Inlägg från: Skruttis1979 |Visa alla inlägg
  • Skruttis1979

    BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden

    Sköna Emma skrev 2010-02-26 17:39:54 följande:
     Ni som har barn sen innan, hur va det för er första gången ni skulle lämna ifrån er erat barn? Va ni nojig och ringde 100gånger?
    första gången vi lämnade bort elma var det rätt jobbigt. Man är ju så van att ha den lilla hos sig och man tror inte att nån i hela världen kan ta hand om ens lilla bebis ens i närheten så bra som man kan själv! Knappt man tror att pappan klarar av att va hemma själv med sina barn

    Men jag ringde inte och dubbelkollade hela tiden faktiskt, det höll jag mig ifrån att göra. Däremot hade jag skrivit ner på en lapp, ex. ungefärliga mattider och hur mkt ersättning/mat/fruktpuré hon skulle ha. Sen berättade jag rätt ingående hur Elma brukar ha det vid nattning å då hon vaknar på natten etc. etc.
    Ja, alla rutiner helt enkelt.
    Det gick hur som helst jättebra för henne att sova borta, å hon var nog några månader första gången hon gjorde det.
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979

    Eskil har en liten vaken-stund sådär fram till kl. 22-23 nånting för att sen somna för natten. Han äter då och vaknar sen inte förrän runt 3 för att äta. Somnar om och vaknar runt 6-7 nånting - oftast av att Elma kommer in och är klarvaken och hojtar och studsar.
    6 ggr per dygn ungefär äter Eskil.


    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979
    Sköna Emma skrev 2010-03-02 10:15:23 följande:
    Vilka blöjor använder ni? Vi använder pampers tycker de sitter bäst. Vi fick ett packet med libro blöjor på bb som jag har tagit två blöjor av. båda gångern har kisset kommit utanför.
    Både libero och pampers funkar på Eskil. Däremot tycker jag att liberos blöjor är väldigt hårda och stela om man jämför med pampers. Jag hade rabattkupong på liberos nr 2 och köpte dom, men kommer gå tillbaka till pampers då dom är slut.
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979
    Cupcaken skrev 2010-03-04 16:52:57 följande:
    Är det fler bebisar än min bebis som har fått massa små plitor? sitter på kinder och nacke framförallt... Är det för chokolan som jag äter eller är det bebisens hormoner?
    jupp, Eskil har massor också. hormoner...
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979

    På tal om att resa så åkte vi till Kreta då Elma var 4 månader - gick huuur bra som helst. hon tog sig ju ingen vart själv (krypa eller så) så hon var där man la henne
    Lätt med maten också, vi hade bara introducerat gröt och smakisar, annars var det ersättning som gällde. I klädväg hade vi köpt vita, långärmade kläder (tips är ljusa  från ex. Ullared) så hon var svalt klädd men täckt hela kroppen - just för solens skull - för även i skugga tar ju den. Vi hade solkeps på också. Sov gjorde hon i vagninsatsen.
    Gick jättesmidigt!!


    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979

    jag tar ut 7 dgr i veckan just nu. Men vi har ju precis köpt hus och alla utgifter som tillkommer just nu, går eg. över vår budget, men vi har lite sparat som vi tar av. Så vi behöver alla slantar vi kan få just nu. Blir bättre när man landat och vet exakt vad det kostar per månad att bo, och då kan vi börja räkna på hur många dgr jag kan plocka ut som minst, för att gå runt.


    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979
    Mamma Tes skrev 2010-03-14 20:40:20 följande:
    Ja, 5 dagar som MINST behöver du ta för att behålla din SGI, inte mer...

    FAst det är grundat på min heltidstjänst på 5 dagar i veckan iof... vet inte om dom räknar annorlunda om man jobbar skift eller färre procent eller så.
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979
    Cupcaken skrev 2010-03-16 13:05:49 följande:
    Samma här sååå trött på morgonen men nu sover Felicia från kl 20:00 till kl 06:30 med en matning runt midnatt innan jag går och lägger mig. Sen är hon vaken hela dagen, kanske somnar till en timme mitt på dagen. Hehhe bara jag som ska bada i vassen i sommar då! För här händer baske mig ingenting med vikten!!!!
    ojoj, vi kan ha sällskap i vassen du... jag KAN inte göra nåt åt vikten just nu för vi renoverar hela huset, å det blir slarvigt med maten. Motion får jag ingen heller, iaf inte den som bränner fett. Jag tränar benmuskler bara med att gå upp och ner från stegar hela dagarna, och lite armar då jag målar väggarna

    Men men, promenader och viktnedgång tar jag i vår då huset är klart!! :) (fast då lockar väl altanen mer gissar jag... )
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979
    am76 skrev 2010-03-18 07:19:02 följande:
    Sömnen varierar jätte mycket hos oss! I lördags när vi var ute mycket sov Timon nästan hela dagen, så jag hann bli bekymrad, vaken kanske 5 timmar allt som allt på hela dygnet. Sen andra dagar är han vaken hela dagen *gäsp* 06:30-22 med powernaps på 5-10 minuter några gånger. Så visst är det olika! Samma med maten, gäsp, inatt har jag ammat 23+01+03+04+05+06 nu slumrade han till igen 07:05 så det är väldans olika ...   Förresten har Flisan en babsitter? Vi fick paus i Teas gallskrik genom att lyfta babysittern och gunga den i luften om du förstår vad jag menar, alltså lyfta fram där tåna är, bak är den fortfarande i marken. Gunga i luften liksom. En kollega berättade att deras kolikbebis endast lugnade sig genom att de la honom i ett lakan och tog tag på varsin sida och gungade lakanet mellan sig. När Tea började äta var hon inte särskilt stadig, minns att hon satt lutad i babysittern ett bra tag och vi matade henne där innan hon satt i barnstol vid bordet. Då för 3 år sen så rekommenderades ju amning i 4 månader och nu säger de 6 månader. Våran dåvarande sköterksa sa att det var bättre att börja med maten vid 4 månader för att barn i regel är mer nyfikna då än vid 6 månader. Tänk vad allt förändras och vad olika alla säger. Min kusin i Finland fick börja ge sin son kokt potatis vid 3 månader för att han skulle bli mätt, så nog finns det variationer på allt.
    När Elma var liten gungade jag henne så fast i ligginsatsen till vagnen, en mjuklift. Jag stod med den mellan benen och gungade den fram och tillbaka. Hon slocknade direkt
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979
    Mamma Tes skrev 2010-03-18 10:33:42 följande:
    Menar du att när ni skakat flaskan så har det blivit luft i ersättningen så hon fått mer ont i magen?? Sicken grej - som man inte ens tänkt på, jag skakar som bara attan för att det ska lösa upp sig i vattnet ordentligt. Kanske ska sluta med det
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979

    Oh, snälla ni, ha INTE dåligt samvete för amningen - oavsett anledning (att mjölken sinat eller att ni inte orkar för massa krångel etc.).
    Det är INTE värt att må dåligt över amningen, så känner ni att det är jobbigt och inte funkar eller att ni får dåligt samvete - mata med flaska och bröstmjölk och eller mjölkersättning och ha den mysiga stunden tillsammans då istället!!! Ni kommer må så bra då - nöjd bebis och nöjd mamma som får må bra i både själ och tuttar

    Nä, alla gör som dom vill och kämpa på ni som verkligen vill amma - men kom ihåg att ni kommer må så mkt bättre om både bebis och mamma mår bra. En klar fördel är att pappa också kan  mata


    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979
    Cupcaken skrev 2010-03-19 23:51:43 följande:
    Åh jag får hoppas du har rätt... för hon blir så ledsen på mamma när det inte kommer ngt från tutten... viftar med armarna och skriker, hon ser så arg ut... 
    Ja, men du får för allt i världen inte se det som ett misslyckande! Jag mådde så grymt dåligt i flera månader helt i onödan för att jag inte ammade. Om din mjölk sinar så ge ersättning, får er bådas skull. Hon slipper vifta med armarna och bli ledsen för att hon inte får mat - och du slipper bli ledsen för att du inte kan ge henne det hon vill ha. Det är ju inte bröstet i sig hon vill ha, utan MAT för överlevnad. Närheten och kontakten kan ni ju ha ändå fast med flaska. Och tänk vad mysigt ni kan ha det, om ni är nöjda båda två!
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979
    Peos Mamma skrev 2010-03-21 09:20:53 följande:
    En take bara när ni pratar om sömnen och så.... Alla gör ju som de själva vill men jag lovar er.....det kommer komma rutiner och när man börjar märka ett mönster/rutin och tänker JIPPIII...så kommer det att ändras....jag tror inte att man kan styra ett så litet barn hur man än försöker! Sedan är ju alla barn olika så det som funkar påe tt barn funka rinte på ett annat. Jag har även samma åsikt om alla dessa teorier och böcker som säger si och så och så är det och så skall man göra.....jag tror att man skall försöka in i det längsta att läsa sitt barn och se efter sitt eget barns behov. Usch hoppas ni inte tycker jag läter som en moral tant *S*....ville bara skriva det...*S* Kram
    Nä, jag har också märkt att det inte är någon idé. Eller vi försökte inte ens med rutiner med Elma heller utan gick efter hennes klocka. Hon somnade runt 23-tiden och sov fram till 3 då det var matdax för att sen sova till 7 och sen 11. Sen somnade hon tidigare om kvällarna och sov längre. Vid 2,5 månad sov hon hela nätter från kl. 20 nånting. Så vi väntar på att Eskil ska få samma rutiner, men som sagt - vi väntar in honom och det är  inget vi forcerar fram. Det tror jag bara blir bakslag av till slut...
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979

    Peos mamma: Jag lämnar Elma de 15 timmar som hon får vara där. Jag har inte dåligt samvete för FEM ÖRE!! Elma älskar förskolan och jag får lite lugnare tempo då hon är där, vilket både jag och Eskil behöver, för att sen köra på i virvelvindsfart då hon är hemma sen igen efter förskolan. Det är skönare också på måndagar och fredagar, då hon är hemma med oss, för det känns mer lyxigt och mysigt, istället för att ha så varje dag... Det är rätt mkt konflikter också nu, så att hon får sin "fristad" på förskolan tror jag bara är NYTTA för henne och hela vår familj. 

    Eskil ler massor och pratar och gör ljud. Nu börjar den härliga tiden då de hänger med så mkt mer! Och underbart är det med REGN!! Så all denna snö försvinner och våren får komma!!!


    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979
    Cupcaken skrev 2010-03-23 20:45:53 följande:
    Har ej testat sprutan, utan jag har inte haft/tagit ngt på 2 år, vi har kört med "säkra perioder" Jag är så rädd för att stoppa i mig hormoner igen då jag mådde psykiskt dåligt sist jag åt minipiller. Emma: oh vad otäckt med spiralen. Erika: samma här, Felicia ler mest på mornarna då hon sovit i några timmar. Ingen som testat P-ring?
    Jag har haft p-ring förut. Kommer inte att ha det igen. Jag fick jättemkt flytningar och vid sex har det hänt att den suttit runt snoppen på honom istället för där den ska. Fast det skrattade vi åt iof och det blir liksom bara roligare och roligare. Flytningarna var la sådär kul, men den funkade bra.
    Denna gång vill jag inte ha hormoner i mig, då jag mådde lite knas av det till slut, så här blir det kopparspiral som sätts in nästa vecka på efterkontrollen.
    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979

    När vi döpte Elma så hade vi gjort en önskelista på butik Liten Karin i Haga. Då kunde folk gå dit och se vår lista och köpa från den. Helt perfekt att göra så!!! Då får man vad man vill och man gör det lätt för folk också.

    Vi hade bl.a. önskat oss;
    gunghäst, pussel, träinstrument, lära-gå-vagn, böcker, "boken om mig", bokstäver att sätta på dörren, en liten stol som det stod Elma på.


    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979

    Min mens är tillbaka. Den kom i torsdags, efter att jag satt in kopparspiralen hos bm.

    Mitt avslag är över sen länge, tror bara jag hade det i sådär 3 veckor eller nåt. Med Elma hade jag det i 8-9 veckor... så allt har varit mkt lindrigare denna gång!! 


    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979

    Bm sa att allt såg bra ut och att jag hade sjukt bra knipmuslker!! *stolt*

    Däremot så rasar inte vikten av mig direkt, har fortfarande 11 kilo kvar till inskrivningsvikten med Eskil och ytterligare 6 kilo för att nå min "normalvikt" som jag hade innan dottern...


    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
  • Skruttis1979

    Mina föräldrar är här i stan, och ska hjälpa oss med vårt hus som vi renoverar. Ska bli både kul och stressigt, då vi har hur mkt som helst på agendan!!

    -----

    Eskil sov hela natten för första gången! fick mat 23 och fick mat vid 7!!


    Elma 2008.02.19, Eskil 2010.02.01 - www.elmasaventyr.blogspot.com
Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden