Hej hej, länge sedan jag läste eller skrev i tråden. Tiden räcker inte till helt enkelt, hamnar på Facebook, och sedan är min datortid över liksom.
Hur som helst, jag tycker att reflektionerna kring dagisgrupper och skillnader mellan syskon är väldigt intressant. Skruttan, som nu är lite mer än tre år, har alltid varit väldigt orädd, nyfiken och stark motorisk. Hon klättrar högt, har kanonfin balans och tar gärna kontakt med nya barn på lekplatsen ex. Hennes bästa vänner är killar och hon är inte alls mycket för pärlplattor och pyssel. Kan sitta o rita eller pyssla en stund men vill sedan stojja runt istället.
Hon är nu bland de äldsta i småbarnsgruppen 1-3 år och de stora barnen i gruppen har börjat vara i storbarnsgruppen 1 dag i veckan under hela våren. Från den första juni ska hon börja sin inskolning i stora gruppen ännu mer och efter sommaren så byter hon avdelning. Hon tycker att det är jättespännande att få komma upp bland de stora barnen, men som mamma är jag nervös över omställningen att gå från att vara störst till att vara minst. Att inte riktigt kunna och inte riktigt veta vad som gäller är ju läskigt även för vuxna, så det gäller att vara uppmärksam på hur det fungerar för henne.
Utmaningen och de nya uppgifterna verkar stimulera Skruttans utveckling iaf och hon tar till sig den nya informationen på ett bra sätt. Språket och kunskaperna utökas rejält när hon får ny stimulans.
Det finns några barn på stora avdelningen som vi känner till sedan tidigare (de var ju stora barn i småbarnsgruppen när Skruttan började) och dessvärre så känner jag inte så starkt för dem utan jag upplevde dem som ganska störiga och jag och flera andra föräldrar var glada när de flyttades upp en avdelning. Jag försöker att inte oroa mig innan och i onödan, men vi har bestämt att hålla ett extra öga och öra öppet för att verkligen uppmärksamma hur Skruttan mår under hösten.
På dagis berättade de på utv samtalet i höstas att hon lärt sig alla sångerna men ofta väljer att inte sjunga med på sångstunderna, utan sitter då och lyssnar på de andra istället. Nu har det gått över och hon sjunger gärna med de andra och även för/med oss här hemma.
Hon har genomgått en rätt tuff utvecklingsperiod det senaste halvåret, då det hänt mycket (blivit storasyster bl a) och hon är numera en mycket mer harmonisk tjej. Hon fullständigt avskydde att gå 15 timmar (varannan dag) på dagis under hösten (vilket är det som gäller för barn till föräldralediga här) och sedan jag började plugga efter jul och hon får gå så mycket som vi i familjen bestämmer har det gjort underverk för hennes självkänsla och självförtroende.
Blyg kan hon också bli och hon skulle aldrig sjunga eller showa inför hela släkten, hennes oräddhet är inte alls på det planet utan det är mer "akta sig för stupet" här också.
Hon har nu helt slutat med blöja på dagtid och det var ett beslut som hon själv tog mer eller mindre över en natt. Hon både kissar o bajsar på toan och antalet missöden blir allt färre. Idag har vi testat toaletten både hos frissan (jättekul genomskinlig toasits med fiskar i) och på McDonalds (väldigt spännande med den automatiska vattenkranen i handfatet). Skönt att slippa ett blöjbarn, nu är det väl bara en sisådär två år kvar tills Lillebror är blöjfri.
Oj, så långt och väldigt ego känner jag, men jag ska någongång hinna kommentera på era inlägg också.