Inlägg från: Hundägare i Gbg |Visa alla inlägg
  • Hundägare i Gbg

BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden

Mamma Tes skrev 2010-02-03 12:00:43 följande:
    Felicia vägrar att sova i egen säng och vägrar även att ligga mellan oss i våran säng. Det enda som duger är ligga på bröstet, axeln eller i famnen. Inatt satt jag heeela natten i soffan för hon bara skrek då jag la ner henne men sov som en liten gris i min famn. Vad kan man göra åt det? Tips snälla, är så himmla trött!!! Dagarna är problem också. Ibland kan jag korta stunder få henne att sova i en korg vi har med hjul så jag alltid kan ha henne under uppsikt. Men oftast vill hon vara i famnen hela tiden då också. Får inget gjort hemma, kan inte ens ta en dusch innan sambon kommit hem. 
    Vad gäller nätterna så har Lova ibland sovit mot mitt bröst. Som sked fast med ansiktet vänt mot mig. Hon somnar så efter amning helt enkelt, men det har inte nödvändigtvis med det att göra. Imorse sov hon likadant med sin pappa. Men BVC säger ju nej nej till att sova så... Vi upptäckte igår att problemet med att få henne att sova ensam antagligen beror på att hon är kall. Vi värmde upp platsen med en vetekudde först och sen fick hon den vid fötterna som lite extra värmekälla och hon sov i flera timmar där!
    Dagtid tycker jag att du ska satsa på bärsjal, Lova sover gott i den och man kan göra en hel del själv. Lite bökigt med vissa saker och man får ju vara försiktig med varm grejer och sådär men det ger en helt annan frihet. Jag hade nog inte fått middag vissa dagar utan sjalen.
    Nu ska jag strax till Östra och se om jag kan bli bröstmjölksdonator, det har faktiskt lite med dig att göra. När jag läste att Felicia fått donerad mjölk så insåg jag verkligen hur viktigt det är. Hoppas att jag blir godkänd och att jag faktiskt kan pumpa tillräckligt med mjölk sen också.
  • Hundägare i Gbg
    virre85 skrev 2010-02-07 22:11:36 följande:
    Nu på kvällen mår hon mycket bättre, hon var vaken 3½ timma och åt två mål själv behövde endast sonda henne 10ml vid det senaste målet. Jag sköter om henne nästan helt själv, vilket käns bra. Jag sköter sonden, ger henne medicin, kollar syresättning och puls och temp.
    Skönt att höra! Hoppas på ett snabbt tillfrisknande!
  • Hundägare i Gbg

Här flyter det på bra tycker jag. Vi tror att Lova haft lite magknip för de senaste dagarna har hon varit ledsen nästan hela tiden när hon varit vaken. Det verkar dock bättre idag, men man ska inte ropa hej...

Nätterna går numera ganska bra. Lova sover mellan oss på och under eget täcke så att hon inte kan hamna under vårt. Amningen som var väldigt jobbig i början, gjorde jätteont och hon hade svårt att få tag, funkar mycket bättre. Hon tar väl någon minut på sig att få tag på bröstet på natten men det är helt ok. Lite ont gör det fortfarande men det blir bättre i takt med att hennes mun växer... Hon har numera sovit över tre timmar i sträck flera gånger! Sen är det ju inte så förtvivlat jobbigt när man kan nattamma. Inatt somnade jag dock så hon sov några timmar vid bröstet men jag är inte så orolig för det.
    Daniel började jobba för två veckor sedan blir det väl. De första dagarna var lite konstiga men jag tycker att det funkar ok. Det som ställer till det för mig är snön, måste ju ut på promenader med hunden. Kvällspromenad i det här väglaget är sådär kul (han jobbar natt). Men men, det blir bättre när (om) våren kommer.
    Själv mår jag bra, har inte koll på vikten. Glufsar i mig massa mat för att amningen ska funka, träning får komma sen. Jag donerar ju dessutom mjölk så jag antar att det går en hel del kalorier. Längtar efter långa promenader i Ruddalen med hund och barnvagn. Jag trodde att avslaget var slut men så har det kommit lite blod vid två tillfällen så jag avvaktar med att bada badkar vilket jag längtar efter!
    Nu ligger jag väl lite före många i tråden eftersom Lova bestämde sig för att komma så tidigt, men då är det kanske skönt att höra att jag känner att jag har landat riktigt bra. Inatt sov jag förresten från ett till halv tio och ammade bara två gånger däremellan.
  • Hundägare i Gbg
    Cupcaken skrev 2010-02-08 15:16:55 följande:
    Idag är första dagen för mig och Felicia ensamma, karln började jobba idag efter 2 veckors ledighet. I vanliga fall så har jag alltid pumpat ut mjölk i förväg som jag brukar ge henne då hon vaknar men idag har jag kommit efter. Har inte fått pumpa ngt idag då hon har varit vaken sen kl 09:00 och varit hungrig hela tiden så jag har fått amma henne nästan konstant sen kl 9 så ngt utrymme för pumpen har jag verkligen inte haft. Inser hur enkelt jag har haft det då jag fått pumpat ut och gett henne, för efter det så har hon sovit i 3-4timmar. MEN idag då hon har ammat hela dagen så sover hon kanske på sin höjd 1 timma sen är hon hungrig igen. Ska ta till pumpen så fort sambon kommer hem från jobbet, för så här vill jag inte ha det...känns så osäkert om hon får i sig tillräckligt med mat just nu... Sen börjar jag bli orolig över att min mjölk börjar ta slut...kommer inte lika mkt nu som det kom för en vecka sen... Tycker också jag märker av en tendens av magknip här, får oftast massera hennes mage då blir hon lite lungare. Har bett sambon köpa med sig nappar idag, den modellen vi har verkar inte fungera, hon spottar ut den hela tiden
    Det är jätteovanligt att mjölken inte räcker. Jag tyckte att det var ett flummigt råd jag fick från BVC men har insett hur sant det är. Våga lita på att det fungerar! Vissa perioder äter de mer för att öka produktionen, det är så kroppen kalibreras liksom. Jag hade några kvällar när jag bänkade mig i soffan och ammade hela tiden kändes det som men efter några dagar så stabiliserades det. De brukar ju säga att så länge man byter ett antal blöta blöjor per dygn. Hittade en bra sida om just det här se.babycenter.com/baby/breastfeeding/gettingenoughmilk/
  • Hundägare i Gbg

Appropå sele, i sjal kan man bära från början. Sjal är dessutom bekvämare för både vuxen och barn eftersom tyngden fördelas på större yta. Jag älskar bärsjalen och Lova somnar nästan alltid fort i den. Vissa kvällar hade jag inte fått någon middag om jag inte kunnat ha henne så. Jag rekommenderar det verkligen! Finns rätt billiga på blocket och tradera, vår kostade 350 på minimundus har jag för mig.

• Hundägare i Gbg
    BubbelGuppie skrev 2010-02-09 14:10:34 följande:
    det kan man md vissa selar med...finns bland annat med liggläge på endel selar vi har en man kan använda from nyfödd sen vad som är bekvämast är ju en annan femma
    Sant, tänkte mest i jämförelse med babybjörn. Vi kommer att skaffa sele när hon blir lite större tror jag.
  • Hundägare i Gbg

Det gör du rätt i Tesan! Det gäller att få chans att ladda batterierna. Det är så lätt hänt att man får för sig att man måste finnas där hela tiden och då gör man nog mindre nytta. Nä, samla lite kraft för att bli en bättre förälder är nog en jättebra strategi! Hoppas att du får en härlig kväll!

Själv ska jag bara vara hemma och slappa ikväll. Maken jobbar och kommer hem vid nio så det blir middag och melodifestival för mig, Lova och Porter (hunden). Vi har varit på promenad med två kompisar idag så jag har för en gångs skull inte dålig samvete för att hunden får för lite uppmärksamhet och så skiter jag fullständigt i att städa och greja. Sitter just nu och tar en paus i pluggandet som jag sköter via dator med sovande bebis i sjal på magen. Man kan ha det sämre...
  • Hundägare i Gbg
    Mamma Tes skrev 2010-02-14 10:22:52 följande:
    Jag tycker inte att jag var en dålig förälder innan så på det sättet har det inte gjort någon skillnad. Men jag hade en trevlig kväll med mina vänner och JAG mår bra av det och jag fick vara JAG, inte bara mamma. Min sambo tyckte det gick hur bra som helst för dom hemma så jag kunde verkligen slappna av och vara hemifrån med gott samvete!
    Nej, jag menade verkligen inte att du är en dålig förälder! Jag menade bara att man inte ska glömma bort sig själv för genom att få lite egen tid och ladda batterierna så blir man en ännu bättre förälder!
  • Hundägare i Gbg
    virre85 skrev 2010-02-14 14:02:19 följande:
    Herre gud nyss slukade Elin 160 ml, så nu sover hon som en stock. Hon har börjat skrika när hon e hungrig nu vilket känns riktigt skönt. Nu äter hon ungefär som innan så jag har slutat skriva upp alla ml hon äter och kan slappna av lite. Hennes hosta är oxå helt borta, verkar inte alls ha ont så förhoppningsvis är lunginflamationen borta nu. Har 2 dagar medicin kvar att äta. Hon är sig själv igen, så fruktansvärt härligt.. Glad alla hjärtans dag allihop
    Åh, vilka härliga nyheter!
  • Hundägare i Gbg
    Cupcaken skrev 2010-02-15 14:50:49 följande:
    Hur mår ni annars? Är ni trötta? Sover era bäbisar någorlunda bättre nu? Min är vaken heeela tiden nu känns det som, får ju inge gjort, hinner knappt att duscha... Hur är era avslag? Har ni läkt? Någon förutom Virre som börjat sexa ännu?? Angående vikten med, så händer här ju naaada??? ska det vara så när man ammar? Eller äter jag för onyttigt tro? Oj så¨mkt frågor jag har!
    Jag har det oförskämt bra tycker jag. Vi brukar somna vid 1, sen vaknar hon efter 3-4 timmar och äter och sover oftast kanske 3 timmar till. Jag känner mig faktiskt rätt utvilad och brukar inte bry mig om att sova på dagen. Dagtid sover hon flera gånger och ofta lite längre stunder. Har man henne i sjalen så sover hon i flera timmar i sträck, lite i vägen men jag brukar passa på att surfa och plugga under tiden.
    Avslaget är slut sen någon vecka drygt tror jag, så det tog väl drygt fyra veckor. Inget sex här inte, jag tror det kommer att dröja. Känns inte så aktuellt med mjölkstinna bröst om jag ska vara ärlig. Sen ligger det ju en bebis och titt som tätt en hund emellan oss som en barriär {#lang_emotions_laughing}
    Jag har gått ner 12 av de 15 kg jag gick upp. Glufsar i mig rätt mycket mat och en del onyttigheter. Det var förresten 6 veckor sedan Lova föddes, det kan ju vara relevant i sammanhanget.
  • Hundägare i Gbg
    Cupcaken skrev 2010-02-18 14:11:46 följande:
    Nää hörrni! Jag lider med er alla som haft/har sjuka barn...jag tror jag låser in mig och lilltjejen fram till mars! Jag bävar för den dagen då man blir sjuk tillsammans med henne. Jag bli aaalltid så dålig och det sätter sig på mina bihålor,blir däckad i flera dagar, hur ska jag då ta hand om min bäbis? Får pappan ta ut vård av barn om mamman är hemma på fp och är sjuk?
    Nej, men han kan ta ut föräldrapenning om du sjukskriver dig. De första åtta månaderna kan man inte ta ut tillfällig föräldrapenning (vab). 
  • Hundägare i Gbg
    Nej, jag har inte missförstått något. Vi hade nämligen ett fall när den här regeln krockade lite med vårt kollektivavtal så jag är väldigt säker. Hittade efter lite sökande informationen på försäkringskassans hemsida. Förklarar varför du fick tillfällig föräldrapenning också Tesan.
    "Du kan byta föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning om barnet vårdas på sjukhus
    Om du är föräldraledig och barnet vårdas på sjukhus, kan du byta ut den vanliga föräldrapenningen mot tillfällig föräldrapenning. På så sätt sparar du de vanliga föräldrapenningdagarna. Du kan göra på samma sätt även om ett annat barn i familjen än det du tar ut föräldrapenning för vårdas på sjukhus.
    Speciella regler för barn yngre än åtta månader (240 dagar)
    Du kan bara få tillfällig föräldrapenning för barn som är yngre än åtta månader (240 dagar) om barnet är inlagt på sjukhus eller om barnet har en stadigvarande plats i barnomsorg och du behöver stanna hemma från ditt arbete för att vårda barnet. Det betyder till exempel att om en förälder som är hemma med barnet blir så sjuk att han eller hon inte kan ta hand om barnet, kan inte den andre föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning för att vårda barnet. Däremot kan den andre föräldern ta ut vanlig föräldrapenning"
  • Hundägare i Gbg

Reglerna för föräldrapenning är en djungel...

• Hundägare i Gbg

Vi är lite ovanliga tror jag, Lova är drygt sex veckor och vi har inte börjat med napp. Hon var ju så liten och för att inte riskera att hon suger på napp istället för att amma så har vi avvaktat. Vi har iof låtit henne testa någon gång men hon har inte varit jätteintresserad.

• Hundägare i Gbg
    Cupcaken skrev 2010-02-19 13:16:50 följande:
    Men det är inte magen som strular på honom då? Om han nu skriker om nätterna? Jag har köpt hem semper droppar från apoteket och börjat ge Felicia, tycker hon är lite lungare i humöret sen jag började med de. Dropparna förhindrar gasbildningar. Du kan ju alltid testa, skadar ju inte. Jaaa så fort denna FÖRBASKADE snön försvinner vill jag gå ut och gå långpromenader med de som känner för det
    Vi kör också Sempers magdroppar. Lova har hittills inte haft speciellt mycket problem med magen förutom under en helg men det skadar inte att göra något förebyggande.
    Ja, fy fan för vädret! Jag försökte gå ut igår kväll eftersom jag har en hund som behöver det. Lova slutade inte skrika i vagnen (brukar bli tyst omedelbart), det var en decimeter lössnö och när jag fick en rejäl vindpust gav jag upp och gick hem. Kom innanför dörren och bara grät, härlig kombination av att känna sig som en usel mamma som tar ut sitt barn i det där när hon bara grät och en usel hundägare som inte kan rasta sin hund... 
  • Hundägare i Gbg
    BubbelGuppie skrev 2010-02-19 14:51:30 följande:
    nejdå du är inte usel...varken bebbe eller hund mådde speciellt dåligt.. även om man själv tycker det så känner man det mycket värre än vad det faktiskt är...fast det vet du nog
    Tack, jag vet ju det men just i stunden kändes det illa. Jag botade mig själv med bebismys och hundklappning. Och så fick hunden lite extra gott godis som plåster på såren... Idag är en kompis här och tar med sig hunden hem över natten så att jag slipper promenaden och sen är Daniel hemma i massa dagar. Skönt!
  • Hundägare i Gbg
    Cupcaken skrev 2010-02-21 00:02:35 följande:
    Tesan L... har ikväll googlat lite pch hittade detta www.colicshop.com/woodwards-gripe-water.shtml  tror det finns svenska shopar online oxå som säljer det. Ska fungera bra mot kolik, finns de som provat sempers droppar och miniform men det enda som fungerade var gripe water...så jag vet inte, man kan ju alltid testa?
    Just det, mina föräldrar pratade om det. Jag föddes i England och hade kolik så de gav mig sånt. 
  • Hundägare i Gbg
    Harelis skrev 2010-02-21 12:46:14 följande:
    här kommer ja med ännu fler dumma frågor när ger ni napp? har era barn dem hela tiden? eller på natten eller som tröst? ja kort å gott hur gör ni?
    Nej faktiskt inte, vi har testat lite halvhjärtat några gånger och hon var inte så intresserad. Eftersom hon är så liten så vill vi inte heller riskera att hon suger på napp istället för att äta så vi avvaktar lite till. Ingen principsak eller så, det har bara blivit så...
  • Hundägare i Gbg

Jag feströkte innan jag blev gravid men tänker mig att jag har slutat med det nu. Angående alkohol så säger livsmedelsverket numera såhär

"Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. 

Läs om andra effekter av alkohol i broschyren "Tänk efter i vilket sällskap du berusar dig!" som ges ut av Statens folkhälsoinstitut. Barnhälsovården ger råd om föräldraskap och alkohol."
    Drack jättegott rödvin igår
Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden