Jag går runt med en massa funderingar och då är det lika bra att vända sig till dem som vet bäst - NI
Jag har en känsla av att Simon inte riktigt trivs på dagis. Det känns som han inte riktigt funnit sin plats i gruppen efter sommaren. Han verkar leka med en del av sina "gamla" kompisar men inte alla. Det är väl egentligen helt naturligt att man i perioder leker mer med vissa och i andra mer med andra... Kanske är det ändå dags för lite net-working och bjuda hem lite kompisar efter dagis. Sedan pratar han väldigt mycket om en kille (som jag upplever som ganska stökig). Det känns som Simon är väldigt fascinerad av honom - fast mest på ett negativt sätt. Sedan verkar barnen på dagis (inkl. Simon) ha kommit in i en cirkel av språkkonflikter i stil med "Om inte jag får den så är inte du min kompis" "Om inte du gör si el så får du inte komma på mitt kalas". Det blir ofta värsta konflikterna. Simon är ju väldigt verbal och är inte sen att haka på. Han kör likadant med Sara ibland och hon kan såklart inte argumentera på samma sätt men skriker som en tok nej, nej, nej... På dagis menar de på att det är helt naturligt och att alla barn kommer in i en sådan här fas. De försöker avstyra sådana bråk så gott det går och uppmanar oss föräldrar att också arbeta med det. Så jag försöker hela tiden säga att man inte ska säga så, att man inte ska hota varandra på det viset men det hade varit enklare om jag kunde ge honom ett verktyg. Har ni liknande "problem" och hur gör ni?
På onsdag åker släkten (äntligen - om man nu får skriva det rakt ut) och då är det dags för lite "Simon-vård"