Inlägg från: Fiansess |Visa alla inlägg
  • Fiansess

Campingtråden längtar efter våren !

Hej!
    Jag har en liten fråga till er vana campare. Vi har precis köpt en beg husvagn där det ingick bara ngt år gammalt förtält-väldigt fräscht o fint alltså, men det saknades en matta.
    Har kikat runt lite och undrar om man ska satsa på en Bolon eller en Campolon? Bolon finns ju i oändligt många variationer.... Vi vill ha en tät bra matta som inte skrynklar sig för minsta lilla.
    Hoppas någon kan ge tips .

fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Fiansess
    åsis skrev 2010-07-05 09:56:57 följande:
    Hej!

Vi har alltid pressenning under vår matta för att inte fukt ska gå igenom. Då spelare det inte så stor roll viken matta man har.
    Ja det brukar vi också ha, men till vår gamla husvagn hade vi en kass matta som skrynklade sig mest hela tiden. Var så himla tunn och dålig. Användes bara en gång dock, eftersom vi mest åkte runt o inte satte upp förtält. Annat är det nu när man har 2 små och bara vill koppla av på semestern .
  • Fiansess

Hej på er!

Jag har en fråga till er kunniga .
    Vi funderar på att stå säsong i år, och campingen vi funderar på tar fast pris + el. Jag har noll koll, men hur mkt gör man av med normalt? Vi kommer ju ha en extra liten frys och kyl, men i övrigt blir det nog inte så mycket mer än den lilla tv:n och datorn. Och lite lampor då såklart. Vad tror ni?

Trevlig kväll!

• Fiansess
    jmmm skrev 2011-03-11 09:47:18 följande:
    Baby fia: Vi stod försäsong i ca 6 veckor i våras. Betalade el för förbrukning 1,75 /kwh.
    Vi har en 5.50 lång vagn som vi hade underhållsvärme i hela veckorna, kylen stod på el hela tiden o så hade vi den till att starta upp värmen mer nåra timmar innan vi kom fram. I förtältet körde vi med en elektrisk värmefläkt en del. Ingen extra kyl/frys/spis utan all mat lagades på gasolen. Vi betalade ca 1000kr för den tiden. Men de var ju kallt ganska länge= värme behövdes dygnet runt mer eller mindre första veckorna. på sommaren kommer ni ju inte köra värme direkt.
    Tack för ditt svar!
    Jag mailade campingen och fick snabbt svar. Han sa att det normalt kostar 800-1000kr/säsong med elmätare, och med fast el kostar det 1500-1800/säsong. Vi har inte bestämt oss hur det blir än...funderar på att bara stå juni-aug då jag inte tror vi kommer hinna nyttja det april/maj och september.
  • Fiansess

Tråkigt med er som haft inbrott. Obehagligt när ngn går igenom ens grejer så och orsakar sådan skada .

Nu har vi bestämt oss. Det blir säsong för oss i år. Ska bli härligt då jag ska jobba hela sommaren och vi annars troligen inte kommer hinna åka iväg något. Vi var på campingen igår och lekte och hade picknick och ungarna längtar .
    Nu ska vi bara bestämma om vi ska ha fast el, eller mätning?!
    Det här svaret fick jag av ägaren till campingen när jag frågade hur mkt det drar i genomsnitt: "Om det är fast el är genomsnittlig förbrukning 1500-1800 kr/säsong, medan förbrukningen med elmätare är 800-1000 kr/säsong."

800-1000kr känns lite för en hel säsong?? Jmmm svarade ju att de betalt 1000kr för en försäsong?
    Kan ju inte skilja så!?

För oss känns det nog bäst att ta fast el tror jag. Så man slipper tänka på det sen när hösten kommer och det ska betalas Förvånad.

• Fiansess
    jmmm skrev 2011-03-21 16:48:22 följande:
    Babyfia: lite beror de ju på om ni ska ha kyl o frys igång på el hela tiden, du skrev nåt om extra kyl i förtält. om ni har många andra elektriska prylar ac tex som drar. För på sommaren går ju inte värmen direkt o du behöver ingen värmefläkt. tror de var den som drog mycke för oss o så körde vi värmen på el ju. de var ganska svalt en bra bit in på vår säsong.
    Ja vi ska ha en liten kyl och liten frys igång och framförallt frysen kommer nog vara igång när vi inte är där så man slipper tänka på att ta hem och rensa ur osv varje gång.  Värmen blir ju mest på nu på vårkanten och hösten, men å andra sidan brukar vi ha en liten värmefläkt i förtältet på kvällarna för att minska fukten och dagtid går ju ofta en fläkt för att svalka . Inget mer än frysen och ev kylen kommer stå igång när vi inte är där, men det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra och ta ett fast pris. Finns ju inget värre när man sen ska betala och får ett chockpris Tungan ute.
  • Fiansess
    Wilowa skrev 2011-03-21 20:31:43 följande:
    I somras så bodde vi på en CC-camping som hade elmätare. Visserligen krånglade vårt kylskåp och det fungerade bäst på gasol, men på en vecka hade vi en elräkning på 23 kronor. Då var jag väldigt glad över att vi inte hade ett fast elpris.
    Ja vi får fundera vidare tror jag . Inget vi måste bestämma nu tror jag. Summan ska betalas in i april så jag gissar att vi får bestämma oss då . Tack!
  • Fiansess
    Flissi skrev 2011-03-22 08:19:18 följande:
    Idag är det vårväder Längtar ut!

Vi har bokat säsongscamp i halmstad nu.
    Känns lite trist att inte åka runt som vi gjort innan, men också skönt att jag kan ta ungarna dit smidigt när maken jobbar helg!

Ni som säsongar, är det nödvändigt att ha golv i förtältet?
    Jag är inte alls så sugen på att snickra ihop ett sånt då jag tror att vi bara kommer stå denna säsongen.
    Vi kommer ha golv. Vi tänkte bara göra något enkelt bygge och sen lägga en mjukare bubbelplast som sambon ändå har liggandes i garaget. Blir mjukt och skönt att gå på .
    Vi hade inte klarat oss utan golv. Vi har valt campingens mest ojämna plats haha. Sambon lär få slita med golvet :P.  Men den är perfekt med buskar bakom och längs ena sidan, och även mkt större än de flesta andra platserna. Perfekt när man har småbarn och en hund som gärna vill vara lite ifred....

Vi pratade med ägaren idag igen och han trodde att vi kommer tjäna på att ha elmätare så vi tog det. Längtar !! Om en månad är det dags .

Svar på tråden Campingtråden längtar efter våren !