• kaz

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Hej! I'm back! Har varit 1 vecka på Grinda i Skärgården med barnen och min mamma. Det blev så himla lyckat iom det fina vädret. Barnen har verkligen njutit av friheten att kunna röra sig ute och inne.

Mandra och Juni: Grattis grattis!  Spännande värre!

Krya på sig till de som är sjuka. Det måste vara jättejobbigt i denna värme.

Vi4: Sara kan också bli tokarg. Hon skriker upp sig och vet inte alls vad hon vill (självklart har jag då frågat vad hon vill och språket är såklart en bidragande faktor men hon har ibland välidgt svårt att ta ett nej). Hon brukar då springa efter mig och dra mig i benen och om jag lyfter upp henne så kastar hon sig bara bakåt så att man nästan tappar henne - inget hjälper. Jag har har nu börjat sätta henne i ett hörn och säga till henne att hon får sitta där och lugna ner sig. Jag låter henne sitta där kanske enbart 30 sek och sedan kommer jag tillbaka och ber henne sluta skrika. Det har funkat för oss. Vi går och tvättar ansiktet och sedan får hon sitta i min famn och snyfta och lugna ner sig. Vid det laget har hon glömt vad det var hon hetsade upp sig för. Stackars E som blir så arg... Undrar varför det sker mitt i natten? Vill han komma och sova hos er då? Hos oss är det mest på dagtid när Sara får ett nej och när hon börjar bli riktigt trött om kvällarna.

• kaz

Vi4: Jag tycker också att det låter som en åldersgrej. Sara var också superlugn som bebis men har nu massor med vilja. Det händer ju ngt vid 1-1½ år. Min erfarenhet är att det lugnar ner sig när språket kommer ikapp. Sara är dessutom inne i en period då hon tränar på att vara arg Hon leker att hon är arg, gör sura miner, slåss, springer i väg med bestämda steg och skäller Nu får vi jobba med att hon inte får slåss... Alltid är det något Ang. amning så pimpade jag inte ur utan duschade varmt och värmde vetekudden när det spände som värst. Skönt ändå att han slutade på eget initiativ.

Mandra: Vad kul! Vi åker till Kolmården på onsdag

Pyttis: Så skönt att febern gett med sig till sist!

• kaz

Hej,

Hoppas alla har det bra!

Siggan: Skönt att få flytta in och komma i ordning!

Mandra: Gött att du längtar så efter att få börja plugga!

Milla & M73: Låter som trevliga och intensiva Stockholmsbesök!

Vi hade det nice i Kolmården! Första dagen var jag dock lite chockad över all trängsel. Vi lyckades väl göra det som alla gör och dessutom samtidigt som alla andra. Dagen därpå gjorde vi allt i omvänd ordning och stötte på betydligt mindre folk... Barnen uppskattade det i alla fall. Idag har vi varit i Mulle Meck-parken i Järvastaden - det var en hit. Lite som Junibacken fast utomhus. Jag börjar jobba på fredag men har idag loggat in mig för att vara lite uppdaterad.... Skönt att det fina vädret är tillbaka - kändes lite deppigt annars.

• kaz

Stor kram Sirre! Vi har inte haft ngn i mon närhet som dött nyligen - tack och lov - men Simon pratar mycket om döden ändå. Han förklarar rätt ofta att hans morfar är död (som han aldrig har träffat) och ser ledsen ut. Ett tag balnadade han ihop det med sin farbror som vi förvisso inte träffar så ofta. Jag fick säga åt honom - farbrorn - att inte ta det personligt...

Ja, Sara är ju tokig i Pippi nu men det börjar lugna ner sig lite. Hade också funderingar på Vimmerby men vi kanske tar det nästa år.

Annars har jag börjat jobba idag och barnen är tillbaka på dagis. De verkar rätt nöjda med det - faktiskt - och jag tyckte inte det var så farligt att börja jobba.

Snart fyller Sara 2 år och då tänkte jag att hon skulle få en dockvagn. Hon är helt tokig i sådana. Ngn som kan rekommendera ngt?

• kaz

Sara: Jag vet faktiskt inte. Vi körde delfinshow kl 12, därefter lunch och sedan tigrarna och det kändes som om alla gjorde det. Dagen efter kollade vi på tigrarna på eftermiddagen och då var de mycket piggare. Det var dock varmt den första dagen så de kanske var slöa pga av det. Antar att det alltid är mycket show på delfinshowerna. Man får nog ha rejält mycket tålamod bara. Ni får säkert supertrevligt!

• kaz

Mandra: Söta du, läskigt med hjärtat! Skönt att du har hittat en "metod" för att varva ner. Det är nog något som många behöver arbeta med (tex jag själv ).

Vi4: Lycka till med renoveringen! Spännande värre! Ja, det är kanske lika bra och sätta ett datum och köra på under en tid. Man orkar ju inte hålla på i all evighet.

MalinK: Spännande! Jättesvårt med priser. Är det ett annat prisläge i Tyskland än hemma? Jag har ingen uppfattning om det alls får jag erkänna. Var på bröllop nu i sommar och de hade betalat 36 000 för fotografen som var med hela dagen, från morgon till kväll. Visst är det mycket pengar men det är också många timmars arbete.

Sara: Hoppas att ni får det trevligt och att vädret skärper till sig.

Jag jobbar för fullt igen men tycker att det känns ganska OK. Barnen verkar vara nöjda med att vara tillbaka på dagis. De känns så stora nu coh har verkligen blivit samkörda under sommaren. Mysigt!

• kaz

Juni: Lider med dig! Hoppas det hjälper idag!

MalinK: Oups, tur att du upptäckte det

• kaz

Juni:

Tjoho, jag har sovit 2 nätter i rad utan att blivit väckt av något barn... Det är knappt man vågar skriva det... Hoppas det håller i sig för det är en sådan skillnad att få sova lite mer sammanhängande!

• kaz

Mandra: Coolt av V att börja cykla på eget bevåg. Det är det coolaste med de små när det helt plötsligt överrraskar och gör grejer man inte trodde de kunde/var redo för! Stackars T dock. Hoppas det lindrar!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*