Att själv känna efter cervix kan absolut trigga igång SD (på samma sätt som sex kan), så det är inget att rekommendera om man är 'lättretad'. Vidare kan man råka ha hål på hinnorna ifall man är öppen och har otur/är oförsiktig. Som jag tidigare nämnt är min situation lite annan, jag har varit helt opåverkad, med en sluten cervix på över 4 cm.
Lana: För att svara lite mer specifikt, min tapp är både mjuk och 'sladdrig', med en öppning på 1,5-2 fingerbredder ner mot slidan till. Dock har det varit så hela tiden och har inte mkt att göra med hur resten av halsen ser ut. Där har jag hela tiden varit hård och sluten. Dock, eftersom du känt en skillnad, kan det vara så att det så smått börjar hända ngt. Fast det ka nlika gärna vara en helt normal förändring, beroende p hur långt du gått.
Vad gäller prematura sd är det väl, om man hårddrar det, sammandragningar före v 36 som har påverkan på cervix. Dock kan det vara lite svårt att veta hurvida de har påverkat eller inte, och jag tycker iaf att tjejerna här har varit supergulliga att stötta när man har smärtsamma sd trots att de inte har påverkat. Det finns ju en psykologisk aspekt i det hela också, för det handlar ju också om hur man upplever sina sd. Många förstföderskor får veta att det är förvärkar de känner, men i mitt fall var det inte så. Jag var öppen 4 cm när jag väl kom in (med första barnet). Om man kan hjälpa ngn stackare, så tycker jag bara att det är rätt att 'alla' får vara med här. Kortfrattat, ja, det handlar om farliga SD där flera här har legat långa tider på sjukhus, men man kan vara med här ändå
Himmel vad jag svamlar. Har ägnat mig åt 'förbjudna' aktiviteter. Försöker få upp gardiner. Det tar sin tid med alla långa vilopauser, och nu har jag precis vaknat från en... Hade inte tänkt somna, men det var ju så skönt Märker att jag blir mer och mer oförsiktig ju längre tiden går.