• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

MiaB72 skrev 2011-02-18 16:54:26 följande:
    Tolta: Ja, solen kom under eftermiddagen Imorgon ska det ju bli kanon Solig
    Jo jag är lite sugen på att åka till Ski sunne imorgon, men jag och barnen får åka själva i så fall. maken har varit sjuk så han ska inte åka skidor än.
  • Wilowa

Vi har sådan tur att vår husvagn får plats mellan vårt garage och grannens granhäck. Fast just nu är det så dåligt plogat så jag funderar på hur vi ska få in den igen efter att vi varit till Sälen. Gatan är säkert minst tre meter smalare än normalt. Att kommunen ska ha tagit bort plogkanterna tills dess kan jag nog glömma, det tog nästan två veckor innan de kom och tog bort en farlig snöhög som vi ringde om tre gånger. Snöhögen var minst fyra meter hög och låg i en korsning så man inte såg nåt. Det värsta är att vi inte har några gångvägar på vårt område och därför går många barn där när de ska till och ifrån skolan.

• Wilowa
    jmmm skrev 2011-02-27 10:44:55 följande:
    Ja en carport kräver ju inte alltid bygglov, emn vi bor i tättbebyggt m detaljplan o dessutom kommer det nära en väg. Så bäst o säka så man inte behöver riva sen.....
    Nu e vi inne på att förlänga hela taket på huset. Blir ett projekt.... men tur mannen e byggare....
    Vi har ju vår vagn hemma på tomten hela året förutom just vintertid. o nu vill vi ha tak äver den dels för o skydda den men oxå för att annars fyller snön upp där o vi har ingenstans att lägga den då.
    Idag ska vi försöka rita till kommunen Får se hur mycek vi lyckas med, sonen har vattkoppor o de har kommit massor inatt o nu tycker han att de  e  lite småjobbigt
    Åh stackars liten som fått vattkoppor. Ge honom allergimedicin om du har det, tavegyl fick jag till mina när de hade vattkoppor för nåt år sedan. Min stackars dotter hade som en enda stor koppa på hela ryggen, det fanns ingen hud utan koppor.

Lycka till med bygglovet! ...och jag håller med om att det är bäst att ta det säkra före det osäkra.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-03-02 12:53:17 följande:
    Chris: vart i landet blir de nu då?

Sommarcampingen har vi ju noll koll på ännu eftersom jag e arbetslös o hoppas på o ha fått ett jobb innansommaren= får anpassa ledigheten efter det.... e dock lite sugna på en tripp till karlstad o kanske ta stockholm på vägen ner/upp. Men vi frå se hur lång period vi får ihopa

Däremot har jag mailat ut lite förfrågningar om försäsongspriser.
    måste höra vad ni som försäsongar betalar på ett ungefär o va ni får betala för elen. behöver inte nämna camping men om de e strandnära eller nåt sånt.
    Vi har kollat upp en camping mitt i skåne. de vilel ha 5500 för april, maj, juni + 1.75 /kwh på elen.. vi hade klantat till o skrivit siste juni istället för sista maj så nu har jag bett om revidering o ett par olika alternativ 6-8 veckor vill vi ligga.
    Ja kom till vår fina solstad. Är det Bomstabaden som lockar?
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-03-02 17:44:26 följande:
    Tolta. ohh bor ni i Karlstad?
    Kommer inte ihåg vilken de var vi tyckte såg fin ut. de som hägrar i Karlstad är egentligen löfbergs lilla arenan för mannen o förhoppningsvis sonen Sökte på lite trevligheter o hittade att ni skulle ha nån fin park m lekplats, skog, badplats osv, e den så fin som de låte`? andra tips i närheten?
    Jag bor i en grannkommun men jobbar i Karlstad. Solig

Jag antar att du menar Mariebergsskogen och det är en mysig park eller vad man nu ska kalla den. Vi brukar åka dit när vi vill ha en mysdag och då leker barnen i de båda lekparkerna, ser på bondgårdsdjuren och fikar. Det bästa är att det är gratis att gå in. Om det är dåligt väder så har vi ett Lekland typ som Lek & buslandet och vi har även ett fint museum som passar både stora och små. Det brukar även finnas en båtbuss på sommaren som går på fina Klarälven. Fast bara att promenera ut från stadskärnan ut mot Klarälven är en härlig upplevelse.

I Sunne sju mil norr om Karlstad finns det ett vattenland och i Torsby ytterligare fyra mil norröver finns det en skidtunnel som är värd ett besök. Sedan har ni ju Cabbyfabriken i Kristinehamn. Sedan måste du väl besöka de tre husvagnsfirmorna som finns i närheten.

Fast jag blir lite nyfiken, vad ska ni göra på Löfbergs lila arena?
  • Wilowa
    Poppy69 skrev 2011-03-03 21:18:49 följande:
    Vi hittade idag lappen med besiktningstiden för pärlan, upptäckte att det var nu i Mars och vår husvagn står inne tills mitten på April...
    Vad händer om man inte besiktigar den i tid?
    Får man köra den från vinterförvaringen och hem, sen till besiktningen när det finns tid...
    Man får inte böter eller nåt ?
    Vi får liksom inte ut den innan alla andra tar ut sina...
    Jäkla skrutt...
    Har besiktningen gått ut så får man bara köra till besiktningen och närmaste verkstad...om man ska följa lagen. Har ni långt från förvaringen och hem?
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-03-03 10:38:24 följande:

Tolta: mannen hejjar på FBK.... så han vill uppleva arenan o aknske shoppa
    Cabby fabriken kan jag va utan Kollar bara på hur riktiga vagnar tillverkas o de görs i tenhult hihihi
    Men besök på husvagnsfirmor e väl inte omöjligt men tusen tack för alla tipsen

Vilken vettig man du har! Shoppa kan man även göra på Coop Forum som ligger på Bergviks köpcentrum. Fast ni får väl se till att åka upp nu då innan säsongen tar slut så han får se dem spela med.

Vad det gäller husvagnsfirmorna så ligger Husvagnspoolen på  och de sälger bl a Polar, ToLuRent Ligger i Grums och de säljer bl a Kabe och hobby och slutligen har vi Lennemyrs husvagnar i Kil och de säljer bl a Cabby och Adria. Av dessa så är nog ToLuRent den firma som är mest värd ett besök...där hade de tappat bort den vagnen vi var intresserade av. Som tur var så hittade de den för jag sitter i den just nu.
  • Wilowa
    3kids skrev 2011-03-04 13:06:06 följande:

Om det är vinterväglag när man ska besiktiga och man har sommardäck på vagnen, vad gäller då??

Jag skulle välja att vänta med att besiktiga i så fall, för inte är det värt att riskera liv för en besiktning. Har man varit ute och sladdat med sommardäck på bilen så inser man att det knappast kan bli bättre för en husvagn i det väglaget.
  • Wilowa
    Chris skrev 2011-03-04 18:32:01 följande:
    Om det ligger inom perioden då man måste ha vinterdäck tror det är dec. - feb så måste det vara vintersdäck runtom. Men du får inte ha sommardäck på vagnen och vinter på bilen
    1 december till 31 mars måste man ha vinterdäck om det är vinterväglag.

http://www.transportstyrelsen.se/
  • Wilowa

Nu har vi precis kommit hem från en kanonvecka i Sälen! Det var så härligt där uppe att vi funderar lite smått på att försöka få en säsongsplats där till nästa år. För mig, som tillbringat många vintrar i Sälen i husvagn som barn, kändes det som om jag hittat hem igen.

Fast idag visade fjället sin kraft! Det blåste så att barnen nästan åkte baklänges uppför backen, jag var nästan orolig att jag inte skulle få dem med mig ner igen. Efter det åket kändes det inte lika sorgligt att åka hem och ännu bättre kändes det efter att jag såg köerna till liftarna som blev då de stängde korgliften. Trots vasalopet imorgon så flöt trafiken väldigt bra och vädret var skapligt bara vi kom ner från fjället.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !