Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Jag har inte jämfört olika nspringcyklar men den som Agnes har verkar rätt rejäl, hon är nöjd i alla fall.

Vi har ju ärvt två tvåhjulingar som hon kan cykla på när hon lärt sig hålla balansen.

Idag var vi nere på torget i centrum. Det är Lerumsdagarna med litet tivoli, maken och jag gjorde "sten, sax, påse" om vem som skulle åka de snurrande kaffekopparna med Agnes, jag förlorade och mår fortfarande rejält illa....

• Gladhannapanna

Mandra: Det var duktiga tjejer du har!!! Vad är det med Vilyas ben som gör att de bråkar så med henne?

Igår var vi hos vänner som har en flicka som fyller tre vid midsommar. Våra tjejer har inte träffats så ofta men oj vad kul de hade. Försvann upp på övervåningen och lekte själva utan gnäll hur länge som helst!!!

Underbart när det händer och man kan prata mer vuxet med sina vänner, men Julia härjade ju omkring oss hela tiden så klart!

• Gladhannapanna

Mandra: Härligt med  en man som visste precis vad du behövde!!!

JAg blev också uppvaktad ordentligt av make och barn. Mysigt!

Mandra: Jobbigt med ledproblem, hoppas att det ordnar sig snart!

Milla: Härligt!!!!

• Gladhannapanna

Malin: Kul att det varit trevligt med föräldrarna!

Agnes övar mer och mer på balanscykeln, det går bättre och bättre, men hon är lite försiktig.

• Gladhannapanna

Sitter med ögonen i kors! Agnes kissade i sängen vid tre och julia tyckte det var morgon vid fyra.....
    Blir tidigt i säng för mig!!!!

• Gladhannapanna

malin: Precis de frågorna jobbar jag med i min föräldrakurs, och även hemma hos oss. Du vet "skomakarns barn och smedens märr går barfota"

Ett tips är att bestämma vilka strider man vill ta och se till att vinna dem. Uppmuntra det beteende ni vill se mer av och försök att ignorera de beteenden ni vill se mindre av.

Att säga till ett litet barn att säga förlåt innan de förstår innebörden är ganska meningslöst. Då blir det bara ett ord man använder för att slippa tjatet. Rätt som det är fattar de varför man ska säga förlåt och då kommer det vid rätt tillfällen. Sedan kan man ju fundera på hur lätt man själv tycker att det är att säga förlåt i stridens hetta...

Mitt mantra är: "barnen uppskattar inte alltid när man är goda föräldrar"

En annan sak jag tycker om är att likna barnens (eller sitt eget) beteende vid toppen på ett isberg, det är det man ser. Orsakerna till beteendet ligger under ytan och ibland är det bra att tänka på varför det blev som det blev och fundera på om man kan göra någonting annorlunda framöver för att undvika liknande situationer.

Man kan ju tänka liknande om sig själv, barnen vet inte att man är trött efter en jobbig dag på jobbet, de ser bara att man har sämre tålamod än vanligt.

Oj, det blev långt... Sorry!!!

• Gladhannapanna

Malin: Nu har jag ju tjejer, men de pillar ju en del de med. Vi kommer att säga att det är någonting man gör när man är ensam och att man tvättar händerna för det kan komma kiss på dem.

När det gäller åojkar får de faktiskt stånd som nyfödda, men det blir mer uttalat senare.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*