• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

Jag gillar Branäs som skidort med backar och allt annat. Men det är på tok för dyrt att stå på campingen. Så nu kollar vi upp lite andfra "backup" alternativ ifall vi inte får plats i Säfsen.

Tolta: Angående kylskåpe,t att vagnen lutar lite har jag aldrig hört skulle påverka kylskåpet. Det jag vet är att om det sitter vinretlucka på luftintaget så klarar det inte av att kyla dår det är vår/sommar. Även om man har sommarlucka på så kan det behövas en fläkt som flyttar luften på baksidan om det är varmt ute. Jag monterade det på våran förra vagn och kunde sänka temperaturen med flera grader under varma sommardagar.

Vinterlucka är en isolerad eller iaf tät lucka som sitter på utsidan av vagnen bakom kylskåpet.
    Sommarlucka är en mera öppen typ som ett ventilationsgaller.

• Chris

Gasoldata från AGA hemsida

Tomvikt
    PC 10 = 6,7kg
    P11 = 14,8kg
    PA11 = 7,6kg

• Chris

Ja nu fixas det i vagnen innan vi skall dra iväg på semestern. Håller på och bygger flera hyllor till garderoberna och så måste vi nog få in fläktar bakom kylskåpet. Lite tufft att hålla nere tempen i det då det blir varmt ute. Dessutom tar ju vårt kylskåp sin luft från förtältssidan.
    Sen blir det nog att gå igenom skåpen också och plocka ut allt "onödigt" så man inte släpar så mycket (över)vikt.

Bara ca 2veckor kvar nu till vi drar iväg Skrattande

• Chris

Vi har ju ett stort kylskåp så vi får plats med hyfsat mycket. Men står man på säsongsplats så är det ju många som både har kylar, frysar och små elugnar i sina förtält. Ett vanligt kylskåp är ju betydligt effektivare än dom som finns i husvagnarna också eftersom dom fungerar med olika principer.

Angående golv så har nog dom flesta bara golv inne i tältet men det är väl upp till hur man vill ha det. Sen vet jag inte om alla campingar tillåter att man bygger utanför tältet.

• Chris

Att backa in eller parkera en husvagn är inte så svårt. Jag är ingen lastbilschaufför och jag hade inga problem första gången vi var ute. Ett tips är ju att innan man kör framtill platsen att gå ut och kolla läget..."planera" lite hur man skall köra och sen backa in...tar man det lugnt är det inga problem.Sen har man en vagn med enkel axel så skall man inte vara rädd för att fixa det sista för hand. Brukar gå snabbare än att backa och köra fram och tillbaka.
    En enkel axlad vagn flyttar man ganska så lätt på 2 pers om det är en normal gräsplan.

• Chris
    Tolta:  Nej du sa inte att man behövde vara chaffis men båda inläggen som svarade på frågan så var det chaffisar som parkerade ville bara klargöra att det inte är såå svårt att man behöver vara det... inget annat

Vi skulle nog aldrig hyra ut våran vagn (är för rädd om den)inte ens till sådana vi känner. Nu finns det ju inte tid för det heller då vi använder den väldigt mycket.

Sen skall man inte väl vara rädd för om det kommer lite små skavanker när man hyr ut. Dom som hyr är ju inte alltid lika rädd om sakerna som man själv är.

Kolla på nätet också tror det ska finnas "blanketter"  typ hyresavtal så det inte blir något snack sen ifall något händer.
  • Chris
    Wilowa skrev 2010-07-05 17:15:32 följande:
    Måste bara säga en sak om att backa och parkera husvagnar...det är många gånger de som inte sitter bakom ratten som ska tänka sig mest för. Jag gillar verkligen inte när folk sitter och stirrar på en när man ska ställa upp vagnen och nästan väntar på att få något att skratta åt...värt för oss alla att tänka på.
    För att inte tala om då dom ställer en stol utanför sitt förtält för att kolla in då man själv sätter upp sitt ...tur att man då har koll på hur man själv ska göra...för då är det ju inte lika kul för dom som kollar
  • Chris
    Tolta: Här hittar du ett felsökningschema + lite annan info om husvagnskylskåp. Detta gäller Dometic som väl är den vanligaste modellen i husvagnar. Men även om du har ett annat märke så borde principen vara samma.

http://www.husvagnsforum.com/images/fbfiles/files/Fels_kning_Dometic-ac5ce408ff43ed9634cb3c1a3e9e344e.pdf

Igår var jag ocj köpte ett iDC  ( antisladd för husvagn) till våran vagn. Skall montera det i helgen, kommer att kännas lite säkrare på våran långresa att veta att det är betydligt mindre risk för vobbel. Man har ju sett och hört hur det kan gå.
  • Chris

Angående kylskåp så har vi alltid en termometer i det så man kan ha koll på tempen. Sedan har jag monterat en fläkt i friskluftsintaget för att kunna få bättre luftgenomströmning/kylnig då det är varmt ute.  Vi märkte också att nu då satt igång kylskåpet innan vi skall åka och vi inte använder det normalt( alltså öppnar och stänger hela tiden) så håller det väldigt kallt...det har varit runt +4-5gr nu även fast vi haft +30gr ute på dagarna. Men då man campar och öppnar och stänger så blir det väldigt snabbt varmt. Jag testade med en digital termoter med givaren placerad längst in i kylskåpet och en vanligt "öppning" för att ta ut lite saker för matlagning så hann tempen stiga med ca 4gr. Så ett husvagnskylskåp är betydligt känsligare än ett vanligt hemma kylskåp för värme och att öppna och stänga.

Nu har vi börjat packa inför vår långresa. På fredagmorgon bär det av, 4 veckors semester i vagnen och det lär väl bli minst 300mil längs dom finska och svenska vägarna. Skall bli skönt att komma iväg.

• Chris

Det med fläkt skall väl egentligen inte behövas....så säger ju iaf många försäljare. Men i vår förra vagn där kylskåpet var helt Ok så sänktes tempen med ca 6-7 gr då det var varmt ute. Så enligt min mening är det ett smart tillval.

Sen kan jag tänka mig att det inte är så vanligt att husvagnsfirmor monterar detta utan det är nog ofta husvagnsägarna själva. Det finns en lång tråd om detta med fläktar på husvagnsforum.com . Där är vi många som monterat datafläktar vid kylflänsarna med gott resultat.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !