aprilfamilj:
Grattis till din lilla prinsessa
Minns inte om jag sagt grattis redan, är lite smått förvirrad
Här kommer en förlossningsberättelse i korta drag!
På natten mot lördag vaknade jag o skulle upp o kissa. När jag kröp ner i sängen igen kändes det klibbigt o blött i trosorna så jag gick tillbaks till toan o tände lampan o såg då att det var en hel del blod.
Ringde till förlossningen som tyckte jag kunde åka in för en koll. Fick ringa o väcka mormor så hon kom hit.
Kom väl in på förlossningen runt 04.30. Fick ligga med ctg som visade på hyfsat täta värkar o blödningen var en sk täckenblödning. Vid läkarundersökningen var jag fortfarande bara öppen för ett finger, men de tyckte jag kunde stanna några timmar o se vart det bar hän.
Blev utskickad på 1 timmes promenad o när jag var på väg tillbaka kände jag hur det rann ut något varmt, trodde det var vattnet, men det var massor med blod o koagel.
Efter promenaden var jag öppen 3cm, men värkarna var inte jättestarka. BM ville därför ta hål på hinnorna. Jag fick antibiotika-dropp eftersom bebis var 1 dag prematur, v.36+6.
Sen drog det ut på tiden o det blev skiftbyte o nästa BM var inte alls lika pigg på att forcera igång förlossningen o det blev prat om att jag skulle hem. Då höll jag på att bryta ihop. Fick ligga med nytt ctg o då ändrade hon inställning.
Skickades åter ut på 1 timmes promenad o var fortfarande bara öppen 3cm efter den. Vid 15.30-tiden tog de hål på hinnorna, men eftersom jag inte öppnade mig i tillräckligt snabb takt så satte de värkstimulerande dropp runt 17-tiden. Det sa bara poff så var jag öppen fullt o fick börja krysta runt kl.19 o kl.19.59 föddes vår lilla prins. Använde mig av lustgas den här gången när jag var öppen runt 7cm. Sprack pyttelite o fick sy 2 stygn.