• Siggan

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Idag hade A och en nyfunnen vän kommit på att man kunde måla sig i ansiktet genom med körsbär. Det finns körsbärsträd på skolgården och de hade mosat bär och kletat in sig. På benen hade det de målat sig med tavelkritor. Ibland är de bebisar, våra stora skolbarn.

en svensk tiger
  • Siggan

Hos oss verkar skolstarten gå väldigt bra. A tycker det er kul både på skolan och fritids. Fritidspersonalen och läraren verkar bra. När jag kommer och hämtar henne så håller hon på och leker med någon flicka i klassen. I dag hade visst någon pojke slagit till henne, men då hade hon sagt till någon i personalen som hade kommit och styrt upp det hela.
    Hon verkar mer lugn och mogen också. Skönt efter många år med trotsålder, extremtidiga mornar och allmänt häftigt humör.
    Och så har hon tappat 2 tänder i underkäken på kort tid.

en svensk tiger
  • Siggan

Kram Minimalla.

Imorgon ska jag på föräldrasamtal på skolan. Det blir spännande.

Och idag har vi haft 3 års kalas för lille Karl. 6 barn och 4 vuxna. Det var full fart.

en svensk tiger
  • Siggan

Här går det bra i skolan. Var i går på samtal med läraren. Temat för samtalet var mer att vi skulle lära känna varandra och det var inte så mycket fokus på hur det gick för A. Det framkom iallafall att Astrid var framåt och positiv och det tyckte jag lät bra. A kan nästan alla bokstäver, men hon kan inte läsa.

en svensk tiger
  • Siggan

Grattis Ida.

Astrid går ingenstans utan en vuxen som följer henne. Nu bor vi mitt i stan och det är ganska mycket trafik. Jag är ganska säker på att jag inte fick gå någonstans utan vuxen när jag var 6 år. Här har jag inte sett några 6-åringar som går ensamma till skolan, men det verkar vanligt bland 7-åringar. Så nästa år får hon kanske gå ensam. Nu är det möjligt att vi flyttar till nästa år och då får hon väldigt nära till skolan (typ 75 meter) och då får hon gå själv om hon vill.

en svensk tiger
  • Siggan

Jag har också haft ett par väldigt bråkiga mornar med A. Det som är frustrerande är att hon växlar mellan att vara en stor skolflicka och en 2-3 åring som ligger på golvet och sparkar och skriker ( något min 3-åring aldrig gör ). Men i morse gick det mycket bättre. Vi pratade nämligen i går kväll hur vi skulle göra på morgonen, och det följde hon. Dvs man måste göra sig helt färdig innan man börjar se på film eller greja med datorn. Så mitt tips är att prata om det på kvällen. Nu är A väldigt morgonpigg, så trötthet är inget tema hos oss.

en svensk tiger
  • Siggan

I dag var A med skolan på biblioteket och fick lånekort. Hon var väldigt stolt över att ha lånat en bok- om en mormor som snarkar så barnet tror att vargen kommer.

Har man vängrupper i Sverige? Här är det väldigt poppis och går ut på att barnen blir placerade ( av skolan) i grupper om 4-5 st och så ska då gå på besök en eftermiddag till varandra. Dvs man får hem alla 5 en gång. Vi har inte kommit igång än, men det verkar ganska trevligt.

en svensk tiger
  • Siggan

Kul att høra hur det går med julførberedelserna. Vi har bakat pepparkakor och pepparkakshuset ær redan uppætet. Saffransbullar har det blvit också, så nu ær det bara vørtbrød och sandkakor kvar. Men det blir næsta helg, før den hær tillbringas på jobbet.

Nær det gæller julklappar har jag inte tænkt så mycket. Jag menar, barnen får ju allt de behøver hela tiden, så att dessutom køpa julklappar och fødelsedagspresenter blir lætt lite mycket tycker jag. Jag har køpt varsinn trøja till barnen på Kapp-ahl med samma motiv, men i olika færg. K får diverse saker som ær køpta tidigare, men som vi inte hunnit dela ut. Til Astrid funderar vi på att køpa en billig surfplatta, så kanske hon låter min nya telefon vara i fred.

Jag håller på och stickar julkulor som man kan hænga i granen. Kanske får barnen det också.

Till maken vælger jag mellan glassmaskin eller bok.

kaz: A år inte så interesserad i hur bebisar kommer in i magen, men dæremot hur de kommer ut.

en svensk tiger
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*