• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Ser att några av er även är på facebook. Är ni med i någon campinggrupp där? Jag är nästan bara på fl för att hålla koll på er här, annars "bor" jag mest på facebook.

• Wilowa
    libero skrev 2010-05-03 13:42:21 följande:
     Tolta! Ert solskydd var jättefint. Får man fråga var ni har köp det?
    Tumult menar du väl?
  • Wilowa
    rosaid skrev 2010-05-03 12:04:35 följande:
    ja jag är med i flera stycken........campingfantaster.osv
    Tack, ska kolla in den.
    rosaid skrev 2010-05-03 12:05:32 följande:
    vi har oxå fått hörntomt på lidköping...o ingen bakom o ingen på sidan så den är stor
    Vilken del av campingen ligger ni på? När vi var där förra sommaren så bodde vi nästan nere i hörnet nedanför golfbanan...vid vägen.
  • Wilowa
    libero skrev 2010-05-03 13:45:30 följande:
    Förlåt! Det är svårt att hålla ordning på alla namn Men om du vet svaret så får du också gärna svara på min fråga
    Nej tyvärr, jag har inte en aning. Fast jag håller med dig om namnen och om man lägger till att man ska hålla koll på vilka vagnar alla har och var de bor samt har sina vagnar uppställda...ja då blir det rörigt.
  • Wilowa

Nu i helgen när vi var till Örebro, så blev jag förvånad över hur lite bilen drog. Den drog i snitt ca en liter diesel per mil, jag hade trott att det skulle bli mer nu när vi har en tyngre vagn. Jag måste säga att jag är väldigt imponerad över min "lilla" Golf...fast den får dra 1600 kg, så den är inte så liten egentligen. Vår Passat (bensinare som får dra 1300 kg) höll ju på att korka när vi hängde på den förra vagnen (totalvikt 1320 kg). Det är en pigg bil, men så fort man hänger nått på dragkroken, så hoppar hälften av hästarna upp i släpet/husvagnen och åker med. ...och bensinförbrukningen var högre än med Golfen med den tyngre vagnen efter.

Ni andra som drar på era vagnar, vad ligger er bränsleförbrukning på? Hur mycket får ni dra med era bilar och vad har ni för totalvikt på era vagnar?

• Wilowa
    mariagbg skrev 2010-05-04 07:59:21 följande:
    Är det någon som kan hjälpa mig med ett campingförslag. På tisdag-onsdag ska vi åka till Mora. Vi hade tänkt åka ca halva vägen på tisdagkvällen, kör från Göteborg. Finns det någon camping på vägen med Quick stop? Vi kommer bara sova och sen dra vidare på morgonen igen.
    Hur långt hade ni tänkt åka? ...och vilken väg? Ger några förslag om det är så att ni åker 45:an upp. Jag vet inte om campingarna har Quick stop, men du har ju Vita Sannar i Mellerud, Duse Udde i Säffle, Kolsnäs i Sunne, Torsby camping i Torsby...Äh, jag lägger in en länk istället.

www.campingvarmland.se/

Av dessa ligger campingarna i Sunne och Torsby bäst till längs 45:an. Camping nummer 15 ser ut att ligga längs vägen, men det gör den inte (det är vår hemmacamping. ) Sedan finns det ytterligare några norr om Torsby, men det blir kanske i längsta laget att åka.
  • Wilowa
    Chris skrev 2010-05-04 06:26:45 följande:
    Med våran förra vagn som hade totaltvikt på 1700kg så drog våran Passat Diesel 1l/mil. Nu med våran nya vagn som är tyngre och större 2000kg och boggie så dra den ca 1,05l/mil. Våran förra vagn drog vi även med våran förra bil som var en Audi bensin och den drog ca 1,7l/mil med vagnen :.-(...ett skäl till varför vi ville ha diesel på den nya bilen. På Passaten har vi 4 hjulsdrift också så den drar ju lite mera med det än om det skulle ha varit en "vanlig".
    Vi har er bils lillasyster, Golf 140 tdi 4motion... det är många som blir förvånade när vi talar om att bilen får dra 1600 och en och annan förvånad blick får vi med när vi är ute och åker med vagnen.
  • Wilowa
    Chris skrev 2010-05-05 06:17:04 följande:
     tolta:  Många som frågat oss också om vi verkligen får dra så stor vagn med våran "lilla" bil
    Haha! Ja det kan jag tänka mig. Tänk då vår sjumetersvagn (560) med en Golf framför. Den förra vagnen fick ju till och med jag köra med golfen med enbart B-kort. Det är fördelen med vår golf, man får dra mycket med bara B-kort. Fast det är lite trångt när man ska åka någonstans utan husvagn.
  • Wilowa
    mariagbg skrev 2010-05-05 19:12:50 följande:
    Tack för så många bra förslag! Jag vet inte riktigt hur vi tänkt men det blir nog 45:an vi åker. Ska kolla på länken du gav ;)
    Om jag vore er så skulle jag åka till Sunne (de har quickstop för 80 kr/natt) om ni inte tycker det är för långt och sedan skulle jag åka till rastplatsen vid Tossebergsklätten och äta frukost. Den ligger ca 2 mil norr om Sunne och där har man en underbar utsikt över sjön Fryken (om det nu inte växt igen för mycket). Jag tycker att ni gör rätt som åker 45:an upp, för den vägen är enligt mitt tycke finare än den andra och då speciellt norr om Sunne och upp till Torsby (mina hemtrakter )
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2010-05-05 19:22:59 följande:
    Om jag vore er så skulle jag åka till Sunne (de har quickstop för 80 kr/natt) om ni inte tycker det är för långt och sedan skulle jag åka till rastplatsen vid Tossebergsklätten och äta frukost. Den ligger ca 2 mil norr om Sunne och där har man en underbar utsikt över sjön Fryken (om det nu inte växt igen för mycket). Jag tycker att ni gör rätt som åker 45:an upp, för den vägen är enligt mitt tycke finare än den andra och då speciellt norr om Sunne och upp till Torsby (mina hemtrakter )
    I den här tråden finns det lite bilder från rastplatsen jag nämnde...

www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php&t=17052

Gå ner till bilderna postade undet " Kaxe mån 14 jan 2008, 18:26"
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !