• Wilowa

Campingtråden längtar efter våren !

MiaB72 skrev 2010-07-14 21:06:56 följande:
    Tolta: Ja, man tycker ju att det ska fungera för varför annars ha en frys! Jag tycker att det är dåligt av tillverkarna som t.ex. vårt kylskåp där det inte blir riktigt kallt om det är varmt ute om man öppnar nån gång ibland, vi hade ju samma problem med förra vagnen och fick montera in en fläkt! Men nu är fläkten där så nu ska väl maten klara sig i sommar, var ju sådär kul när vi kom ner till vagnen sist och det var 22 grader i kylskåpet, bara att tömma och slänga det som var där
    Ja, hittar de inget fel så får de montera in en fläkt, men först ska det undersökas ordentligt. Eftersom vi vet att kylskåpet fungerade förra sommaren, så tyder det ju på att något är fel nu. Som tur var så tar firman vi köpte vagnen av vårt problem på allvar och vi har fått order om att kontakta dem nästa vecka.

Att slänga mat är aldrig kul. Vi hade 14-15 grader i vårt kylskåp igår morse och de känsliga varorna slängde vi då. Nu har vi bytt gasoltub och ställt in frysklampar (pet-flaskor med fryst vatten...tur att vatten fryser vid 0 grader ) så nu har vi en temperatur som ligger precis på gränsen för vad som är okej...när vi öppnat det några gånger så ligger det lite över tyvärr. Nu försöker vi bara "överleva" den här turen genom att ha kylklampar i det och mest handla för dagen. Fast det blir ju dyrare att handla varje dag och speciellt eftersom vi måste åka en bit till affären.

Fast vi trivs och har det bra ändå. idag har barnen badat och fiskat krabbor och annat smått och gott som finns bland stenarna i havet. Sonen fångade en lång pinn-fisk. Jag har inte en aning om vad det kan vara för fisk...den såg ut som en sjöhäst i ansiktet, men sedan hade den en ålliknande kropp med en liten solfjäderliknande stjärtfena...någon som vet vad det kan vara?
  • Wilowa

Tack jmmm! Vi inte ett Dometic, men just nu kommer vi inte på vad det heter och vi måste öppna skåpet för att se vad det heter...och det gör vi inte i onödan. Det kyler bättre på gasol än på el, men inte ens med gasol är det tillräckligt varmt. Då jag uppmätte 14 grader i frysen var när vi stod på säsongsplatsen och hade skaplig temp i kylskåpet. Efter det så har jag lagt termometern på utsidan för att lättare ha koll på den. Jag har tagit med vår digitala utom- och inomhustermometer som vi i vanliga fall har hemma, just för att kunna hålla koll på hur varmt det varit som mest. 

Jag vet och förstår att kylskåpen får jobba hårt i denna värmen och jag hade inte sagt nått om vi bara haft problem nu, men vi hade ju samma problem även innan det blev så här varmt.  Vi stänger dessutom aldrig igen förtältet helt annat än på nätterna , men då är det ju förhållandevis svalt ute. Sedan har vi inte överdrivet varmt i vårt tält heller, det är inte varmare än att vi kan vara här inne utan större problem även dagtid.

Från det ena till det andra....jag hittade fisken som sonen fångade idag. Det var en typ v kantnålsfisk...jag visste inte ens att det fanns sådana och då har jag ändå fiskat en del i mitt liv.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Syngnathus_acus.jpg/218px-Syngnathus_acus.jpg

• Wilowa
    nericia77 skrev 2010-07-15 09:33:05 följande:
    en fråga!

hur gör ni med era husvagnar på vinter halvåret?, vinterförvarar ni dom i nån lada typ, eller har ni dom bara ståendes ute hemma, under carport.
    Våran stod hemma på tomten mellan en granhäck och vårt garage...insnöad bakom alla snöhögar. Vi får verkligen hoppas att vi inte får riktigt lika mycket snö i vinter, för då kan det bli svårt för oss att komma iväg till vår vecka i Sälen. 
    nericia77 skrev 2010-07-15 09:03:32 följande:
    aha, ja vi är ju oxå nya eller jag är uppväxt med det, men gubben e ny, men han gillar det redan. .

trevlig rutt ni gör,  tack för att du delar med dig, roligt o höra vart folk åker, man kan ju få lite ideer om vart man ska besöka
    Jag håller med, det är trevligt att höra vart ni åker. Dela gärna med er om vad ni tycker om de campingar ni besöker. på väg hit så stannade vi på KronoCamping i Göteborg och det var verkligen ingen camping som jag skulle vilja stå mer än en natt på. Fast vi kan ha fått fel uppfattning, för vi stod bara på quick stop och de var ju även snälla och lät oss stå på en vanlig plats. 

• Wilowa
    Chris skrev 2010-07-15 06:53:25 följande:
    Det med fläkt skall väl egentligen inte behövas....så säger ju iaf många försäljare. Men i vår förra vagn där kylskåpet var helt Ok så sänktes tempen med ca 6-7 gr då det var varmt ute. Så enligt min mening är det ett smart tillval.

Sen kan jag tänka mig att det inte är så vanligt att husvagnsfirmor monterar detta utan det är nog ofta husvagnsägarna själva. Det finns en lång tråd om detta med fläktar på husvagnsforum.com . Där är vi många som monterat datafläktar vid kylflänsarna med gott resultat.
    Jag tror på dig och det kommer nog att komma in en fläkt bakom vårt kylskåp med. Fast först måste firman ta sitt ansvar och kolla så att det inte är något som är fel på den här skåpet. Det blir ju fel om man "lagar" kylskåpet genom att sätta dit en fläkt. I natt var kylen stängd i minst tio timmar och det var 23-24 grader inne i vagnen...kylen var 9,5 grader då körd på gasol utan kylklampar... el har vi överhuvudtaget inte vågat testa den här veckan.

Chris, kan du förklara lite hur man monterar in fläkten och vart man får strömmen ifrån (maken som frågar )

Nu sitter jag och håller tummarna för att ösregnet verkligen dragit förbi, så att vi kan åka och bada som vi tänkt oss idag. Solig
  • Wilowa
    åsis skrev 2010-07-15 10:12:49 följande:

På vår förra husvagn fick vi det där problemet när det var väldigt varmt ute. Det visade sig att kylskåp endast kan kyla ett visst antal grader. Om det nu kan kyla 15 grader och det är 30 grader ute kommer kylskåpstemperaturen vara 15 grader. Kan det kyla 10 grader blir det 20 grader i kylen vid 30 grader ute.

Vi fick bättre temp när vi hade färre saker i kylen, dvs om vi handlade kylvaror varje dag orkade skåpet med.

Det är så vi gör nu, vi har typ bara mjölk, yoghurt och smör i det. Fast nu ska jag inte tjata mer om vårt kylskåp! Jag återkommer med info efter att husvagnsfirman undersökt saken. Solig
  • Wilowa
    Mikah skrev 2010-07-15 20:01:33 följande:
    Tolta. Ni har nog inte fått fel uppfattning. Vi stod där för 2 år sedan och kommer aldrig att göra det igen. Förraåret  var det ett blodigt knivslagsmål mellan de som bor där alltid och det var inte så svårt att förstå.
    Usch då! Vi känner nog som er, vi kommer aldrig att bo där igen. Om det inte varit för avsaknaden av trafik och servicehusen, så hade vi lika gärna kunnat stanna bland lastbilarna på någon rastplats typ. Det hade dessutom varit gratis. Vi betalade visserligen bara 125 kronor, men ändå.
  • Wilowa
    marremask skrev 2010-07-16 06:44:25 följande:
    Mikah: självklart besökte vi smultronstället . Vi gillade Söderköping men tyvärr inte campingen. Kanske för att vi var de ända som hade barn med. Kändes som om det bara va vi som lät något alls.

Tack för tipset i Kalmar, ska kolla upp det. Vi får se om vi orkar hela vägen fram dit idag efter en dag till på Astrid Lindgrens värld. Barnen älskade det igår och ville inte därifrån så vi vet inte hur långt vi hinner efter .
    Om jag skulle åka till Kalmar nu så skulle jag åka till Gabriels keramik i Timmernabben och köpa nya kaffemuggar.
  • Wilowa

REGN! Varför måste det regna idag när vi ska ta ner tältet? Är inte det typiskt så säg! Idag lämnar vi tyvärr Varberg, men om vi ska åka raka vägen hem eller inte är inte bestämt än. Jag vill åka hem, men min man vill ta en sväng förbi hans mamma. Det lutar mot att han får som han vill, men egentligen tror jag inte att någon av oss har ork till det...det är slitsamt att vara på semester.

• Wilowa
    Wilowa skrev 2010-07-17 10:09:00 följande:
    REGN! Varför måste det regna idag när vi ska ta ner tältet? Är inte det typiskt så säg! Idag lämnar vi tyvärr Varberg, men om vi ska åka raka vägen hem eller inte är inte bestämt än. Jag vill åka hem, men min man vill ta en sväng förbi hans mamma. Det lutar mot att han får som han vill, men egentligen tror jag inte att någon av oss har ork till det...det är slitsamt att vara på semester.
    Vi valde att åka raka vägen hem, så nu njuter jag av att vara hemma igen. Min svärmor hade planerat att komma och hälsa på oss nu i veckan, så hon tyckte det var onödigt att vi skulle åka extra bara för att hälsa på henne. Det hade blivit 10 mil längre, så det var vi tacksamma att slippa.
  • Wilowa

Ni som har era husvagnar på säsong, är det normalt att förbruka ca 250 kW under en månad då man varit där ca hälften av nätterna? Vi hade kylskåpet på hela tiden och värmen på 20 grader. Anledningen till att jag frågar är att vi under denna veckan i Varberg bara gjorde av med 17 kW och då körde vi kylen på el en natt och resten på gasol och någon natt slog värmen på lite. Det kändes ganska bra att betala en elavgift på 24 kronor för en hel vecka. Tänk om vi legat på en camping med fast dygnsavgift, snacka om att vi hade fått betala överpris. Fast denna skillnad får mig att fundera på vårt krånglande kylskåp...Det är väldigt stor skillnad på 500 kronor för en månad och 24 kronor för sju nätter! Visserligen med olika elpriser, men ändå!

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !