• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

Gunsan75 skrev 2010-09-18 19:08:27 följande:
    Vi har ju inte ordnat med vi ntertält alt förstuga ännu. Vi vill ju helst ha förstuga, får se om pengarna räcker till det denna månad annars kan vi få låna ett tält av vänner som också står i Bjursås.
    Blev lite full i skratt när brevet från Bjurs kom i går om 4 meter mellan tält och nästa husvagn. Knappast möjligt däruppe. Platserna är för små för det ju!
    Fast det är inte så att husvagn och förtält inte får vara bredare än fyra meter, för så vet jag  det är på några vinterställen för att snöröjningen ska fungera.
  • Wilowa
    rosaid skrev 2010-09-19 13:25:22 följande:
    jag har gjort det..köpt en vagn till en liten nätt sak wilk 460 -06 blev det...så nu får polaren stå på lidköping sommar,,hafsten vinter o så åker vi runt med wilken
    Ja som sagt är man husvagnsbiten så är man!
  • Wilowa
    Gunsan75 skrev 2010-09-20 12:06:18 följande:
    Jo det förstår jag att det är för brandsäkerheten, men de har gjort platserna för små
    Hur bred är en plats då?
  • Wilowa
    Gunsan75 skrev 2010-09-20 12:41:09 följande:
    Jag vet inte riktigt.
    Jag har ju bara mätt med mina ögonmått när jag varit där hos bekanta. Jag får hoppas att jag lurar mig. Men jag tycker inte det verkar vara 4m mellan tält/stuga till nästa vagn.
    Det beror ju mycket på hur breda tält man har och hur vagnarna placerats på tomten. Fast är tomterna minst åtta meter breda så går det ju om man har ett smalare tält.
  • Wilowa
    Chris skrev 2010-10-05 08:22:59 följande:
    I söndags var jag uppe vid husvagnen och bygge golv och reste vintertältet. Nu saknas bara lite staket och belysning.  Skall även fixa någon form av skidställ utanför vagnen. Får se när vi åker upp nästa gång.
    Finns det nått att göra uppe i Säfsen nu eller väntar man bara på snön? Vi är lite sugna på en hösttur någon helg framöver och funderar lite på vart vi ska åka. Fast en förutsättning är ju att vi får tillbaka vagnen som är på sevice. jag tycker den borde vara klar snart för nu har de haft den i 2½ vecka.
  • Wilowa
    Chris skrev 2010-10-05 13:56:07 följande:
    Beror ju på vad man menar med "göra". Vid själva skidbacken finns ju downhillåkning ed cykel. Sen finns ju en massa vandrigleder i vacker natur. Sen lär det vara bra fiskevatten i alla dom små sjöarna. Men det finns ju inget "större" samhälle i närheten så är man ute eftere något sånt så är det inte rätt ställe.

Men dom 2 helger jag varit uppe så har det varit mycket folk där. Kan ju bero på att mång avarit där och fixat inför säsongen.
    Haha! Downhillåkning det skulle allt vara nått det. Har du testat? Ja det är då inget för mig, jag lär slå ihjäl mig.

Vi vill bara komma ut med husvagnen en fin hösthelg och bara njuta, men vi vill ju inte sitta själva på en öde och mer eller mindre stängd camping för det. Det måste ju vara lite liv och rörelse runt oss. Fast frågan är om vi kommer hinna med, nu märks det på allvar att hockeysäsongen kommit igång för sonen!
  • Wilowa
    nericia77 skrev 2010-10-06 10:06:16 följande:
    ja det e konstigt att man blir så fäst vid en "kartong" liksom . men gött o åka under vintern oxå. ni är många här i tråden som gör det.

det gör inte vi (än så länge) vi är inga vintermänniskor, o husvagn o snö är inget jag prövat på under alla år med husvagn . men man kanske borde göra det.

men längtar sååå till sommaren, då vi äntligen kan utnyttja den till max, men vi funderar redan på vart vi ska åka, å det är ju inte lätt, man vill ju uppleva så mycket .
    Ja, jag blev förälskad i vår "kartong" första gången jag klev in i den. Nu har den varit på service i snart tre veckor och visst är det väldigt tomt på uppfarten. Fast på lördag får vi äntligen hämta hem den igen.

Vi har än så länge bara testat att campa på senvintern med vår gamla husvagn och det var kallt...mindre än en vecka senare hade vi bytt till den vi har nu och en vecka i Sälen är bokad i vinter. Vi ska även försöka hinna med en tur till Säfsen någon helg. Fast när jag var liten så hade vi husvagnen i Sälenbyn under många år och vi var upp mer eller mindre varje helg. Då hade vi en Fjällvagnen med en enkelbädd i ena änden och nerbäddningsbart bord i andra änden och ett kök i mitten. Ingen toa och inget vintertält, men det gick bra det med. Fast jag är ensambarn så det var bara jag och mina föräldrar som tur var.
  • Wilowa
    Trollie skrev 2010-10-07 17:45:13 följande:
    Hej alla glada campare!

Vi är riktiga noviser vad gäller husvagnar, men vill väldigt gärna skaffa en, verkar vara härligt att ha.

Undrar om någon av er har erfarenhet av en sån här vagn www.blocket.se/ystad/Hostklipp__Hobby_540_UK_...

Vi tycker den verkar väldigt fin och praktisk, vi är två vuxna och en treåring. Skulle bli jätteglad om ni ville ge oss lite tips och råd.
    Vet du hur planlösningen är i den? Jag kikade i årets hobbykatalog och såg inte den modellen där. Vi har en 560 kmfe och visst den är lite trång vid köket, men passar i övrigt oss utmärkt. Fast mitt största krav när vi valde husvagn var att det fanns fyra bäddar i den som inte måste bäddas upp för att vi ska få ett bord. Just nu kanske det skulle funka för er att treåringen ligger i er säng, men barnen blir ju större och kanske kommer det fler med. Fast som sagt så vet jag inte hur planlösningen ser ut i vagnen du länkade till.
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2010-10-07 19:21:33 följande:
    Vet du hur planlösningen är i den? Jag kikade i årets hobbykatalog och såg inte den modellen där. Vi har en 560 kmfe och visst den är lite trång vid köket, men passar i övrigt oss utmärkt. Fast mitt största krav när vi valde husvagn var att det fanns fyra bäddar i den som inte måste bäddas upp för att vi ska få ett bord. Just nu kanske det skulle funka för er att treåringen ligger i er säng, men barnen blir ju större och kanske kommer det fler med. Fast som sagt så vet jag inte hur planlösningen ser ut i vagnen du länkade till.
    Missade att det var en barnkammarvagn...Skillnaden mot vår är ju att man har våningssängen bredvid stora sängen och den stora var väl inte fast utan uppbäddningsbar. Det är ju en smaksak om man vill sova så nära barnen eller inte. Jag tror ni kommer bli nöjda med vagnen...i alla fall tills bytarsjukan drabbar er.
  • Wilowa
    Trollie skrev 2010-10-07 21:21:18 följande:
    Hej igen!

Tack för alla svar, här är en bättre länk vad gäller planlösningen www.bytbil.com/husvagnar-husbilar/hobby/7vs3m.../  (fast det är den första vagnen vi har funderat på att köpa)

Det är just det att det är en separat sovdel, där vi alla tre får plats och U-gruppen fram som tilltalar. Det blir nog mest att vi drar runt, vill alltså inte ha en alltför stor vagn, vår till höst. Kanske någon enstaka vinternatt i vagnen.

Och Tolta, jag är rädd för att jag (vi) är av typen som kommer att drabbas av bytarsjukan , vi hade satt ett tak på 100 000:- för fösta vagnen, men efter många turer till olika handlare, så ser du ju vart vi hamnade.
    Går det att ligga två på det nerbäddningbara bordet vid våningssängen?
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !