• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Trollie skrev 2010-10-07 21:37:57 följande:
    Tolta, det finns en skiva och madrass att lägga på lilla dinetten när man bäddar ner den så det blir en dubbelsäng, räknar med att alltid ha nerbäddat där, så skivan känns inte som ett problem.
    Ja då är det ju okej, då kan ni i alla fall skaffa ett barn till utan att det blir problem. Fast har ni testat att ligga på den sängen? I vår vagn har vi en dubbelsäng som inte går att bädda upp och jag tror att den har bättre madrass.
  • Wilowa
    libero skrev 2010-10-08 07:45:04 följande:

Måste höra med er experter. Är det bara hos husvagnsfirmorna som man kan fukttesta vagnen eller går det  att göra det på andra ställen också?
    Funderar på att sälja vagnen och vill du fuktesta den först. problemet är bara att vi har en bra bit till närmsta husvagnsbutik.

När vi var och fukttestade vår vagn så använde de en sådan där fuktmätare som man har när man ska måla. Köp en sådan och testa på utsatta ställen i vagnen och ta med den så köparen får testa själva.
  • Wilowa

Trollie: I vår förra vagn hade vi en fast säng som var så otroligt hård att vare sig jag eller maken klarade att ligga i den. Vi löste det genom att köpa en bäddmadrass från IKEA. Vi valde en tjock som formade sig efter kroppen och ska ni ha den nerbäddad hela tiden så skulle ju det kunna vara en lösning för er.

• Wilowa
    libero skrev 2010-10-08 08:57:38 följande:
    Tolta!
    Vi har en sådan apparat men den ev köparen vill att vi gör ett riktigt test.
    Då får väl köparen ta och bekosta ett sådant test då...hälsa att det riktiga görs på samma sätt, i all fall på ToLuRent i Grums. Det gäller visserligen att man vet var man ska testa, men det går ju att ta reda på. Vi gjorde ett fukttest på vår förra vagn på en oberoende firma innan garantin gick ut. Hade vi vetat hur de gjorde testet så hade vi tagit vår egen fuktmätare och lagt de pengarna på nått annat.
  • Wilowa

libero: Hon som gjorde vårt fukttest sa att om den enklare mätaren gav indikation på fukt så skulle hon hämta andra mätinstrument. Fast eftersom den hon använde hela tiden visade på grönt så behövde hon inte det. Hon kröp runt och mätte på alla ställen där det möjligtvis skulle ha kunnat komma in fukt. Jag vet att hon mätte på några ställen som vi inte tänkt på, så ta reda på var ni ska mäta om ni ändå gör det själva.  Min man tipsar även om husvagnsforum där de tydligen diskuterat detta med fukt fram och tillbaka, där kanske du kan få lite tips om var man ska mäta och gränsvärden och så. Hoppas att allt går bra så ni får sålt vagnen. Ska ni byta eller helt enkelt lämna husvagnslivet?

• Wilowa
    libero skrev 2010-10-08 14:01:49 följande:
    Tack Chris och Tolta för era tips.
    Jag har tagit bilder till den ev köparen och tagit bort listen under fönstret som han prompt ville se. Inga rostiga skruvar eller något som han var rädd för. Vill han ha ett riktigt fukttest så får han betala det själv har vi sagt eftersom vi absolut inte tar något överpris för vagnen.

Tolta!
    Lämna husvagnslivet gör jag aldrig men eftersom vi numera har säsongsplats så vill vi ha tag på en vagn med fasta sängar och gärna lite större. Funderar på en Hobby. Det känns som de flesta vagnar är gjorda till 2 barn och vi har ju 3 så det måste vara en vagn som funkar för 3 barn.
    Vi har en Hobby och är väldigt nöjda med den och de har ju även 3-våningssängar...i alla fall vet jag att 560 har det och har för mig att den större 650 ska ha det med. Hoppas att ni hittar en som ni blir nöjda med.
  • Wilowa
    libero skrev 2010-10-08 18:29:12 följande:
    Tolta!
    Just den planlösningen är vi ute efter. Såg en på Blocket för ett tag sedan med en tr våningssäng och den såg ju kanon ut. Men nackdelen med Hobby tycker jag är att "köket" är så trångt. Har varit så nöjd med vår bardisk och stora utrymmen. Men man kan ju inte få allt här i världen.
    Ja köket är lite i trängsta laget, men i övrigt gillar jag vagnen. Vi vill ha barnen i ena änden och oss i andra eftersom vi alla sover bättre då. Vad jag sett så är den planlösningen inte så vanlig hos de andra märkena.
  • Wilowa
    Trollie skrev 2010-10-08 17:18:42 följande:

Vilken härlig tråd det här verkar vara, med massor av positiva människor.

Tjockbäddmadrass är ju ett jättebra alternativ!

Jo det finns flera firmor inom typ 10 mils radie bl.a Tolu Rent som Tolta nämnde, men ingen av dom har haft någon Hobby med den här planlösningen inne.

Aha! Du är också värmlänning. Vad de har på ToLuRent vet de nog inte själva! Vi köpte vår senaste vagn där och de höll inte på att hitta den först...försäljaren visste inte ens att de hade den. Tur att jag hade lite mer koll än han, jag hade ju sett den på nätet innan vi åkte dit.
  • Wilowa

Idag har vi fixat och donat med husvagnen, så nu är den åter redo för äventyr. Vi räknar med att kunna åka någon helg framöver. Vi behöver ett break från allt här hemma och höstcamping verkar mysigt. Solig

• Wilowa
    medlem2 skrev 2010-10-13 07:10:26 följande:
    Har också haft problem med en fuktskadad Knaus, men det va ju av  årsmodell äldre. Min mamma och hennes man har en 2010 Knaus, finfin vagn!

Skoj Jmmm att ni ska iväg med vagnen, vi åker till våran också.

Det känns lite sådär med fukttestet får vår del nu när M är fukttekniker, men det är ju "tvungent" att göra på firman så att vi får stämmpel i boken. Till våren blir det test på våran och byte av ytterväggen.
    Byte av ytterväggen? Efter att ha varit i fabriken och kollat så känns det nästan billigare och enklare att byta ut hela vagnen.
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !