• Chris
    jmmm: det blev inte så lång försäsong för er  då om ni skall ha hem vagnen redan?

Mrs Girl: Lycka till med nya vagnen

Vi funderar redan på nästa säsong, vi är lite inne på att ev. stå säsong då någonstans. Vart vet vi inte ännu, men det skall ju vara ett ställe där vi kommer att trivas under semestern iaf eftersom det är då man är mest där. Sen skall det ju inte vara alltför långt bort heller. Även om jag kan tänka mig att åka en bra bit så är inte resten av familjen lika förtjust i bilåkning.
  • Chris
    mrseriksson skrev 2011-05-13 10:23:51 följande:
    Finns 2 nya biler i mitt album...på vagnen och platsen...
    Underbar utsikt
  • Chris

I vår förra vagn så körde vi också med en liten smidig dammsugare. Nu har vi ju centraldammsugare i vagnen och det är ju smidigt.

idag skall jag hämta vagnen från service där dom bytt dörr, lås och karm efter inbrottet vi hade i vintras.

Just nu håller vi på och velar om vi skall stå säsong nästa sommar eller om vi skall boka upp hela semestern på 1 camping. Gotland har varit på tal men dock är det dyrt med båtbiljetterna dit. Det är konstigt att planera nästa sommar redan nu men dom campingar vi har kollat på har redan kölista till 2012....så då gäller det ju att vara med för att ha större chans att få en plats.

• Chris

Vi besökte båda ifjol. Först parken zoo och direkt efter Kolmården. Vi hade ju sett framemot delfinerna på Kolmården men tyvärr så var köerna hiskeliga då vi var där så det gick bort. Då blev skillnaden inte så stor faktiskt. Kolmården är ju större till ytan så det är mera att gå runt på. Men sett till djuren så är det ingen större skillnad. Vi tyckte att vi kom närmare djuren på parken Zoo och det var mindre folk så vi såg bättre. Eftersom inhängnaderna är större på Komården finns också risken att djuren är väldigt långt från oss som vill titta.

Dock var ju safariparken på Kolmården väldigt häftig.

Campingplastmässigt så tyckte jag Kolmården var mysigare och där finns ju strand. Vid Parken Zoo så campar man ju precis bredvid ett stor köpcentrum.

• Chris

Angående fd vagnar. Vår första vagn såg jag hos Tagene Fritidscenter då jag var innen där på ett ärende, då hade dom vagnen inne för nån service. Vår förra vagn så spårade nuvarande ägarna upp oss och frågade om vi TV-fästet vi hade i den.

Vi fick en otrevlig överraskning då elräkningen från Säfsen kom förra veckan...utöver dom 1000kr el som ingår så skulel vi ha förbrukat el för 3500kr. Jag gjorde snabbt en kollpå hur många timmar vi hade begärt elen att vara påslagen i vagnen och kom fram till att det inte kunde stämma. Så jag gjorde en snabb uträkning och mailade dom.

Fick svar igår att en gång då vi begärt att elen skulle slås av så hade det inte funkat....1117kWh hade gått åt då som vi nu inte behöver betala...så elräkningen mer än halverades . Tycker bara att det är lite dåligt att dom inte gör den kollen innan dom skickar räkningen, nu tycks dom bara läsa av elmätaren och sen skicka räkningen.

• Chris

jmmm: Vi hade en totalförbrukning nu under vintern på 1744kWh, fördelat på 915h som vi totalt hade på elen.

• Chris

Roligt med flera campare här.

Själv har jag precis avslutat en liten ombyggnad av våran vagn. Precis till vänster då man stiger in i våran vagn fanns ju bara en tv-möble tidigare. Vi ville ha en tv-möbel med kombinerad instegsgarderob. Tyvärr ville Kabe ha 18000kr bara för delarna till våran vagn. Men jag hade tur och hittade en på skroten för 2500kr. Tyvärr var det till en annan årsmodell så jag fick göra lite anpassningar men nu är den på plast iaf. Så smidigt då man kan hänga av sig jackorna där utan att dom syns...speciellt på vintern

Nu återstå bara städning efter allt fix. Midsommarn blir första turen efter vintern för oss.

Vi har nu också fått reda på att vi får en bättre plats uppe i Säfsen till kommande säsong. 

• Chris

Kan tillägga om att lasta med för lågt kultryck så är det största problemet att ekipaget betydligt lättare hamnar i svänging eftersom "baken" på bilen blir lättare. Det med ljuset är inget problem iaf i moderna bilar för där justeras ljuset automatiskt ner då man lastar mycket bak.

Rek. kultryck brukar ligga på 80-100kg.

Imorgon dra vi till Falkenberg där vi skall fira midsomaren tillsamman med 3 andra familjer. Blir första turen efter vintern för oss

• Chris

Ja man har sett många vagnar som inte ser helt rätt lastade ut :) och takluckor och antenner som varit på "vift". Men det blir väl lätt så om man bara använder vagnen på sommaren nån vecka...eller om man hyr/lånar.

Japp jag har vägt vagnen tom och den var ganska så nära vad det står i papprena, minns ej exakt vad den vägde, det vi har extra på våran vagn är cykelhållare och micro ( dom vet jag vikterna på). Sen har vi vägt upp det mesta som vi förvarar i vagnen och det är ju samma från år till år. Så vi har ju ca 250kg i lastvikt...sen så råder det ju delade meningar om hur vagnar vägs men iaf den polis jag talat med så vägs vagnen påkopplad på bilen. Så kultrycket blir last på bilen...så då får vi ju ca 80kg extra lastvikt där.

Förtält med tillbehör har vi alltid i bilen, dels för att det är praktiskt att inte behöva ha det liggandes i vagnen och behöva släpa ut det det första man gör och dels för att fördela vikten mellan vagn och bil.

Kan ju tillägga att våran förra vagn vägde ju för mycket...alltså den var även utanför dom 5% som tillverkaren har på sig jämfört med reg. papprena. Men då detta diskuteras på husvagnsforum så verkar det som att väldigt många vagnar ligger precis inom dom 5%...så det är inte många som väger rätt. Och då är detta utan extra utrustning....har man sedan valt till stort kylskåp, AC, mover, cykelställ mm så är det ofta ingen lastvikt kvar även fastän vagnen är tom.

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !