• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

jmmm skrev 2011-03-21 16:48:22 följande:
    Tolta: om de e olika vikter på olika stationer e de ju helt sjukt tänk om man som vi vägt här nu o väger våra grejjer o vet att vi klarar vikten. sen stoppas vi på annan station o har överlass. de e ju ingekul ja tur i så fall att bilen får dra 400 mer äv husvagnens totalvikt o att vi som har be åker på överlass då de e ju iallafall inte fängelse som de kan bli med olovlig körning. Men de e ju helt galet om man tror man gjort rätt.......
    Dessa vågstationer är ju främst till för att väga lastbilar och de väger ofta mellan 30 och 60 ton med last. Visst de väger varje axel för sig och varje tar ju inte hela vikten, men ändå betydligt mer än vad husvagnens axel får ta. Fast min man säger att han frågat en polis och han svarade att de inte bryr sig så mycket bara det ser rätt ut. Sedan är det ju självklart att man ska hålla koll så vikten inte skenar iväg, för det påverkar ju köregenskaperna.
  • Wilowa
    babyfia skrev 2011-03-21 18:48:12 följande:
    Ja vi ska ha en liten kyl och liten frys igång och framförallt frysen kommer nog vara igång när vi inte är där så man slipper tänka på att ta hem och rensa ur osv varje gång.  Värmen blir ju mest på nu på vårkanten och hösten, men å andra sidan brukar vi ha en liten värmefläkt i förtältet på kvällarna för att minska fukten och dagtid går ju ofta en fläkt för att svalka . Inget mer än frysen och ev kylen kommer stå igång när vi inte är där, men det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra och ta ett fast pris. Finns ju inget värre när man sen ska betala och får ett chockpris Tungan ute.
    I somras så bodde vi på en CC-camping som hade elmätare. Visserligen krånglade vårt kylskåp och det fungerade bäst på gasol, men på en vecka hade vi en elräkning på 23 kronor. Då var jag väldigt glad över att vi inte hade ett fast elpris.
  • Wilowa

Jag resonerar på samma sätt med detta med vikten som med allt annat som har med trafiksäkerhet att göra. Reglerna finns inte där för att jävlas med oss utan för att hjälpa oss att skapa en så säker trafik som möjligt. Jag strävar efter att följa lagarna så gott jag kan, men sitter inte för den sakens skull och har superkoll på hastighetsmätaren när jag kör. Jag har koll på trafiken i första hand och skulle jag råka få böter för fortkörning så får jag ta det...bättre än att jag kör på någon pga att jag lägger fokus på hastigheten. Samma sak med vikten, vi strävar efter att hålla oss inom det tillåtna och att ekipaget ska "uppföra" sig längs vägen. Skulle det sedan visa sig att vi har en viss övervikt så får vi ta det då. Skulle vagnen börja med konstigheter längs vägen, så får man ju stanna och lasta om.

Jag anser att man kommer långt med sunt förnuft. ...även om vi med brukar kontrollväga vagnen när vi åker när möjlighet ges.

• Wilowa
    jmmm skrev 2011-03-25 12:32:02 följande:
    Chris: absolut

Idag kära vänner kopplar vi vagnen bak bilen o kör årets camping premiär
    Har packat ut en massa i den nu. Blir att "finfördela" de när vi e på plats nu ligger de lådor o skåp men jag ska se om jag kan få ihop det lite bättre när vi e på plats i lugn o ro om en halvtimme kommer mannen då ska den dammsugas ur ( all eneris jag la i för mössens skull ) sen drar vi! Ska bli underbart!!!!
    Hoppas ni hade en toppenbra tur!
  • Wilowa
    mrseriksson skrev 2011-03-30 22:14:52 följande:
    Hej hopp

Funderar på att åka till orsa björnpark i kristerflygar helgen...
    Nån camping att rekommendera...??
    Den mitt i Orsa är fin.
  • Wilowa

Vad har ni för campingplaner inför påsk? Vi skulle vilja åka till Sälen i år igen, men bara synd att påsken är så sen i år.

• Wilowa
    Mikah skrev 2011-04-03 10:11:39 följande:
    Vi ska campa i Ullared till Påsk. Hoppas på att det nya servicehuset hinner bli klart men jag tror inte det. Men det händer ju massor ändå på påsken i Sälen även om man inte kan åka skidor.

Ang uthyrning hade jag inte heller velat hyra ut vagnen. Vi är inte särskilt snåla eller så i vår familj men vagnen är man otroligt rädd om.
    Jo vi vet ju att det händer mycket i Sälen under påsk, men det känns lite konstigt att åka dit utan att åka skidor. Jag tycker det är lite synd att de har ordinarie priser på liftkorten bara.
     Vi är som sagt kluvna, så vi får se var vi hamnar.

Ullared under påsk...det låter trevligt! Ni blir säkert helt ensamma där. Tur att ni har campingen att vara på och inte hela tiden i varuhuset.
  • Wilowa
    Mikah skrev 2011-04-07 10:29:56 följande:
    Tolta. Här är inte mycket snö och vi tycker också att det skulle varit reducerat pris. Det är inte mycket vi kan åka. På eftermiddagen är snön så trög så att man nästan fastnar.

Jmmm. Nytt servicehus på den delen nedanför berget.
    ...så du är i Sälen nu? Jag kan tänka mig hur backarna är, för vi var upp ungefär den här tiden förra året. Vi har mer eller mindre bestämt oss för att inte åka upp, men vi får se hur vi gör. Vi har kollat och det finns platser kvar över påsken på campingen, så om det verkar bli fint väder över påsken så kanske vi åker upp ändå. Fast i så fall åker vi upp för aktiviteterna där uppe och inte för skidåkningen. Jag räknar med att få ställa bort skidorna efter ikväll, då har barnen sin sista slalomträning för den här säsongen. Hemma är all snön borta så det ska bli intressant att se hur backen ser ut efter allt regnande som varit här.
  • Wilowa

Någon som har något annat bra förslag på var man kan åka över påsk och få lite påskkänsla? Dock inte allt för långt ifrån Värmland.

• Wilowa
    jmmm skrev 2011-04-12 14:58:30 följande:
    Mikah de blir grottbyn. Vi fick den plats vi ville Ska bli härligt! På fredag ställer vi upp!
    Vad kul!
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !