Inlägg från: Frk Kanin |Visa alla inlägg
  • Frk Kanin

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Pyttis : vi använde potatismjöl!

• Frk Kanin

TAck för alla kloka svar. Pratade med en vän igår som gjort det 2 ggr. Hon sa precis samma sak. Vad händer om ni inte försöker ? Hur känner ni då ? Mycket att smälta...

• Frk Kanin

Ljus i mörkret !   Maken följde med mig till min psykolog igår... Efter en stund släppte han faktiskt ned garden och vi kom fram till att det är hans jobb som har stor del till hans hockeyrink omkring honom + naturligtvis sorgen efter Adèle... Hurra ! Kanske kan vi hitta tillbaka till varandra !

Vi har haft verkstad måndag, tisdag och onsdag... + i fredags, lördags och söndags för jag visste ju inte när jag skulle ha ägglossning. I måndags hos dr sa hon att jag skulle ha det tisdag eller onsdag... Må det ha kommit ned ett friskt "ungt" ägg och träffats av en av makens spermie..... HÅll tummarna ! Jag vill inte behöva genomgå IVF. Jag är så rädd för det. Måste ju börja med tabletterna om 2 veckor annars.....

kram från mig

Ärtis 060608 och Adèle 090221-090302 :s mamma
  • Frk Kanin

Hej !
    Agronom: Jag förstår precis hur du tänker beträffande resorna. Jag vill byta jobb men alla jag finner intressanta innebär väldigt mycket resande. I mitt tidigare liv hadejag gladeligen tagit ett sådant jobb men nu sedan Ärtis kom känns det helt främmande.

Blev uppringd av en headhunter häromdagen. Blev mycket smickrad men jobbet han hade att erbjuda ger 10 000 sköna kr mer i kassan vilket skulle vara mer än välkommet (tro mig efter senaste hyreshöjningen)  men jag tror att jobbet innebär mer tid från Ärtis och lite tråkigare kollegor:)

Ärtis var md mig på jobbet i måndags. Hon satt och målade. En jättefin raket där en gubbe stack fram huvudet bakom raketen och sa enligt Ärtis: Hjälp, jag är i rymden. Hur kom jag hit ?
    På kvällen frågade Ä om jag hade teckningen kvar på jobbet. -Ja, svarade jag, den sitter på väggen. -Men hur länge ska den sitta där? Ja för alltid svarade jag i tron om att det svar hon ville ha... Då började hon snyfta: Men mamma den var så fin, jag vill ha den hemma. Visst ska du få det lilla gumman svarade jag. _Men mamma, hur ska det gå med tejpen ? Den kommer att förstöra teckningen då du tar ner den från väggen! ----- Jag ljög (!) och sa att vi hade specialtejp som inte skadade papper och då blev hon lugnare. Sanningen att säga så hade jag inte hunnit sätta upp den ännu... I know bad mum... 

Episoden ovan fick mig att inse ännu en gång hur stor hon börjar bli. Hur resonemangen har tagit en annan vändning. 

Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra med IVF. Jag är mycket mycket orolig för biverkningarna.... Håller fortfarande en liten tumme att det ska ha gått vägen den här gången... 25 feb är det BIM....

På söndag har vi tårtkalas för Adèle. Rosa marsipantårta och gula tulpaner enligt beställning från storasyster. KÄnns väldigt väldigt konstigt men ändå naturligt. Jag har i smyg beställt en annons i en av de stora dagstidningarna inför denna dag. Hon fick bara dödsannonsen i den andra stora tidningen. Min man har varit emot det och tycker det är slöseri med pengar... men det struntar jag i.

mamma till Ärtis f 060608 och Adèle 090221-090302
  • Frk Kanin

Usch så många sjuklingar. Här på jobbet går denna månad under namnet VABuari. Adèle fick ingen rosa tårta i söndags på sin födelsedag. Istället gjorde Ärtis och jag STORA blåbärsmuffins och jordgubbsmuffins som vi lade rosa frsoting på och dekorerade med silverkulor och ställde på ett stort kakfat i våningar. VÄldigt fint faktiskt. Ärtis varnade alla gästerna för att inte tugga kulorna för då skulle tänderna bli trasiga.

Ärtis fick presenter. En tjejkompis hade gjort ett bedårande fint silverhalsband med lilla a....

Sedan klädde vi på oss och åkte ut till kyrkogården men då var vi bara familjen med syrran och hennes familj och min mans bror och familj. Vi grävde fram graven och min syster la ett jättefint hjärt i mossa. Vi tände en massa ljus. Sedan åkte vi snowracer på kyrkogården. VÄrldens bästa pulkabacke på SKogskyrkogården. På kvällen lagade vi en godmiddag och öppnade en flaska vin vi fått i present och tittade på en film som vi också fått. En kompis mms:ade en eljus som hon tänt för Adèle och då kom tårarna. Min man hade varit och handlat persilja och när han kom in grät jag som om det aldrig skulle kunna gå att sluta.... Absurt att fira ngn som inte ens kunde vara med... men ändå helt naturligt. Usch jag gråter nu igen... på jobbet och allt.   För att inte 2010 ska bli bättre än 2009 så fick jag mens på dag 26 i lördags. I måndags kommer min man hem och berättar att han har fått en dom från Kammarrätten om en skatteskuld på 890 000 kr pga spekulationer på börsen för 10 år sedan och att vi måste be hans föräldrar gå i borgen. Vi bor i hyresrätt. Pengarna ska vara betalda om 3 veckor.... så nu blir det ingen IVF ( jag avnokade idag)och resan vi precis fick hem papperen om i sommar måste avbokas.

Jag har sökt kvälls- och helgjobb hela dagen...F-n .... jag som hade börjat vänja mig med IVF tanken.

mamma til Ärtis 060608 och Adèle 090221-090302
  • Frk Kanin

TAck alla ni för stödjande ord.

KAz: vad skönt det fanns en förklaring till läppskadan.

Det blir svårt att få familjen ställa upp och bidra till IVF när ingen tycker vi ska ha ett till barn.... sedan är det ju svårt att låna pengar till ngt som man inte ens vet om det ska lyckas.

LOTTO:..kanske är lösningen... hur mycket otur kan man ha egentligen.

• Frk Kanin

Pyttis: vad skönt det ordnade sig. Blev alldeles kall då jag läste det.

Ni övriga som inte får sova på nätterna. Jag lider verkligen med er. Jag vaknaer 4 varje natt och kaninte somna om men det är ju min egen ångest som väcker mig. Den lilla sömnrubbiningen är ju ingenting mot vad ni får stå ut med. Usch. På den fronten har vi haft tur. Ärtis sover som en stock. Men kommer in till oss och lägger sig tvärs över sängen :)
    I morgon ska hon och jag ha en ledig dag och gå på teater. Först ska vi till graven och tända ljus. Adèle dog för ett år sedan i morgon. Det känns som det var igår och det känns som det har gått 10 år.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det kanske ska lyckas nu torsd-måndag då det är ÄL-tider. Jag har ju fått i mig extrajärn nu i 10 dagar. Håll tummarna.

Ärtis och Adèles mamma.
  • Frk Kanin

Assar P: jag var i dina kvarter i lördags.. Födelsedagskalas hos min brors lilla dotter.

Jag har tagit hand om en kompis 3½ åring hela helgen och är helt slut. Jag hämtade hnne i fredags eftermiddag på dagis och lämnade henne i söndags.  Lillstumpan saknade sin mamma jättemycket i fredags men hon somnade när jag la mig bredvid henne. Sedan vaknade hon igen och var ledsen då fick hon liga bakom oss i tv-soffan där hon somnade. Sedan vaknade hon mitt i natten och då fick hon sova i min säng. Det är ju hjärtknipande att höra ett barn sakna sin mamma men eftersom min kompis inte brytt sig om att komma hem med flickan till oss före sin resa så är det ju inte så konstigt att hon är lite orolig. Natten till lördag sov hon dock som en stock bredvid mig. Ärtis och hon lekte jättebra och sjöng hitte-på-sånger så det ekade i kvarteret när de gungade... Men trött är jag. Man vill ju göra det så bra som möjligt för "låne"-barnet.

mamma till ärtis 060608 och Adèle 090221-090302
  • Frk Kanin

VI4:grattis till husköpet och så skönt att få en dagisplats.

Hade en liten gråtsession på cykeln idag efter det att jag lämnat Ärtis på dagis. Vi hade pratat om att vi ska åka skidor nästa vecka och att hon ska gå i skidskola och att det fanns ett badhus som hon och pappa kunde gå till när hon tröttnade på skidorna. Då sa hon"- Mamma, om lillasyster hade levat, visst hade hon kunnat gå och följa med oss till fjällen. Hon hade kunnat åka min bebispulka som jag är för stor för." Visst, älskling kunde hon ha gjort det...

Jag ska väl vara glad för att hon uttrycker sina tankar och inte håller dem inne men det gör så för...... ont.

mamma till Ärtis 060608 och Adèle 090221-090302
  • Frk Kanin

Hej ! Long time no.... Idag är det Ärtis 4 års dag. Den lilla sötnosen har blivit så stor fastän hon ärliten tillväxten. Hon hade kalas både i lördags (familjen ) och i söndags (12 dagiskompisar). Det var fascinerande att se hur hon tog emot paketen och tackade så fint. Sedan när hon öppnade gicvk hon fram till den hon fått presenten av och kramade personen. Jag fick en tår i ögat. För inte så många månader sedan vägrade hon att säga hej och hejdå ens. Hon samlade in kompisarna för att leka lekar etc. Men sedan brast det när någon gick före henne vid fiskdammen och när hon var tvungen ge bort den sista ballerina kakan till en gäst....

Nästa år har jag infört tårtstopp. BArn äter ju inte tårta. De vill ju hellre ha bullar. Ärtis skulle prompt ha en rosa tårta i år igen. SÅ efter att förra året ha gjort mitt livs första prinsesstårta med rosa marcipan var det iår dags för blåbärsmoussetårta på chokladbotten på lördagen och jordgubbsgräddtårta med vanlijkräm och banan och spritsad grädde. Hur mycket äter barnen ? det tar en bit tar två tuggor sedan är det nog. Nej, jag bojkottar tårta. Hur gör ni ? Blåbärsmoussetårtan fann jag i senaste numret av Arlas lilla broschyr. Den blev snygg men inte så där vansinnigt spännande.

På barnalstringsfronten kan jag bara säga att Nej. Det blir inget syskon. Två missfall och ett begynnande klimakterium....

Mamma till Ärtis060608 och Adèle (ängel)090221-090302
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*