbjuder hela tiden möjligheten att han får dricka själv och säger att annars måste vi spruta in lite för man blir jättesjuk om man inte dricker något. Första gången valde han att dricka ett litet glas själv efter några insprut, men nu vid lunch när han inte hade fått i sig något mer på hela dagen så ville han ändå inte ens prova själv. Det är ju tveksamt hur mkt vi får i honom på detta sätt, men det var ju så vi fick göra på akuten i torsdags. Blä.
    Ang nästa månads syskonförsök så hoppas jag att juli är min månad, första graviditeten blev till en julimånad (som slutade med ma) och sedan Albin i juli året därpå 
    Bra att Tyra reglerar förstoppningarna själv, låter ju toppen att kunna se ett möster så där. Edvin har nästan aldrig haft det så detta är ovanligt, men så har han ju ätit väldigt väldigt lite i drygt en vecka nu, så det kanske inte är så konstigt.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*