• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

medlem2 skrev 2010-08-24 09:46:27 följande:
    Tack! Ja visst är golvet grymt snyggt, haft matta här i sommar, men nu när jag städade hamnade den mattan i köket istället och vagnen blir utan mattan ;)

Visst är dom "brädorna" inget att lita på. Det är dåligt. Vi träffade en familj som hade valt nätet, den valmöjliheten missade vi tyvärr.
    Oj det var inte mycket till bräda ni hade, den lilla gör ju ingen större nytta. Går det inte att sätta dit ett nät efteråt? På vår Hobby har vi betydligt bättre skydd och det är tur det för han som sover där uppe är en riktig propeller. han hade trillat ner trots den där extrabrädan ni satt upp.
  • Wilowa
    medlem2 skrev 2010-08-25 15:36:23 följande:
    Jag skvallrar och hoppas det är ok jmmm.

Nu har dom båda tagit sitt e kortet.

Grattis till er båda!
    Vad kul! Jag stämmer in och säger grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • Wilowa
    jmmm skrev 2010-08-26 10:02:27 följande:
    Nericia: ohhh så trust så lätt hänt tyvärr Blir jag av m kortet nu så ryker bägge behörigheterna, inte kul. får sörsöka va lite mer rädd om de kanske....

Tack alla för gratulationerna! de e jätte skönt, så nu skall vagnen vägas upp o så kör vi på bruttovikten istälelt för totalvikten till vi bytat bil.
    Ni som funderar på o ta be o så, ta gärna samtidigt, vi sparade ehn hel del påde,
    1) samma böcker o teoripaket 2) endast en engpngshyra på släpet på körskolan 3) 1 lektion för säkerhetskontroll o funktionsbeskrivning  4) endast en inkörningskostnad av släpet o dessutom ahr vi kunnat peppa o stödja varandra i bitars om har varit tuffa. 
    så nu skall böckerna ut på blocket
    Det är ju en evighet sedan jag tog mitt B-kort och jag vet att villkoren för övningskörning har ändrats sedan dess (1991). Får man övningsköra privat för E-kort? Om man får det, är det i så fall några moment som man inte får göra privat? Jag är ju gift med en lastbilschaufför och jag tror att han kan detta minst lika väl som en körlärare. Han har redan innan vi skaffade husvagn lärt mig vissa saker som man ska tänka på när man kör med tungt eller stort släp.

Jag lär aldrig glömma när jag var med honom på en tur till Tyskland och han skulle köra på färjan. Det var en sådan där färja som man kör in i sidan via en ramp längs sidan på båten. För att komm in på båten så fick han alltså göra en 90-gradersväng där ute på rampen och för att få plats så fick han ta ut svängen åt andra hållet...när jag tittade ut genom fönstret så såg jag bara hav nedanför mig. Det var lite läskigt!

Jag vill ha E-kort så jag kan köra om något skulle hända med min man när vi är ute eller om vagnen av någon anledning måste flyttas på.
  • Wilowa
    Chris skrev 2010-08-26 12:25:11 följande:
    Tolta: Det borde ju kunna övningsköra med ett vanligt täckt släp som inte väger för mycket. Då kan du ju iaf öva på dom moment du tycker är svårt med släp. Många sådana släp får man ju köra på vanligt B-kort.

Har man en "lätt" husvagn funkar det ju också att öva med den eftersom den också får dras på B-kort med lämplig bil
    Smart idé! Det som är svårast är ju ändå att backa och få in i huvudet hur man ska svänga. Ja förutom att hålla hela ekipaget på vägen då vill säga! Jag körde vår förra husvagn och den nya är bredare...ja långt ifrån alla våra vägar är ju breda och fina och det blir lätt trångt. Jag är så imponerad av min man när jag ser med vilket lugn har kör...fast vad är en sketen husvagn mot en trailer med last på flera ton! Dessutom så kör han mest på Norge och jämför man med de norska vägarna så är våra underbara.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2010-08-26 12:44:31 följande:
    Vi övningskörde lite med vanligt kåpsläp (lätt) o sen har vi ju kört m husvagnen som vi i då enl vikten på papper fick köra med vanligt b kort. Vill man däremot övningsköra privat m tungt släp krävs lämp, de krävs även vid övningskörning m körlärare, men ett för varje "körlärare".
    pratade m en som kör lasbil o han sa att de  estor skillnad att backa lastbil o backa släp, man svänger ju olika på ratten, sen har de ju så klart koll på storleken på annat sätt.
    Vi upplevde de positivt att ha kört via körskolan just med att kört banan i lugn o ro m rätt strl på koner etc o dels funktions o säkerhetskontrollen, står lite meckigt i böckerna o mycke ang lastsäkring o glidning/tippning osv som jags å kalrt fick på uppkörningen.....
    Priserna ser ut så här för tillfälligt för er som e sugna
    lämp 220, teoriprov 220, fotografering 80, uppkörning 1500. sen skiljer ju det mellan olika körskolor va de tar för teoripaketet kan ajg tänka o va de tar /h för körlektion.
    Ska ner m kort o nån blomma till körskolan o tacka för hjälpen idag
    Ja ska jag ta E-kort så blir det nog några lektioner med körlärare, men det går ju att få ner antalet betydligt om man kan övningköra privat också. Fast detta som du tyckte var lite meckigt borde min man lika gärna kunna förklara för mig, jag vet att han är noga med att bl a säkra lasten på rätt sätt. Det finns många slarviga rötägg bland chaffisarna, men min man är inte en av dem. Ja jag har hört så mycket att inget förvånar mig längre! En chaffis som vi träffade på en färja, tyckte det var bättre att meja ner en bilist i diket än att han blev stående i en isig backe! Sedan vet jag även att det är stor skillnad att backa med en trailer mot att backa med husvagn...det gör min man mig metveten om varje gång han ska backa. Han är lika nervös varje gång han ska backa där det är trångt, men alltid klarar han det med glans.
  • Wilowa
    nericia77 skrev 2010-08-26 20:04:07 följande:
    Jmm: ja det e lätt hänt tyvärr, o trettio är det så kort bit där ( typ 100 m) det hände å typ 50 i 2 km innan. har jag tur får jag bara en månad pga att jag e behov av det genom jobbet. Får se om det går igenom.

Men va rädd om körkorten för här har jag gråtit floder för jag var så dum å stressa på morgonen
    Surt, men trösta dig med att du inte körde på ett barn där istället. Hoppas du får tillbaka det snart, för du har nog lärt dig en läxa och det är viktigare än alla straff i världen.
  • Wilowa
    jmmm skrev 2010-08-26 21:29:39 följande:
    Tolta: ja de e klart de kan bli billigare. vi har gemensamt haft 6h körlektion/funktionsbeskr/säkerhetskontroll + att vi fick låna släpet 2 h själva för att jag fick hjärnsläpp sista lektionen i fredags o inte kunde backa in i garaget direkt när körläraren lämnat oss backade jag in men skönt vi kunde ta den timmen dagen efter o verkligen känna att man behärskade det. Till detta skall läggas till att jag kunde inte backa alls typ när vi började.
    Haha! Hjärnsläpp är lätt att få ibland. Fast det låter ju riktigt hoppfyllt ju, för jag kan inte heller backa med släp...eller jag har aldrig försökt. De gånger jag kört med släp, så har de varit så lätta  att jag hakat av dem och vänt dem för hand.
  • Wilowa

Idag är en sådan där dag då jag borde ha haft E-kort. För det första så hade jag kunnat köra ut vagnen och ställa den på gatan så jag slipper trängas med en stor granhäck. Visst den lilla biten skulle jag väl kunna fuska och köra ändå, men jag  vågar inte! Tänk om jag skulle bli tvungen att backa...då skulle det bli kaos. För det andra tycker jag lite synd om min man och jag inser att jag egentligen borde köra de nästan 30 milen vi ska åka idag. I morse kom han hem efter en tur till Bergen, men han hann inte åka hem utan fick åka över till Norge igen.

• Wilowa

Nu är jag arg! När vi hade två mil kvar till campingen så körde vi fel och då insåg vi att det skulle bli tight, så vi ringde campingen...efter 20 minuter i telefonkö så svarade de på en annan camping. Då var vi redan mer eller mindre framme så vi åkte ner till campingen, men då hade hon hunnit stänga kassan! Alltså personalen hade inte gått hem än. Vi får alltså stå utanför campingen bland festande ungdomar! Vi hör musiken dunka förbi då och då så jag tror att detta kommer bli en rolig natt. Hurra vi fick en elstolpe...undrar hur mycket de ska ha i betalt för den? Dessutom står vi precis bredvid ett järnvägsspår. Om vi måste betala mer än el så tackar vi för oss och åker till grannbyn istället...trots att mina föräldrar bor här. Vi skulle ha bott på samma ställe, men eftersom de inte hittade någon bra stuga annat än i en ren stugby så bor vi ändå på olika ställen.

• Wilowa
    Wilowa skrev 2010-08-27 21:33:58 följande:
    Nu är jag arg! När vi hade två mil kvar till campingen så körde vi fel och då insåg vi att det skulle bli tight, så vi ringde campingen...efter 20 minuter i telefonkö så svarade de på en annan camping. Då var vi redan mer eller mindre framme så vi åkte ner till campingen, men då hade hon hunnit stänga kassan! Alltså personalen hade inte gått hem än. Vi får alltså stå utanför campingen bland festande ungdomar! Vi hör musiken dunka förbi då och då så jag tror att detta kommer bli en rolig natt. Hurra vi fick en elstolpe...undrar hur mycket de ska ha i betalt för den? Dessutom står vi precis bredvid ett järnvägsspår. Om vi måste betala mer än el så tackar vi för oss och åker till grannbyn istället...trots att mina föräldrar bor här. Vi skulle ha bott på samma ställe, men eftersom de inte hittade någon bra stuga annat än i en ren stugby så bor vi ändå på olika ställen.
    Kan tillägga att det stod en vagn före oss i kön som kommit typ någon minut innan och de fick åka in. Ja kommer jag att sova nått i natt så är det nog ett under...detta är värre än att bo längs grusvägen hemma hos mina föräldrar.
Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !