• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Chris skrev 2011-03-07 09:57:51 följande:
    Tolta: Skulle vi inte ha så långt till Tandådalen skulel vi nog också stå säsong där. Jag gissar att om nåt år då barnen inte längre "godkänner" Säfsen skidåkning så blir det att söka sig ditåt. Sen har jag hört att stämningen bland säsongarna i Tandådalen verkar vara sämre än t.ex. på Säfsen. Hörde det från ett par som stod i fjol i Tandådalen met tröttnade och står i år i Säfsen och gillar det mycket bättre.
    Jag förstår att avståndet har stor betydelse för er, men vi har "bara" 25 mil till Tandådalen. För oss känns en säsongsplats i Säfsen helt meningslös eftersom vi har dagavstånd till backar i ungefär samma klass som i Säfsen.
    Vi har ju Ski Sunne, Valfjället och Hovfjället närmare än 10 mil och om vi åker tidigt går det även att åka till Branäs över dagen.  Fast ni åker väl mer eller mindre förbi här när ni ska till Sälen med och då blir det låååångt!

Jag kan tänka mig att stämningen är sämre på en såpass stor camping som Tandådalen, men vi åker dit för skidåkning på fjället och för att vara i vår husvagn. Vi är dessutom vana att hålla oss neutrala på vår kant, vi har grannar här hemma som är ordentligt ovänner. "Tôlfôlk" kan jag tänka mig att det finns gott om på en medlemsstyrd camping, men de kan få tôla bäst de vill. Vi ska i alla fall försöka få en plats där tills nästa säsong, men vi får väl se hur det blir.
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2011-03-07 14:59:54 följande:
    Jag förstår att avståndet har stor betydelse för er, men vi har "bara" 25 mil till Tandådalen. För oss känns en säsongsplats i Säfsen helt meningslös eftersom vi har dagavstånd till backar i ungefär samma klass som i Säfsen.
    Vi har ju Ski Sunne, Valfjället och Hovfjället närmare än 10 mil och om vi åker tidigt går det även att åka till Branäs över dagen.  Fast ni åker väl mer eller mindre förbi här när ni ska till Sälen med och då blir det låååångt!

Jag kan tänka mig att stämningen är sämre på en såpass stor camping som Tandådalen, men vi åker dit för skidåkning på fjället och för att vara i vår husvagn. Vi är dessutom vana att hålla oss neutrala på vår kant, vi har grannar här hemma som är ordentligt ovänner. "Tôlfôlk" kan jag tänka mig att det finns gott om på en medlemsstyrd camping, men de kan få tôla bäst de vill. Vi ska i alla fall försöka få en plats där tills nästa säsong, men vi får väl se hur det blir.
    Vi kan förövrigt även åka till Säfsen över dagen för dit är det närmare än till Branäs.
  • Wilowa
    Chris skrev 2011-03-08 07:56:20 följande:
    Ja det är väl hyfsat "tryck" på platserna i Tandådalen. Iaf tidigare år då jag kollat upp har det varit mycket kö till platserna och ofta är det "dåliga" platser som blir lediga. För dom som redan står på campingen har ju förtur ifall nån bättre plats blir ledig :) Vi skulle ju isåfall vilja ha plats på den övre halvan, alltså den delen som ligger mot backen för annars är det väldigt långt att gå ( uppför dessutom) när man skall till backarna.

Men om man betalar in direkt inbetalningskortet kommer så brukar man få plats...så har jag hört iaf.

Vi har ju inte säsongsplats bara för skidåkningen. För oss så är det så mycket mer med vintercamping, träffa vänner, skoteråkning, möjlighet för barnen att leka i snön/åka pulka, slappa och ta det lugnt. Helt enkelt kunna koppla av från vardagen.
    Haha! Ni får gärna ta med er lite snö till barnen att leka i nästa gång ni åker förbi. Vi har inte riktigt det behovet eftersom vi i år hade snö så att staketet knappt syntes. Vi har fått lägga jättehögar med snö på tomten för att vi inte haft någon annanstans att göra av den...bara detta gör att det är värt att ställa upp vagnen, för eftersom vi skulle ut med den i vinter så har vi ju fått snöröja den med. Dessutom kan vi lägga snö där vagnen står nu istället för på gräsmattan. Ja nu börjar till och med jag på att bli trött på alla snö, men det är mest för att det börjar bli blask av den.

Fast min man ringde och kollade hur man skulle göra för att få en plats i Sälen och fick då veta att alla ska ha samma chans till en plats. Hon som han pratade med sa att de som har en plats i år inte alls har förtur, men jag vet inte. Det står inget om detta på deras hemsida vad jag kan hitta, men jag vet att det förr om åren varit så som du säger. Vad det gäller vilken plats man får så spelar det inte så stor roll för oss, för vi åker oftast inte till vagnen och äter lunch utan vi tar med oss mat till backen. Barnen är dessutom vana att bära på sina skidor, det får de nämligen göra när vi är på skidskolan som de går på här. Dessutom ska de troligtvis börja tävlingsträna nästa år och som förskollärare vägrar jag att bära deras utrustning.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-03-09 18:57:09 följande:
    tolta: ska kanske förtyfdliga att de e ju inte enbart grumsarna som andra företag elelr kunder har nåt emot. Vi e ju alla olika o de e väl tur = olika kunder på olika firmor o olika säljare med olika bemötande. ska inte dra alal över en kam o detta e ju bara min erfarenhet/känsla.
    Lät lite onödigt hårt o kritiskt när jag läste inlägget när jag postat
    Haha! Min pappa har varit en av landets bästa försäljare i sin bransch så jag vet hur det är...och jag såg hur det var på ToLuRent med...fast de hade ju vagnen vi ville ha ju.
  • Wilowa
    Chris skrev 2011-03-13 15:26:18 följande:
    Jaha då var det vår tur att ha haft inbroot i husvagnen Rynkar på näsan. Denna gång hade dom varit inne i ca 20 vagnar på "våran gata". I våran vagn har inget jag märkt försvunnit. Men låset är ju trasigt + märken på karmen och i dörren.

Vissa har blivit av med slalomskidor, snowboard mm. Men dom flesta vagnar har dom bara varit inne och kollat runt i.

Får se vad Säfsen vidtar för åtgärder nu. För nu måste något göras.

Annars var det en kanondag uppe i Säfsen igår. Några minusgrader på natten men sen blev det sol och tempen steg till nån plusgrader. Klarblå himmel och takdrop, många som fikade på utsidan Solig
    Fy vad tråkigt! Skador på husvagnen är ju egentligen värre än stulna skidor och liknande.
  • Wilowa
    Chris skrev 2011-03-14 10:33:31 följande:
    Har nu pratat med försäkringsbolaget och har bokat tid på verkstaden. Så i maj då vi fått hem vagnen så skall dörrkarm + dörr bytas. Ett nytt lås försöker jag få hem nu i veckan så vi kan byta det då vi åker upp på torsdag. Så efter det så borde inget synas märkas på vagnen...men det kostar ju ett par tusenlappar i självrisk Rynkar på näsan
    Fanns det ens en bom någonstans? Jag tyckte campingen kändes öppen och lättillgänglig...i negativ bemärkelse. Caravans camping i Sälen kändes bättre ur den synpunkten. Nu stod ju vi visserligen inte på den riktiga campingen utan på den tillfälliga, men vad jag såg var det ingen bom upp till er. Tråkigt när det blir så där.
  • Wilowa
    Chris skrev 2011-03-15 09:03:23 följande:
    Det finns en bom redan ute vid stora vägen, typ 300m efter att man svänger in mot skidcentret. Men den används aldrig och just nu syns den väl inte ens för den är överplogad.

Men vi är många säsongare som är på dom just nu så det blir nog någon ändring...har även hört att det är på gång med övervakningskameror bara tillståndet blir klart. Jag skulle ju vilja ha precis som i Tandådalen en bom som öppnas med kort så bara dom som bor på campingen kommer int ill husvagnarna.

Vi får se vad dom kommer att göra, jag har iaf mailat och krävt svar på vad dom har för planer.

Själva kommer vi nog att installera ett larmsystem så vi både får larm + möjlighet att styra värme och sånt i vagnen.
    Fast jag tycker det var lite konstigt i Tandådalen, för när vi skulle åka därifrån så frågade vi om vi kunde ta oss ut med vårt kort. "Fungerar det inte så kan ni blåsa er ut" fick vi till svar. Alltså går det att komma ut utan kort om man blåser. Sedan förstod jag aldrig vitsen med alkotestaren för den behövde man ju inte blåsa i om man inte ville.

Jo jag har ett svagt minne av att jag såg en bom, men den såg som sagt inte ut att vara i bruk.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-03-15 14:01:59 följande:

I lördags hämtade vi hem husvagnen från vinterförvaringen o i sändags tvättade vi av de o satte in gasol o batteri igen efter vintern. Igår kopplade jag o drog ner henne till mitt gamla jobb o verkstan där. Nu har killarna hand om henne nåra dagar för service, fukttest o nåra garanti åtgärder. till hlegen hoppas vi på o kunan hämta hem igen o hoppas sen på årets premiär på fredag nästa vecka   SÅÅÅÅ mysigt de var att ha vagnen ståendes på uppfarten igen!
    Ni har alltså tagit hem vagnen för att ni har vår nu? Vi har fortfarande flera dm snö på gräsmattan och den helgen ni ska på premiärtur så har vår slalomklubb klubbmästerskap. Dessutom räknar klubben med att kunna fortsätta med träningen i backen i nästan en månad till...vore det inte för allt pollen ni har nere hos er så skulle jag ha dragit med mig vagnen ner till er i några veckor. Fast jag har redan fått börja medicinera sonen, så jag får väl stanna här bland all is och allt blask. På jobbet har vi flera djupa vattenpölar som barnen älskar att bada i, de har jättekul men vi vuxna är inte alls lika roade.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-03-18 18:57:39 följande:
    mrs eriksson: herre jösses vilken säljare va de chefen som ringde upp eller?
    Här hemma skulle vi hämta hem vagnen fårn verkstan egentligen i helgen ju, emn sonen har åkt på kräksjukan måtte de förbli så att vi andra klarar oss så vi kan åka iväg nästa helg ändå....... tur jag har e kort o kan hämta den själv nån dag i så fall Räknade föresten på vår vikt på vagnen igår. kan säga att vi kört m rejält m överlass i somras o att våran vikt vi ändrat till nu tom e i underkant:-O Vår vagn väger alltså betydligt mycke mer än sagd tjänstevikt...... ja ja vi ska nog klara oss, men de e ju nåt o tänka på vidare vid ev byten......
    så tips till er andra, väg er vagn tom (eller med vatten, gasolflaska o batter) den vikten ska va tjänstevikten men får överskridas med 5% o dessutom åker alla e tillval på lastvikten. Inte många vagnar väger som tjänstevikten anger. Kan ju om inte annat vara bra för en själv att ha koll
    Fast frågan är ju hur pålitliga vågarna är som finns längs våra vägar. De finns ju där för att väga lastbilar som är lastade med flera ton. Eller har ni vägt på nåt annat ställe?
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-03-18 19:21:11 följande:
    Tolta: vi väger vis vägverkets vågar. de e de polisen rekomenderar. de diffar ku i o för sig på 20 kg alltså avrundar de så. men man får ju en hum om vikten. Får hoppas de är kalibrerade
    Ja det var just det! Jag har hört om folk som vägt samma släp på olika vägstationer och som fått olika resultat.

Fast jag ångrar att vi inte vägde vår vagn tom, men jag tänker inte lasta ur allt bara för att väga den. Vi har visserligen en vägstation inte långt härifrån, så vi har tänkt att väga vagnen med standardutrustningen i någon gång.
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !