• Chris

Campingtråden längtar efter våren !

Hoppas alla som skall ut med husvagn nu till påsk för det trevligt. Vädret verkar ju bli bra iaf i södra delarna av landet.
    För oss blir det ju bara 1 natt i samband med att vi hämtar hem vagnen. Sen blir det trädgårdsfix resten av påsken. Bl.a. skall ca 16m tuijahäck planteras :)

• Chris

Japp nu står våran vagn hemma på gårde också...det var ett tag sen sist. Set blir nog vintersäsong i Säfsen nästa år får oss också.  Men troligen om ett par år så komme rvi nog också att söka oss till Sälen då barnen börjar kräva lite mera avancerade backar.

Vi har cykelställ bakpå även fast vi har en lång vagn. Där har vi 2 vuxencyklar + Linus  cykel som inte sä så stor. Sen har vi Emils cykel på biltaket. Det funkar bra och våran vagn är väldigt framtung så det gör inget med vikten där bak. Men det gäller att tänka sig för då man svänger för det blir ju hyfsat långt överhäng men hittills har det inte varit några problem.

Nu blir det lite lugnare för oss på campingfronten. Vi har bestämmt att inte stå försäong iår så vi har inget planerat förrän till midsommaren. Så nu är det lite service och storstädning som gäller.

• Chris

Har du BE så får du ju då lasta tills vagnen väger 1350kg.  Nu är jag inte säker men har du bara B så tror jag inte du ens får dra den vagnen även om du bara lastar den till 1280kg. Om jag inte kommer ihåg fel så har man bara B kort så går man efter totalvikten. Har man BE så går man efter vad vagnen väger. Alltså med BE så kan man dra en vagn med för hög totalvikt om man inte lastar den mer än vad bilen får dra.

Det är ju pga av detta som vagnar finns att beställa med typ 10kg i lastvikt för att man skall få dra dom med endast B-kort efter vissa bilar.

• Chris

Jag hade ju turen att EU fixade mitt BE. Det var då jag boddei Finland och Eu reglerna ställde till den angående körning med husvagn med B kort. Då gjorde det en fix i Finland att under 3månaders tid fick alla som hade haft B-kort en viss tid och var äldre än 20 tror jag det var så fick vi bara nyta ut vårt B till BE

Detta gjordes för att annars skulel hela campingfinland stannat den sommaren eller så skulle väldigt många ha kört olagligt, detta eftersom det rent logistiskt inte gick att få alla som ville ta BE kort in på körskolor osv. + att många som hade kört sitt husvagnsekipage i många år helt plötsligt av EU anspågs inte kunna det.

Så jag har inte egentligen tagit något BE. Just då såg jag inget behov men eftersom det i princip var gratis så tänkte jag det var lika bra att fixa det, och det har jag ju nytta av idag.

Sen vet jag inte varför det anses att tjejer inte kan köra med släp/husvagn. I dom flesta undersökningar sägs det ju att tjejer kör bättre än killar. Att det skall göras skillnad på det vid uppkörning är ju jättekonstigt....jag tror nog att just sådana teoretiska frågor har ni tjejer det tom lättare att fixa än vi killar...så det kanske vore befogat för fler sådana frågor till killar Glad.

Så jmmm:s tips om att ta och hyra ett släp och åka till nån stor parkering sent en kväll då det är tomt är nog en bra början att lära sig hur ett släp beter sig då man backar och svänger tight. Sen är det bara at ta det lugnt.

Jag kan ju också tillägga att jag inte heller tycke det är speciellt kul då man kommer till en full camping där det är trångt om man skall backa in husvagn på en liten tomt med en massa folk som kollar om man skall klara det. Men tar man det bara lugnt så fixar det sig...

• Chris

Det som väl skall ändras är att istället för max 3500kg i totalvikt för bil + släp skall det bli 4250kg.

Hittade detta på nätet angående detta.

"Utredningens förslag lyder ordagrant:
    ”Den som har kategori B ska genom att bli godkänd i ett särskilt körprov kunna förvärva rätten att dra en tyngre kombination av dragbil och släp än 3 500 kilo om fordonskombinationen inte överstiger 4 250 kilo. Rättigheten skall anges med en gemenskapskod i körkortet.”

Andra nyheter är att Sverige kommer att få fler körkortsklasser. För moped klass 1 krävs AM och för mindre lastbilar och bussar, C1 och D1. Dessutom kommer det att införas en maximivikt på 3 500 kilo för släp, för förare med körkort kategori BE.

En annan nyhet är att det för tyngre släp, 3 500 – 7 500 kilo, kommer att krävas C1E, och för tyngre släp än 7 500 kilo, CE. För lätt buss med släp krävs följaktligen D1E, och DE för tyngre buss. I dag finns ingen övre maximigräns för totalvikt på släp för förare med körkort kategori BE. Den begränsning som finns är av teknisk karaktär, nämligen bilens maximala släpvagnsvikt.

För behörighet BE föreslår Björn Hansson att det ska räcka med ett körprov, men körprovet ska utformas så att man kan bedöma om föraren har tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper för att framföra ekipagen på ett trafiksäkert sätt. Vidare föreslår utredaren att kostnaden för körprovet skall motsvara dagens, det vill säga cirka 850 kronor.

Utredningen är nu ute på remiss och ska därefter eventuellt justeras och framförallt ska det hela helt harmoniera EG-länderna emellan"

• Chris
    mrseriksson skrev 2011-05-02 18:10:36 följande:
    Hej hopp

Bokade gotland i helgen så första veckan i augusti åker vi ner.. Skönt att ha det gjort ialla fall...:)
    Sedan står vi ju säsong så vi tar sommaren som den kommer..har en massa bokat redan så vi måste vara hemma....dop..konfermation och sånt....
    Vi har också funderat på att åka till Gotland nån sommar. Får man fråga vad båtbiljetterna gick på? Vad jag förstått är det ganska så dyrt att ta över ett husvagnsekipage
  • Chris

Bomsta var en av dom första campingarna vi besökte då vi hade skaffat husvagn. Så det är väl ca 4år sen eller nåt sånt :) Då hade dom ett nybyggt superfräsch servicehus där. Fin sandstrand och mysig camping, blandat mellan "skogsplatser" och lite större gräsområden. Då vi var där så var lekplatsen det största minuset men dom kanske har fixat iordning den eller byggt en ny. Sen gick det att cykla in till det nya shoppingcentret som byggts upp utanför Karlstad ( bl. Ikea, Coop, Biltema och en massa annadra butiker)

Vita Sandar i Mellerud har vi också besökt men blev besvikna. Vi hade väl kanske otur då, men det var många små saker som vi inte tyckte matchade det höga priset då vi var där. Men det är också 4år sen. Servicehuset iaf  på det området vi stod var gammalt och slitet och inte alls fräscht, minigolf banan var strasig och dom upplyste inte om det utan tog fullt betalt, lika med den platsen som vi valde var en VA plats med det upplyste dom inte heller om och att den kostade mera. Även vi som bodde på campingen fick betala normalpris int till poolområdet. Ja det var en massa småsaker som gjorde att vi inte valt att besöka den campingen igen.

• Chris

Kolmården besökte vi ifjol. Vi la 1 heldag där och hann med det mesta,...tyvärr fick vi skippa delfinariet...kön dit var inte att leka med och med den värmen vi hade den dagen ville varken vi elelr barnen stå och köa i flera timmar för att komma in. Annars hann vi bra med det övriga.

Det som vi var mest besvikna på var kabinbanan som gick runt området för där såg man ändå inget. MEn dom har byggt ny tills iår så den kanske är bättre.

Skall man till Legoland under sommaren skall man nog kolla upp. Har hört att det mesta är redan fullbokat där och i närheten. Tror också att Legolands camping har ett sånt konstigt system att man bokar inte en plast utan man bokar att man kommer in på campingen. Sen beror det på vilken plats som råkar vara ledig då du kommer så för du den....jag är dock inte 100 på om det var Legolands camping eller nån annan i närheten.

På fredag skall jag dra våran husvagn till Tagene så skall dom fixa dom skador vi fick vid inbrottet i vintras.

• Chris

Glamoröst...menade dom själva vagnen/husbilen eller campingen? I en ny husvagn så finns det ju mera finnesser än vad man har hemma nästan Det är ju inte mycket vi saknar i vår vagn jämfört med hemma...förutom duschmöjligheten då 

Vet att våra komisar var ner till Italien ifjol och där finns ju campingar med " all inclusive". Med det menades att man fick fri tillgång till alla aktiviteter ( uppträdande, badområde, egen strand mm) på campingen. Men det kostade ju också dom var väl 5 vuxna och betalade väl över 800kr/natt.( där nere betalar man ju per person)

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !