• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Jag klarade mig otroligt nog, trots att jag även fick ta hand om om en läskig bajsblöja på torsdagen med...stackars barn är allt jag har att säga om den. Fast det är nog nån typ av influensa som härjar hos oss med, för magsjukan övergår i feber som håller i sig i flera dagar.

Vi har haft en härlig helg i husvagnen med mycket skidåkning, även om det var isigt i backarna och vädret visade sin mångfald. På lördagen var det först mulet, sedan klart, mulet igen, kraftigt snöfall med inslag av regn, klart igen och så lite hagel på det. Idag var det mer stabilt med klart väder, men med vindar upp mot stormstyrka. Vi måste ha haft en väldig otur, men alltid när vi åker till Lindvallen så blåser det jättemycket. 2-3 gånger har sittliftarna varit stängda när vi varit där.

Även vi har blivit bitna av byta-vagn-baskilusken. Nu gäller det bara att orka hålla sig borta från allt vad husvagnfirmor heter. Vi måste nämligen även byta bil om vi byter vagn och det har vi inte råd med.     

• Wilowa
    Amarillo skrev 2012-03-12 12:41:41 följande:
    Wilow: det låter som Rotaviruset !! Det är smittar snabbt och mestadels bara barn. Handsprit, handsprit, handsprit.... är A och O. 
    Det skulle det kunna vara ja...handspriten är min bästa vän! Fast hur bra låter det att man är spritberoende på jobbet? Jag bara väntar på en skandal där barnet kommit hem och sagt att fröken luktar sprit.
    jmmm skrev 2012-03-12 09:14:45 följande:
    Ett säkert vårtecken för oss: vagnen kom hem i lördags nu är hon på verkstaden för lite service o fukttest o nån garantigrej Hoppas kylen håller kylan bättre när kretskortet är bytt annars blir det en fläkt bakom kylen.

Byta vagn ja, de kna man ju drömma om stup i kvarten min man säger vi ska ha kvar denna vagnen tills barnen e stora hahah stackars sonen då kommer han ligag dubbelvikt om några år Nej men de blir nog de svåra att hitta en vagn m den planlösning vi vill ha o med tillräckligt långa sängar för tonårspåg. Några år till får denna vagnen stå till tjänst o vi trivs ju egentligen bra med den Nästa vagn kommer va tvungen att ha mover om vi kanske inte rent av blir tvungna att montea redan på denna Jag har fått diagnos på min värk o de e ingen kul sjukdom jag har, kommer bli sämre hela tiden o redan när vi puttade i lördags kännde jag hur ont jag fick....
    Hoppas få hem vagnen innan helgen o då packa in i den för o kunan ta premiär nästa helg:-9 längtar!

Härligt med vårtecken, även om jag kommer sörja vintern i år. Jag vill inte att den ska ta slut! Fast med 15 grader idag så är det bara att inse att vintern är över här, även om vi fortfarande har snö i vår backe och träningsverksamheten är igång. Även i Sälen märktes det att vintern går mot sitt slut. Åh vad jag kommer sakna skidåkningen i sommar. Hoppas nu bar att vi får en plats nästa vinter med, men det borde vi få tycker jag. Vi har fått lite olika bud om vad som gäller hurvida vi med sabbatsårsplats har förtur på platserna eller inte, men det återstår att se.

Låter inget vidare med din sjukdom...    

• Wilowa
    Ensan skrev 2012-03-13 16:08:29 följande:
    Har ni någon erfarenhet av campingen vid Astrid Lindgrens värld? Fick höra idag att den inte var så bra/fräsch...

En av de sämsta campingar vi stått på. Trångt som saligheten, mycket liv och rörelse och läskigt ofräscha sevicehus.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2012-03-14 07:26:39 följande:
    Äntligen är ordningen återställd: vagnen står på uppfarten här hemma, redo att fyllas med diverse attiraljer
    Tänkte höra om någon här inne kört utrikes m sin vagn? Vi ska ju neråt i sommar e de tänkt lite tips e aldrig fel
    En annan fråga är om någon har någon erfarenhet av sk reseförtält?

Utrikes...räknas Danmark? Fast ett tips är väl att ta med allt som man verkligen inte klarar sig utan. Sortimentet med laktosfria mejerivaror lyste  t ex med stor frånvaro i Danmark och jag gissar att det inte blir bättre längre söderut. Sedan har jag för mig att jag hört att campingplatserna är mindre och att man måste tänka på det om man reser med en stor vagn. Fast vad härligt det låter att åka iväg så med vagnen.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2012-03-15 08:32:19 följande:
    Vi var först inne på kroatien men då vår 5½åring är åksjuk o därför inte älskar bilen o jag precis fått min diagos o kan ha svårt o sitta still för länge (från dag t dag) o det blir premiär för en utlandstripp för oss m vagnen så beslutade vi oss för att efter legoland som svärmor bjuder på så drar vi ne ri tyskland stannar ev nån natt o sen vidare till holland
    E de slltså dåligt m laktosfritt tom i danmark ops undra hur mjölkfritt ser ut då i holland kanske får googla o se om man hittar nåt. Tydligen ska de enl min pappa som e en del i holland va väldigt svårt att betala m kort i affärerna i holland så kontanter måste tydligen växlas. de e man ju itne van vid i dagens kortsamhälle
    Gaslarm har vi redan efterosm vi gärna står på parkeringar här hemma oxå. vnaliga förtältet får stanna hemma, däremot funderar vi på att antingen här hemma eller i holand (de hare tt stort märke) köpa ett reseförtält o då kan man oftast snurra upp en eller ett par fronter o bara ha myggnät tex.
    Tack för tipsen
    Mjölk och smör fanns för det mesta och ibland nån enstaka yogurt, men inget annat i de affärer som vi var till.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2012-03-16 09:06:35 följande:
    wilowa: då blir de som vi planerat att vi får ta med matlagningsgrädde t hela perioden den använder våra barn som kall sås till ganska mycket dessutom. Bara att hålla tummarn atat kylen vill fungera klanderfritt så inte maten förstörs:-O
    Grädde kanske fanns med, vi brukar inte använda det sommartid, men jag är tveksam. Finns det inte grädde med lång hållbarhet?
  • Wilowa

Sitter och myser i vagnen, men har insett att säsongen går mot sitt slut. Idag var det sorbe i backen, men inte konstigt eftersom det varit plusgrader sedan vi kom upp igår och dessutom regnade det igår. Fast vi har redan börjat planera inför nästa säsong genom att titta på skidor och liknande. Sedan är det bara att hålla tummarna för att vi får stå här nästa år med.

• Wilowa

Jag tror att en och annan fick sig ett gott skratt på campingen idag men det bjuder jag på. Jag och dottern skulle gena genom skogen från backen till campingen. Det gick bra tills hon trillade handlöst framåt och blev liggande med ansiktet nerår i den mjuka vårsnön. För att kunna hjälpa henne så fick jag ta av mig mina skidor och vips så stod jag med snö till låren. För att nå dottern fick jag ta mig till en bredbent ställning och där fastnade jag. Som tur var så kom dottern upp när jag lyckats knäppa av henne skidorna så hon fick gräva lös mig med sin skida. Väl lös fick vi även gräva fram hennes ena vante och ena stav och gräva loss min stav som fastnat långt nere i snön. Sedan fick vi försöka gå sista biten eftersom vi inte kunde få på oss skidorna igen där vi var. Jag såg hur i alla fall en man stod och tittade på oss från campingen. Ja den vägen tar vi inte fler gånger den här vintern.

• Wilowa

Jag håller med jmmm, fy vad trist det låter Tullipan...hoppas det är nåt som är lättåtgärdat.

• Wilowa
    Amarillo skrev 2012-03-27 17:56:41 följande:
    Nu har vi hittat vår vagn och ska hämta den på lördag *GLAD*

Det var inget förtält till men vagnen är 472, tror att det ska vara ett A885, går det bra med ett förtält som har storleken A940 eller är det förstort ?? 

Vad ska man titta på när man köper ett beg förtält och är det något man ska kolla ? Jag har satt upp förtält men det var när jag var barn så det är många årsedan och det var väl mer pappa som gjorde det och vi fick vara hantlangare . Jag vet att det ska in i "slinga" och dras runt. och sedan "bankas" i marken..... Men det är vad jag kommer ihåg.

Ser att många har fått fram sina husvagnar/Husbilar.

Är det bara Gbg, Laholm, Lysekil som har året-runt på västkusten ? 

Kul! Vad blev det för vagn?`Jag är vädelös på olika beteckningar så beskriv hur den ser ut.

Risken me att köpa ett för stort förtält är att det bli förmycket tält kvar mot marken och det bli liggande på marken. Lösningen på det är ju att man får palla upp husvagnen så att den blir högre och det kan väl funka om man ska stå säsong, men inte om man vill kunna åka runt. Det man ska titta på är ju om tältet är helt och rent och att alla fästen och pinnar är med. Bra saker att kolla är listen som man trär in i huvagnen, fönstrena så de är hela, blixtlås, nederkanten...om de ni köper av har kvar sin husvagn så be dem sätta upp det eller ännu bättre ta med er då ser ni ju om det passar med. Sedan är det nog mögel man ska se upp för med. Hoppas att de andra i tråden håller med för jag är ingen expert på detta då vi köpte vårt sommartält nytt. Fast vårt vintertält köpte vi begagnat och vi har efteråt insett att det är små hål i fönstrena. Det spelar ju inte så stor roll på ett vintertält som man inte är i på samma sätt som ett sommartält.   
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !