• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

reb80 skrev 2011-05-01 10:56:31 följande:
    Sitter och planerar sommar resan.
    Vi kommer att åka till Nonnevitz i tyskland. Kommer vara där 6 nätter.
    Men vägen dit. säter-trelleborg är 70 mil och tänkte försöka dela upp den sträckan på iallafall 2 dagar.

Kollat lite på nätet och tror att nånstans emellan hallsberg-jönköping kommer vi att göra ett stopp.

Sen beror det väl lite på vädret oxå. vid alltför fint väder så kanske man åker en dag extra och tar lite längre stopp.
    Jag blev ledig några flera dagar innan än jag trott ifrån början.

Sen när vi väl är på plats vet jag inte om vi bara kommer vara eller om vi ska åka runt och göra massor med saker.
    Jätteskönt att bara vara på campingen och ha "semester", Men ändå kul att åka runt och se hur ön ser ut.
    Vi kommer åka med min farbror och hans fru. De har inga egna barn med sig, så mina barn kommer ju stor trivas med all uppmärksamhet.

Nån som varit på Rügen ön och kan rekommendera nåt?
    Nån som åkt färjan trelleborg-sassnitz och vet om man kan övernatta vid färjeterminalen. Vår färja går 7.45 på morgon.
    Min man körde lastbil till Tyskland för ca 15 år sedan och åkte då ofta just den båten. Han säger att då gick det i alla fall att övernatta där. Han säger att ni kan åka fram och titta och går det inte att stå där, så finns det säkert någon annan större parkering ni kan stå på.

Vad det gäller nerresan så kan ni ju stanna i Gränna och ladda upp med lite polkagrisar.
  • Wilowa

Är det bara vi som inte har bokat nåt inför semestern? Vi ska försöka ta oss över till Danmark, men har inte bestämt hur än. Fast just nu känns det mer som om man borde planera vinterns äventyr. Jag trodde knappt mina ögon när jag tittade ut och insåg att marken var vit av snö idag när jag gick upp. Hoppas nu bara att det hinner ge sig tills jag ska iväg med bilen och att vägarna är varma nog att inte påverkas av snön.

• Wilowa
    jmmm skrev 2011-05-04 08:33:43 följande:
    Tolta: nej de är inte bara ni som itne bokat Vi bokar i princip aldrig platser. Vi grovplanerar hur/vart vi vill så att säga, men sen styr väder o vind o ev roliga ställen vart o när vi hamnar nånstans
    I år går grovplaneringen enligt följande; tylösand, ulricehamn (måste spana in gh i verkligheten när vi ändå är på väg därförbi ) via en ort i trakten o hälsa på vänner (som förhoppningsvis är hemma), vidare till karlstad, emn får nog bli nåt stop på vägen, men vart???? Tips? karlstad till stockholm för o hälsa på vänner där, via kolmården kanske, ner till ödeshög längesen vi besökte den campingen nu, vill se hur den förändrats o ja sen ner till skåne. Tips längs vägen????
    Vilken väg åker ni? Jag bor ju strax utanför Karlstad och har lite koll på bra campingar runt om här. Var tänkte ni bo när ni är här? Bomstabaden är en camping med kanonläge, fast sedan har ni även Frykenbadens camping som ligger fint vid Fryken i Kils kommun. Den senare campingen ligger ju längre från Karlstad, men är mindre och fridfullare än Bomsta.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-05-04 22:10:46 följande:

Tolta kanon med egen turist service vi kommer att komma upp på västsidan av sjön
    Vad ska vi göra mer, de var du som skrev om parken va? o så blir de ju arenan för mannen o sonen iallafall. har ni nån bra shopping eller outelt o dyl i närheten?
    Vi gillar campingar som har fräscha service hus o bra ytor, men de får gärna va av mindre slaget, vi står ofta utan el. dock kan de komma att behövas i karlstad då vi tänkte stanna där nåra fler nätte ro har legat utan el innan troligtvis. Hinne rnog inte investera i solcell m installation o så innan dess nämligen.

Servicehusen i Kil är lite varierande, men går man till det nedre så är det okej. Bomsta är väl egentligen inte heller så stor, men den underbara sandstranden gör att många åker dit för att bada och då blir det lätt knökat.

Västra sidan...det blir 45:an det väl? Mellerud har en fin camping. Fast det är inte längre än att man kan åka över dagen till Karlstad...om ni inte har väldigt bilkrångliga barn.

När ska ni åka hit? I juni vet jag att LLA är bokat för inspelning av Gladiatorerna...kanske inte helt enkelt att komma in och titta då.
  • Wilowa
    Chris skrev 2011-05-06 07:03:48 följande:
    Bomsta var en av dom första campingarna vi besökte då vi hade skaffat husvagn. Så det är väl ca 4år sen eller nåt sånt :) Då hade dom ett nybyggt superfräsch servicehus där. Fin sandstrand och mysig camping, blandat mellan "skogsplatser" och lite större gräsområden. Då vi var där så var lekplatsen det största minuset men dom kanske har fixat iordning den eller byggt en ny. Sen gick det att cykla in till det nya shoppingcentret som byggts upp utanför Karlstad ( bl. Ikea, Coop, Biltema och en massa annadra butiker)
    Ja skulle jag åka till Karlstad med husvagnen så skulle jag helt klart stå på Bomsta och inte på Skutberget som liogger precis innan. Trots att campingarna ligger väldigt nära så är de väldigt olika. På Skutberget campar man på ett stort fält och på Bomsta bland tallarna (mycket barr på marken). På Skutberget är det klippor och på Bomsta en helt underbar sandstrand...och om jag inte minns helt fel så har de fixat till lekplatsen till något bättre, men den ligger fortfarande på samma ställe.

Fast som sagt kolla även upp Frykenbaden i Kil...måste ju slå ett slag för "vår" camping.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-05-08 19:55:44 följande:
    Tusen tack för camping tipsen
    Är det föresten nån som har koll på nån akvedukt o melleruds trakten?
    O nån som varit på junibacken respektive kolmården, hur har ni o era barn (ålder?) upplevt dessa olika? bärt pengarna?
    Ja, Håverud akvedukten http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5verud
    Fint och häftigt där.

Junibacken har vi aldrig varit på, men Kolmården älskar både jag och barnen...min man hatar det.
  • Wilowa

Någon som har nåt bra förslag på en camping om man ska till Legoland?

• Wilowa
    jmmm skrev 2011-05-09 19:27:10 följande:
    hmmm, men e de alv eller junibacken (sthlm) ni varot på? alv har vi besökt 3 ggr så vi var lite fundersamma på junibacken i år. okej så de e som vanligt en smaksak m antal dagar på en aktivitet. (syftade till kolmården) ja vi får se vad ekonomin tillåter helt enkelt o vad barnen säger
    Är inte Junibacken inomhus? Då skulle jag i så fall låta vädret avgöra om det blir Kolmården eller Junibacken. Hur många dagar som krävs på Junibacken vet jag inte, men är det första gången ni är till Kolmården så rekommenderar jag två dagar så att man inte behöver stressa runt med barnen. Nackdelen med Kolmården är att det är en ganska kuperad terräng där och små ben blir lätt trötta...och då barnen kräver att få åka vagn/skrinda så blir även stora ben rätt trötta.

Vi får kolla upp Legolands camping då, men vi vet ju inte ens när vi ska åka.
  • Wilowa

Var det någon av er som hörde Rix morgonzoos diskussion om "glamping" i morse? Det är campare som tycker det är viktigt med hög standard i sina husvagnar och husbilar...glamorös + camping med andra ord. Gillar det uttrycket.

• Wilowa
    Maglan skrev 2011-05-10 14:08:48 följande:

Hej ¨på er!

Jag behöver er hjälp!

Vi har tvillingar på 8 månader. Den ena har börjat dra sig upp vilket nu är ett stort problem. Vi har dem i den nedre sängen i våningssängen tillsammans.  Det är inte alls mycket mellan deras och våran säng men vi sköt en extra madrass emellan för att dom ej skulle ramla ur.
    Men olyckan var framme ändå. Den ena klättrade över denna madrass, till våran säng och ramlade ner i golvet.

Hjälp oss komma på en lösning (som helst inte behöver skruvas och göra mycket märken i sängen) som täcker även stegen. Dottern ska helst kunna klättra upp och ner ändå til sin säng..
    Kan ni inte rulla ihop en madrass eller stora kuddar och lägga i mellanrummet? ...alltså så det fylls upp helt och sedan lägga en madrass över. Eller går det att skjuva in en planka under madrasserna på de båda sängarna?

Hur gammal är dottern?
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !