Inlägg från: Stina1982 |Visa alla inlägg
  • Stina1982

BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden

GRATTIS CUPCAKEN!!! {#lang_emotions_smile}

• Stina1982

Här ammas det väldigt olika... ibland äter han bara 15 minuter från ena bröstet, ibland ca 20 minuter från båda. Oftast somnar han när han ätit från ena och då brukar jag låta honom sova och inte väcka honom för att amma från andra... vet inte riktigt vad som är bäst. Brukar ni väcka om de somnar??

• Stina1982

Har ni förresten läst boken "Så överlever du första året som mamma"? Om inte så kan jag verkligen rekommendera er att införskaffa den!!!!! Finns i pocket så den kostar inte skjortan. Där står allt man behöver veta om sitt eget och bebbens beteende (beskrivet med humor) och man fattar att man kanske är normal ändå fast allting känns superkonstigt emellanåt, haha!!{#lang_emotions_cool} Jag vägrar släppa den ur sikte och läser så fort jag har en ledig stund över!!

• Stina1982

Vår kille sover ganska precis 2 timmar i taget om både nätterna och dagarna, sedan vill han äta och blöjan behöver bytas. Vakenperioderna kan vara allt mellan 30 minuter till 2-3 timmar. Han är ganska gasig i magen och har därför svårt att somna på kvällarna. Jag ligger ganska länge och vyssar honom och då somnar han oftast gott. Vi kör med minifom åxå.

• Stina1982

Här sover vi oftast 2 timmar i sträck på natten, ibland 3, sen blir det amning och blöjbyte. Jack har haft problem med väldigt lös mage + mycket gaser och det märks att han har magknip särskilt på kvällen och början på natten. Vi kör med minifom och sempers magdroppar som BVC rekommenderade och det har faktiskt blivit lite bättre. Vi försöker vänja honom vid napp för han är så väldigt snuttig, och äter han för ofta får han bara mer magknip verkar det som. Ibland vill han dock inte ta nappen alls, man får lirka en del...
    Sambon har börjat jobba så Jack och jag är ensamma. Funkar bra än så länge, men jag hinner inte med markservicen här hemma så bra märker jag :) Är glad om jag lyckas få lunch i någorlunda rätt tid!
    Jag har fortfarande ont i stygnen efter klippet. Nån som vet hur länge det brukar göra ont? Har fortf svårt att sitta vissa dagar. Det är 4 veckor sedan förlossningen nu. Kanske är stygnen som håller på att trilla av...!?

• Stina1982

Cupcaken: Vad är det för en napp som är utformad som en bröstvårta? Och var köper man den??

• Stina1982

Vad jag vet så kan man använda babybjörnselen från 3,5 kg och 53 cm, så vi har kunnat använda den från födseln. Har använt min kortare stunder. När Jack har magknip gillar han att sitta i den i upprätt ställning.

• Stina1982

Å, jag har lite "ledigt" nu när sambon kommit hem från jobbet! {#lang_emotions_laughing} Passar på att kika in här! Har inte hängt med alls mycket på sistone så jag kanske har missat massor...
    Jag tycker jag har ont i alla kroppsöppningar som finns. Blev klippt + att jag sprack en del åxå hur nu det kan komma sig {#lang_emotions_undecided}. Så jag har fortfarande ont när jag går på toa fast det var en månad sen förlossningen. Känner mig helt svullen. Ringde min BM på BMG och frågade vad hon trodde så jag fick en tid hos henne på onsdag så får hon kolla läget. Känns skönt att få det kollat! När det gäller sex håller jag ordagrant med Sköna Emma, hade inte kunnat uttrycka det bättre själv (tihi) {#lang_emotions_wink}
    För övrigt är jag as-trött, lipig, allmänt trulig, tovig i håret och plufsig så det har nog inte hänt mycket med vikten här heller... men jag har inte gett upp hoppet om att bättre tider kommer!!{#lang_emotions_laughing}

• Stina1982

Cupcaken: Var köper man laxoberal? Apoteket? Funkar de bra så man blir typ lös i magen??

• Stina1982

Men fy, era stackare som fått både RS å kräkan. Hur sjutton smittar RS och hur märker man att bebben fått det? Verkar rätt så vanligt ju {#lang_emotions_frown}

• Stina1982

Oj vad olika det är för olika bebbar! Jack kan nu vänta hela 3 timmar mellan matningarna på natten i stället för att äta varannan timme och det är såå skönt! 3 timmar känns som en evighet!!{#lang_emotions_laughing} Sen har han fortfarande sin skrikperiod på kvällen ungefär mellan 21-24 då han ibland är otröstlig.

• Stina1982

En fråga: Hur kollar de att livmodern dragit ihop sig som den ska? Jag var på efterkontroll men hon kollade inget sånt! Fråga bara om jag slutat blöda! {#lang_emotions_undecided}

• Stina1982

Ja, det är sjukt vad snabbt de växer ur kläderna! Jack är bara 6 veckor och måste ha strl 68 på bodys, han är för lång för strl 62... får lägga undan kläder på löpande band!

• Stina1982

Jisses vad bra era bebbar verkar sova på natten! {#lang_emotions_surprised}Kanske nån kan komma och ta ett snack med våran Jack som helst äter varannan timme dygnet runt...{#lang_emotions_wink}
    Nån som har nåt tips om hur de kan sova längre perioder? Vill inte börja med flaska eftersom amningen fungerar så bra! 

• Stina1982

Erika R: Tack för tipset! Han är inte jättesugen på att sova i sin egen säng... trivs bäst mellan mamma å pappa. Åsså är han ju så go att snusa på så det kanske blir värst för mig om han ska vänjas vid att sova i egen säng...{#lang_emotions_cool}

Svar på tråden BF Januari 2010, GBG, fortsättningstråden