• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

jmmm skrev 2011-01-12 14:50:25 följande:

Tolta: yepp vi har vingar nej men jag tänkte att de måsta vara dyrare att hyra stuga än att ha en campingplats därav mitt uttryck "nån hudralapp" får kanske ändra till tusenlapp hahahahahh. Vi e ju sugna på gotland oxå men likadant där att färjeturen e dyr med vagne påkopplad o sen blev jag lite skraj när jag hörde kunder som sa att de  fått pallra upp för att komma över lämmen på båten med vagnen oskadd:-O men i o för sig ahde de ett långt överhäng o de har inte vi som tur e. o sene  de ju som du skrive rvi med allergiska barn vi vet attd e mår bra i vagnen

Angående däck kombinationer så valde vi dubbfria på bilen när vi bytte däck i fjol o likadant nu när vi bytte bil bara för att vi skulle va fria att välja vilka vinterdäck vi vill till vagnen Hahah tänk va vagnen kan styra mycket i ens liv... vi skulel välja färg på bilen kollade röd för o matcha men fel röd färg så de fick bli en vit... jag som aldrig gillat vita bilar förr hahahah men nu hade vi ju chansen att välja o matcha Ska bli härligt o ut o dra i år ny bil, kraftigare motor, automatare (kan koppla bort) o diesel. så nu blir de helt plötsligt kul o dra runt igen, förra bilen orkade inte kaben riktigt..

Ingen här inne som testat autosock eller va de heter, en smidigare form av snökedjor kan man säga.??

Haha! Vi färgmatchade inte vår bil, för när vi bytte så hade vi vagn med fula färger. (Eifelland -01) Fast vi köpte en silverfärgad bil som ju matchar det mesta, men vårt ekipage ser ganska kul ut. En liten Golf som drar en Hobby 560. Det är många som tittar lite snett på oss, så jag kan tänka mig att många tror att vi kör olagligt. När vi var till Hovfjället över jul, så frågade en boende på campingen om vi haft snökedjor på bilen. Han blev mäkta imponerad när min man sa att vi inte haft det, han hade själv haft problem att komma upp med bara fullastad bil. För er som inte känner till Hovfjället (typ alla här kan jag tänka mig ) så ligger skidanläggningen på toppen av ett berg och vägen dit är inte att leka med. Jag minns från det jag var barn att vi ofta hade problem att komma upp där. Jag kan säga att jag var stolt över både man och bil.
  • Wilowa
    marremask skrev 2011-01-13 06:16:28 följande:
    Tolta: husvagnsfirman vi köpte vagnen av fotade vårt ekipage när vi åkte iväg me nya vagnen. Dom var helt säkra på att vi kommer bli stoppade . Vi kör en Tiguan som ju inte är mycket längre än en golf men högre och dra polar 730. Bilen ser väldigt kort ut framför vagnen
    Fast Tiguanen ser ju i alla fall större och starkare ut än Golfen. När man tänker på en Golf så är ju inte stark dragbil det första man tänker....eller stark och stark, men 1600 kg är ju inte illa för en såpass liten bil.
  • Wilowa
    marremask skrev 2011-01-15 07:58:07 följande:
    Tolta: Nä absolut, tiguanen är ju en liten suv
    med fyrhjulsdrift men många blir ändå förvånade att den får dra vår vagn på 2 ton . Den är ju hög men kort menar jag och med 3 ggr så lång vagn bakom ser det rätt kul ut. Har ni den korta golfen eller kombin? Har ni korta skulle jag inte ens tro man fick dra med en sån .
    Vi har inte kombin, så jag antar att vi har den korta. Vår granne har en Tiguan med samma motor som vi har på Golfen och med fyrhjulsdrift, så jag vet att den får dra två ton. Vår vagn är som tur var lite mindre än er, men en totalvikt på 1600 kg har den ändå. Det är precis vad vår Golf får dra, men det gör den utan problem...till och med uppför besvärliga backar i vinterväglag. När vi hade en lättare vagn som vi drog med en bensinpassat så gick hälften av bilens hästar och la sig i husvagnen...det gör inte Golfens.
  • Wilowa

Många nya nu! Hoppas ni alla känner er välkomna och att ni kommer att stanna kvar.

Just nu består mitt liv av jobb, hockey, jobb, hockey och skidåkning. Inte lätt att hinna med husvagnen då!  Vi har en helg fri framöver och då hoppas vi komma iväg på en helgs skidåkning med vagnen. Fast vi är privligade med att ha en mindre skidbacke 6 km härifrån. Tur det, för vi kan åka dit någon kväll eller bara några timmar någon helgdag. Barnen går även i skidskola en gång i veckan. Solig

• Wilowa
    jmmm skrev 2011-01-19 09:35:55 följande:
    Tolta: jaha där ser man nu vet jag vem tjuven är hihihi nej skämt å sido några år har vi faktiskt fått 2 vi oxå tror de berodde på att mannen varit scr medlem (scrkortet) ena året o året efter föll de på mig= bägge i deras register. sen vi gifte oss står bägges namn på kortet. de betyder kanske att ingen e registrerad= ingen katalog
    Jag tror vi fick två för att vi förra året hann skaffa ett scr-kort innan vi gick med i Caravan Club. Ett medlemskap där är ju nödvändigt om man vill stå på deras camping i Sälen. Fast det är bra för nu har vi en katalog till husvagnen och en till hemmet. Solig 

Haha! De vill väl ha upp raggandet på campingarna, så nygifta straffas med att bli utan katalog ett år.
  • Wilowa
    nericia77 skrev 2011-01-20 21:01:57 följande:
    libero: tack

jmmm: ja inte e det kul o gå hemma. jag har gått lite på timmar. men känns så tråkigt att jämnt få till svar att de gått vidare med andra sökande. man vill ju gärna ha en tjänst med fast månadslön, o nu fick jag ett jobb där det var 250 sökande. då blir man verkligen stolt över att de tycker man är bäst . hoppas du ska få ett jobb snart. håller tummarna.
    Gud så skönt! Grattis! Jag är egentligen också arbetslös, men är med i en vikariebank inom barnomsorgen. Jag jobbar i alla fall 70-80% och den här terminen har jag en anställning på 50%.
  • Wilowa
    nericia77 skrev 2011-01-21 06:42:29 följande:
    Tack .

gött o få en anställning även om det är 50%, inom barnomsorgen lär det väl behövas folk. här bara skriker de efter förskollärare.
    Tyvärr så har vi ett universitet här som det bara spottar ut lärare och förskollärare ifrån. Många av de som flyttar hit för att läsa stannar kvar, så här är det många sökande till få tjänster tyvärr. Jag har en familj som är rotad här och då är det inte så enkelt att flytta, dessutom så har min man ett bra jobb. Det är bara att harva runt i vikariebanken tills det blir en öppning och denna 50%-iga tjänsten är ju en början.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-01-21 14:46:02 följande:

Nericia + tolta tänk att arbetsmarknaden kan va så olika.... jag hoppas på nåt av de 5 jobb jag söker i dagarna här. de e trist med "nej tack vi har valt en annan" 
    man hoppas ju man får ett jobb så man både har råd o möjlighet att planera för sina campingturer

För min del har det ingen ekonomisk betydelse om jag har fast jobb eller inte, för bristen på vikarier är akut här. Jag får jobb varje dag, men kanske inte alltid hela dagar. Fast det skulle vara väldigt skönt att få ett schema och en fast plats. Fast nu jobbar jag som sagt halvtid på en förskola och igår upptäckte jag fördelar med det som jag inte tänkt på innan. Jag var med mitt ena arbetslag (jag jobbar på två avdelningar) ut och bowlade igår och det var jättekul!

Är det någon mer än jag som ogillar vädret just nu? Det är is överallt, det går knappt att gå ute, knappt åka skidor  vare sig på längden eller utför och det är brun, smutsig snö överallt. Det är ju så här det ska vara i slutet av mars och inte i mitten av januari. Måtte det snart komma lite mer snö utan att regna så vi får tillbaka den sköna vintern! Jag bara längtar efter att få koppla på husvagnen och dra till Sälen och eventuellt blir det en tur till Säfsen innan dess. Solig
  • Wilowa
    jmmm skrev 2011-01-22 13:17:16 följande:
    Tolta: okej ja vikariat i min bransch e inte lika lätta Men jag hoppas som sagt snart att ha nytt. o att veta hur man jobbar e a&o känner jag

Här e snön nästan borta, de där tiden med is överallt hade vi i förra veckan o veckan där innan, de var inte kul.... nu är det högarna från skottningen som ligger kvar smutsiga o tråkiga
    I mars vill vi att snön håller sig borta helt för säsongen för då tänker vi hämta hem pärlan

Soliga hälsningar till er alla från skåne
    Här har vi massor med snö som det regnat och frusit på i omgångar. Ja det är rent ut sagt för bedrövligt här nu. Dessutom så ställer det ju till det på jobbet, för de små barnen tar sig inte fram och de större barnen är man rädda att de ska skada sig. Nej nu vill jag bara haka på vagnen och dra till fjällen!
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !