Campingtråden längtar efter våren !
libero: de e fiamma som har den, men som sagt de finns på fler ställen åtminstonde en liknande.
vagnen tackar
libero: de e fiamma som har den, men som sagt de finns på fler ställen åtminstonde en liknande.
vagnen tackar
Nericia: snabba puckar o ta ett be kort helt enkelt NI kör olovlig körning annars vilket kan ge fängelse tar ni däremot ett be så kan ni ju tom byta husvagn o ta me med totalvikt på 1800kg. eller åtminstånde använda den fulla lastkapaciteten i nuvanrande o lta den väga 1350. kanske ni kan höjja totalvikten oxå så får ni bättre lastutrymme
men gör inte samma tavla som oss då vår förra bil fick dra 1470 med b kort 1500 med be kort. vi beställde vagnen på 1470 i totalvikt. kan säga att vagnen INTE väger nåra 1470 så vi kunde rykt på olovlig körning "omedvetet" så att säga. De har lärt miga tt aldrig lägga vagnens totalvikt på gränsen av vad bilen får dra.... nu har vi lagt vikten på 1600kg (annars krävdes större tekniska förändringar) o bilen får dra 2000kg m be kort.
Ni fixar e kortet snabbt o lätt vi startade i slutet av juni med en lektion o började plugga sen hade körskolan semester hela juli o en bit i aug. skrev upp mitten av juli o körde nån gång i augusti. körde upp slutet av augusti. så egentligen kan man nog fixa de på nån månad om man lyckas få tider LYCKA TILL!!!!!
Mikah: jag ställer upp som stöd o jag e ett levande bevis på att man kan fixa de även om man inte kan backa innan hahahha. skämt å sido. Jag hade ju kört husvagnen en del, dock inte jätte mycket. Däremot hade jag ingen större koll på att backa med släp. Hamnade i ett par roliga/ jobbiga/pinsamma situationer innan kortet. (vilket man väljer beror på när jag tänker på de, mitt i va de jobbiga, nu e de roliga )
Det vi gjorde när vi skulle ta kortet var att
*ut m husvagnen en kväll på industriomrädet o backa runt hörna, skitjobbigt o många dumma ord till maken.
*tog en körlektion á 1½h ca med körskolans släp. Fick börja med banan direkt...... när vi körde därifrån hade jag fixat den! Men på vägen var de mååånga irritationer o besvikelser hos mig. Att tänka tvärt om e inte lätt
övade under naturliga former under semestern ett par ggr m husvagnen som ju beter sig annorlunda mot släpet vid backningens svängar.
* lånade hem mannes jobbesläp o satte upp banan själv o körde, gick så där i början men sen kom snitsen in.denna gång kunde jag inte backa rakt vilket jag fixat fårn första gången innan....
*tog en körlektion á några timmar tillsammans med mannen där vi gick igenom säkerhetskontrollen + körde banan. den gången lyckades jag skitkasst m backningen o vart arg..... (fick migrän sen o då e mitt humör illa ) till saken hör att vi hade uppkörning veckan efter så de började bli tight.... ja till slut klämde jag banan o då körde vi hem
* fick 2 h m släpet själv o satte ut konbanan o körde o körde o körde o sen satt de där!!
Mitt stora problem vid backningen är som i mycket anna att jag har för bråttom..... tar jag de lugnt fixar jag det!
uppkörningen gick toppen! uppköraren vart imponerad av min förklaring om lastkoffecienten, vilket jag enligt körläraren fick för att jag var tjej, tackar för den., fick enl körläraren oxå extra koller o uppgifter för att jag var tjej typ, ahn varnade mig för att de skulle testa mig ...... MEN jag fixa de! blir irriterad när man som tjej ska misstros på nåt "manligt". Känns skönt o ha kortet men jag kan inte påstå at jag är nån höjdare på backningen, slipper den gärna men vet att jag kan om jag måste så att säga. inne på campingar bland många vagnar sköter mannen det medan jag gärna testar om de är glest o jag e på bra humör
Kan tillägga att jag blivit mycke säkrare i bilkörningen, släpkörning över lag o för att inte tala om backningen över lag sen ajg tog e kortet ja även regler har fräschats upp så de var verkligen värt allt! Kände mig helt säker när jag kopplade vagnen själv o drog 30 mil till elmia i höstas, in på området där o genom passager osv för att komma till utställar campen.
De jag vill säga med detta är att även ni tjejer som vill ta ett E kort, ni fixar de!! tro på er själva så kan ni!!
Kullager??
Tänker du på bromsarnas funktion?
De kommer ju en del frågor om säkerheten o funktionen på uppkörningen, men de väljer oftast ut en grej o kan man de nöjjer de sig oftast där sa min körlärare iallafall
Om du inte redan kan så träna på att backa till o koppla, man får inte nudda vid släpet med bilen då e man kuggad.... o träna på in o utvändig säkerhetskontroll så den sitter, jag hade med mig en liten fuskis, så länge man bara har stödpunkter om vad som skall kollas o inte hur så är det godkännt. kändes tryggt när man va lite nervös skaffa koner eller spannar så ni kan ut o träna själva på nån plan sen e de ju att at om hela b teorin, jag ttog körkort 10 år tidigare o de hade hänt lite + att man glömt en del vi fick en kod till deras hemsida så vi kunde plugga teorin hemma istället för körskola så vi satt i husvagnen o läste, turades om m böckerna o sen gjorde vi proven så de glöd vilken semester fråga om du undrar nåt, tror jag minns lite
Tolta bra idé
hmmm antal frågor på testet tro de var samma antal som b. fast e lite osäker.
Vikterna är en djungel, men nrä man fått in de i huvudet känns de som att de sitter
Du får gå ur bilen hur många ggr du vill för att kolla hur nära en kon eller så du är. Man man har ju en maxtid man ska klara banan på. Men tydligen ser de positivt på att man kikar ut nån gång, de visar på att man är anvarstagande. när man kör får man dock inte ha huvudet genom rutan o hänga ut så att säga.
mrserkisson: bara ett tips, prova o kör med vagnen någon gång, i fall i fall. tycker de känns skönt (även innan vi hade e kort) att veta att man fixar de om de skulle hända mannen något Tänker lite på sunes sommar
Imorgon åker vi återigen till vår vagn
regeln om att de skall förändra vikterna är inte bestämd ännu vad jag vet. o nåt om just 1410 har jag aldrig hört. (därmed inte sagt att de kan va så) Men man pratar om att förändra, men har oxå hört att de kommer bli någon form av prov eller va man säger. o vi med e kort skall slippa de o fortsätta ha mer kapacitet att bolla med så att säga.
Det är ju lite knasiga regler en hel del av dem, men framförallt är de invecklade o svåra o förstå.
Med husbil gjorde man ju en "ny" regel där man om man haft körkort sen 1997 får köra en bil som väger mer än 3500kg. Men vi som tagit senare måste ha högre behörighet för att få köra dem.....
okej förändring för oss med be oxå då om man ska dra tungt. men e de tågvikten som då inte får överstiga 3500 de kan de väl knappt va om man jämför med de som får göra ett prov för att klara gränsen på max 4250kg tågvikt.
Kanske de oxå blir så ( nåt säger mig att jag hört/läst de) att vi som redan har får behörigheten "automatiskt" precis som de som redan hade körkort fick mc kort o senare får köra tung husbil på sitt vanliga kort. Medn de so tar senare får förändringen???
Vi fick ju AM nu när vi tog be så nu får jag köra eumoppe oxå hihihi
Nej nu får de bli packning så vi kan dra till vagnen nrä mannen kommer hem
Trevlig valborg på er alla!
Där är en gratis quick stop i trellehåla nära färjan
Angående malmö så skulel jag inte välja den i första hand. Nu har de visserligen bytt arrendator så aknske de sköts bättre...... där e väldigt slitet o de går väl an om de esköts vilket de inte gjort innan
Behöver du stå i malmö elle rkan du stå närliggande orter?
Jag bor i skåne, så kan tipsa om jag får veta mer
Flissi: de lät dyrt för dusch, men de beror så klart på hru dygns priset ser ut i övrigt. de där korten e bra när de funkar vi stod på en camping m sånt kort en gång o mitt i när ajg o 2½åriga dottern duscha så strejka de mindre kul.... vi har fria duschar där vi står just nu.
Tolta: nej de är inte bara ni som itne bokat Vi bokar i princip aldrig platser. Vi grovplanerar hur/vart vi vill så att säga, men sen styr väder o vind o ev roliga ställen vart o när vi hamnar nånstans
I år går grovplaneringen enligt följande; tylösand, ulricehamn (måste spana in gh i verkligheten när vi ändå är på väg därförbi ) via en ort i trakten o hälsa på vänner (som förhoppningsvis är hemma), vidare till karlstad, emn får nog bli nåt stop på vägen, men vart???? Tips? karlstad till stockholm för o hälsa på vänner där, via kolmården kanske, ner till ödeshög längesen vi besökte den campingen nu, vill se hur den förändrats o ja sen ner till skåne. Tips längs vägen????
Angående campingtips i skåne runt malmö o tosselilla..... Ja hade ni kunnat ha kylen på gas skulle jag lett er till en fricamping i ystad när ni ska t tosselilla. Men då rekomenderar jag ystad o sandskogens camping istället. mysig camping med platser in i mellan tallarna Men boka är ett tips, brukar va fullt på sommaren med lååååånga köer till incheck Finns dock en camping i tomelilla oxå, men den får ni kika efter i fricamping katalogen.
Vad gäller malmö så har jag själv inte stått på barsebäck, men medlem 2 i tråden stod där när de hade hälsat på oss en gång o tyckte den var helt ok Angående malmö, ska ni bara stå där för att sova o få el eller ska ni va där o roa er, duscha osv det känns som stor skillnad Hur långt söder om malmö ska ni annars?? där e ju falsterbo camping oxå, dock vet jag inte hur den är längre, e 9 år sen vi stod där de var på en av deras toaletter som vi fick veta att vi skulle bli föräldrar första gången hihihihi o då tältade vi, o ungdomar (folk utan barn) va inte välkomna in på campingen på midsommar då utan fick bo utanför, hade go lust o trycka upp gravtestet i nyllet på dem o visa att vi inte skulle festa vi var 21 & 24 då..... kompisar på 21 kom in för de hade husvagn, tack för det liksom ja de var lite ot, men minnen som kom fram
Om ni sen ska åka runt i skåne nåt mer så e simrishamn mysigt har en ok camping, dock en hel del små platser, värt att kolal upp i så fall. Åhus e helt fantastiskt oxå både runt om o på campingen o den har nog förbättrats ännu mer sen vi var där sist. i mellanskåne finns både jägersbo o grottbyn, där de har olika fördelar men helt okej båda två. Fler orter så bara fråga de e ju de som e lite av tjusningen med tråden att kunan tipsa varandra om tipsa på bra ställen att besöka!
Libero: du körde igång min hjärn verksamhet så här på morgon kvisten hihihi tänkte nån hobby 720 med barnkammare i hörna fanns de inte 2011, var tvungen att kolla in deras hemsida. Visade sig ju att de fått fram en nordic edition barnkammarvagn de var snack om det tidigare, men på mässan sas det att det troligtvis inte skulle bli någon...... Ja ja, den såg ju fin ut Men ja jag kan hålla med om toaletten kanske inte var topp placerad.....I övrigt gillade jag den vagnen Men så kollade jag igen i katalogen, o ser att de valt att sätta alde som tillval just i KFU, skumt skumt o krångligt med jämförelser, de var ju den stora grejjen med ne att de had alde o golvvärme, ugn alufälg o tvantenn som standard hihi
Den modellen i en kabe så skulle jag nog fallit som en fura eller ja den e i största laget för oss