• skrotis78

Vårdnadsbidrag

Har en dotter på 7 månader som jag precis har ställt i förskole-kö då hon ska börja om ett år. Detta känns hemskt, jag vill vara hemma med henne så länge som möjligt och har nu börjat kolla på olika lösningar såsom t ex vårdnadsbidrag.
    Har arbetsgivaren rätt att neka en anställd att vara hemma med vårdnadsbidrag?

Ni som har vårdnadsbidrag, kan ni inte berätta lite?! Hur fungerar det, hur får ni det att gå ihop rent ekonomiskt, hur länge ska ni vara hemms osv?

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag
  • Habaladabala

Om arbetsgivaren kan neka vet jag inte riktigt men jag tror det bara är upp till en viss ålder som man har rätt att vara helt ledig från jobbet.

Jag har iaf haft vårdnadsbidrag i ett halvår för min dotter (hon är 1år och 9 mån) men under den tiden har jag jobbat extra kvällar och helger eftersom 3000 känns lite väl lite att leva på.
    Nu har jag tyvärr blivit tvungen att säga upp vb eftersom vi fått en tjej till och man inte får kombinera fp med vb.

• Hummelbumsan

Jag har vårdnadsbidrag för vår yngste son, jag jobbar inom vården och min man jobbar kvällskft inom trävaruindustrin. Jag började jobba när sonen var ett år och min man var då pappaledig,sen i nomvember när sonen var ett och ett halvt började min man jobba och jag jobbade 75% i och med att jag jobbar en del helger och så så har vi kunnat lösa det utan dagis. Men nu har jag gått ner så jag jobbar 50%+vårdnadsbidrag + att mannen jobbar heltid ändå behöver inte barnen gå på dagis och har hittils aldrig gjort.Barnen är födda sept-06 och maj -08.Jag är tacksam så länge jag slipper dra upp dem på mornarna för att gå till dagis tycker att det rcker att dom börjar nåt eller ett par år innan 6.års verksamheten så de kommer in i gruppen.

Som jag har förstått det är vårdnadsbidrag en rättighet som chefen inte kan neka.Du får jobba eller inte jobba alls.
    Det finns dock en del krav bla man får inte vara långtidssjukskriven,ej ta ut fp och inte ha barnen på dagis

kram

• cesseny

Får man jobba samtidigt som man har vårdnadsbidrag? Om man inte har barnet/barnen på förskola?

• Habaladabala
    cesseny skrev 2010-01-15 23:03:20 följande:
    Får man jobba samtidigt som man har vårdnadsbidrag? Om man inte har barnet/barnen på förskola?
    Japp du får jobba hur mycket du vill men inte ta fp.... _____Du kan även ha barn på dagis bara det inte är samma barn som du tar vb för
  • emma enhörning

Och man får ta ut för två barn samtidigt va? Får man 3000 (*2) ut, eller är det några avgifter som dras?

• Habaladabala
    emma enhörning skrev 2010-01-15 23:09:39 följande:
    Och man får ta ut för två barn samtidigt va? Får man 3000 (*2) ut, eller är det några avgifter som dras?
    Ja man kan få för flera barn samtidigt och nej inga avgifter dras men däremot måste de vara över 1 år och under 3 så det är ju inte så många som kan få för flera barn samtidigt.
  • myrstacken

Kan ni ge tips på jobb som ger bra betalt?

• emma enhörning

Jag ska, från och med 1/3, ta ut vårdnadsbidrag för två av våra barn. I augusti kommer den ena börja på förskolan och då ska jag förhoppningsvis ha kvar vårdnadsbidraget på den andra och hjälpa till att ta hand om hennes två kusiner, vars föräldrar också utnyttjar vårdnadsbidrag, någon dag i veckan.
    Funkar inte det så får de båda börja på förskola i augusti. Jag vill verkligen vara hemma med barnen och hoppas att det går att lösa. Att jobba extra inom vården är också ett alternativ för mig!

• Teres Östensson

Du får arbeta och ta ut vårdnadsbidrag bara du ordnar barnomsorg själv men inte i kommunalt regi.

Svar på tråden Vårdnadsbidrag