-
Det är möjligt att benen får vila, men inte magen. Hjälp vad den gungade ibland. Fy det måste ha varit hemskt att sitta och frysa i den. Jag blev faktiskt lite besviken över hela anläggningen, för vi kan få bättreskidåkning på dagpendlingsavstånd i Sunne. Lite synd faktiskt, för längre fram skulle vi med vilja ställa upp vagnen på vintersäsong. Eftersom jag inte gillar vare sig Hovfjället eller Branäs tillräckligt bra så får det i så fall bli i Sälen och dit har vi 25 mil. Det är lite i längsta laget eftersom vi har en son som spelar hockey med.MiaB72 skrev 2011-02-07 19:23:35 följande:Tolta: Ja, den där sittliften är ingen kul historia. När vi var där vid nyår så hade det ju varit så kallt länge också så sitsarna var helt nerisade och iskalla och då sitta i 5 minuter i den så var man helt stelfrusen när man kom upp och då bestämde vi att det blir ankarlift efter det. Nån gång kan vi ta den bara för att få vila benen
-
Nu kommer jag itne ihåg om ni reser runt eller mest står på säsong, men tänk på att inte köpa en för hög pall. Vi har en enstegs och en tvåstegs och de passar olika bra beroende på hur marken lutar, ibland hamnar dörren högt upp och ibland lågt. Fast om man bara ska ha en pall så är det ju bättre att den blir lite för låg än att det inte går att stänga dörren. Det hände oss en gång när vi bara hade med tvåstegspallen. Fast å andra sidan så köpte vi tvåstegspallen när vi stod säsong och dörren hamnade väldigt högt upp.libero skrev 2011-02-08 15:30:22 följande:Sitter här och funderar på trappsteg. Nu när vi köpte vår nya så fick vi bara med en i plast och det var ju mindre kul. Funderar på att köpa en stor i trä. Vad har ni andra för någon? Och vet ni något bra ställe man kan köpa dem på?
-
Ja hjälp vad snö det kommit, vi fick nog 30 cm bara igår på dagen och efte det har det kommit mer. Fast nu är det klart väder och nästan 13 minus, så förhoppningsvis så slipper ni snökaos längs vägen. Lycka till med snöskottningen i natt. ...och kör försiktigt!Chris skrev 2011-02-11 13:54:15 följande:
Sent ikväll drar vi upp till husvagnen för att fira sportlov. Blir bra test av husvagnen för det har lovats runt -20gr hela veckan och ner mot -25 nån natt. Det har också kommit nästan 30cm snö där inatt så det blir att snöröja då vi kommer fram inatt. Men det skall bli skönt med lite skidåkning, skoteråkning och allmänt mys i vagnen
-
Jag tycker det är svårt att hitta på vad man ska äta på dagarna i skidbacken. Är man där bara någon dag så funkar det ju med grillad korv och hamburgare i backen...fast vad äter man övriga dagar? Det ska ju gärna vara något som man kan göra i ordning i husvagnen och sedan ta med ut till backen och då gärna inte smörgåsar. Min stackars lilla mage gillar inte för mycket brödmat.MiaB72 skrev 2011-02-14 14:36:19 följande:Ja, maten ja Försöker att göra ungefär som hemma förutom långkoken då Vi har ju ugn och det underlättar avsevärt! Sommaren är ju alltid lättare när man kan grilla till höger och vänster men nu på vintern är det till att tänka till, men jag försöker göra det normala, köttfärssås, pasta, fisk, kycklinggratänger etc,. Sen tycker jag att jag har samma problem hemma med vad vi ska äta så tips på recept är alltid välkommet!
-
Vi kan tyvärr inte äta i resturanger hur som eftersom barnen är allergiska mot soja och jordnötter och jag är laktosintolerant. Jag skulle vilja kunna göra något av middagsmaten som vi kan ta med ut till backen dagen efter...fast hur lätt är det i ett litet husvagnskök.mrseriksson skrev 2011-02-14 20:12:18 följande:tolta: vi ska köpa ett grilljärn till varma mackor...annars kan du köpa en liten murikka och ta med wok/pytt i panna pastasallad........vi har en resturang vid barnbacken där vi ibland köper buffen..
Håller med dig om korv/hamburgare...man blir snabbt less på det....
Murikka låter intressant...det ska jag googla på. -
Ja om man bor i Säfsen så funkar det. Fast det är inte riktigt samma sak i Tandådalen eftersom jag tror att vi kommer att dra oss över till Hundfjället på eftermiddagarna...då spelar det ingen roll att vi kommer bo väldigt nära backarna.MiaB72 skrev 2011-02-16 21:06:51 följande:Vi går alltid hem och käkar så vi behöver inte ha med något i backen, fördelen med att ha husvagnen 100 m från backen
-
Vi har också fått en plats nära backen. Fast vi gillade alla Hundfjället bättre när vi var där förra året, men vi valt att låta barnen gå i skidskola på Tandådalen. Därför blir det nog Tandådalen på förmiddagarna och Hundfjället på eftermiddagarna och då har vi inte tid att åka till husvagnen. Dessutom tycker jag att det är skönt att äta ute i backen.MiaB72 skrev 2011-02-17 10:23:07 följande:Tolta: Nej, det är ju det! Vi var över till Hundfjället en dag bara när vi var där senast och ungarna tyckte det var sådär kul så det var Tandådalen för hela slanten sen efter det., tror att Linus var lite för osäker på skidorna förra året för att uppskatta det, hade nog varit annorlunda i år! Vi hade ju dessutom tur att få en plats precis där man åker ner till backen via skogen så det var nära och bra När ska ni dit?
-
Hihi! Åker du inte Väggen? Jag har faktiskt åkt den några gånger, men idag skulle jag aldrig ens tänka tanken. Tänk vad feg man blir när man blir äldre...kanske är det som kallas för förstånd?Mikah skrev 2011-02-17 17:13:57 följande:Vi har inte husvagnen med oss men bor i Tandådalen men gillar att åka i Hundfjället bättre. Väggen tar inte jag förstås men deras röda backar gillar jag.
Nästa gång vi ska upp är v 14.
Nu ska jag byta om och åka till vår lilla backe och ha skidskola där. -
Jag antar att ni har samma väder som vi har och då förstår jag om ni vill äta inne. Varje liten minusgrad känns som minst två och det har varit riktigt ruggit kallt de senaste dagarna. Fast backarna i Säfsen låg ju i skugga även när det var soligt, förutom längst upp. Det var lite läskigt när man kom in i skuggan igen för då såg man nästan ingenting...läskig kombination med att backen var full av grupper från Friluftsfrämjandet som upptog precis hela backen.MiaB72 skrev 2011-02-17 20:25:02 följande:Tolta: Äta i backen tycker jag kan vara mysigt om det är soligt och varmt Men som vi har haft det här nu med -10 grader och mulet så har vi knappt kunnat stanna och fika för vi har blivit så kalla av det vill ha sol och bara nån minus, då trivs jag
Väggen - nej tack -
Vi har sol här nu och det är jätteskönt ute, hoppas ni får ta del av det vädret med. Vi bor ju ändå inte så långt ifrån Säfsen, 14 mil bilvägen.MiaB72 skrev 2011-02-18 13:27:47 följande:
Mikah: Ja, jag tycker också det är helt ok så länge som det inte blåser, men jag är tyvärr väldigt frusen av mig! Fick en finfin present av maken innan vi åkte hit och det är värme till pjäxorna som är batteridriven så nu behöver jag inte frysa om tårna iaf!
Tolta: Ja, igår var det svinkallt även om det bara var 5 minus men det blåste ordentligt. Men idag har det varit bra, imorgon ska ju bli sol så det blir en bra sista dag!