Inlägg från: honungsgatan |Visa alla inlägg
  • honungsgatan

Vi som har prematura sammandragningar

hej hej alla! är gravid i vecka 22 med tvillingar och har sedan ett par veckor tillbaka känt av mer och mer sammandragningar. Är nu sjukskriven på heltid från och med imorgon, bland annat pga av detta.

Men iom att det här är mina första barn vet jag liksom inte vad som är normalt och inte. Sammandragningar i sig ska ju vara normalt, men i vilka mängder? Jag får dem både när jag rör mig och när jag är stilla, på dagen och på natten. De gör inte jätteont, men känns obehagliga och som svag mensvärk medan livmodern blir som en hård boll.

Hur tidigt kan livmodertappen börja bli påverkad? Hur vet man om man borde kolla den? Jag tycker det är så himla svårt att veta vad som är normalt och var som signalerar varningsflagg... Obestämd

• honungsgatan
    PennyJenny: Tack för ditt svar! Har tid hos BM om en vecka. Ska ta upp det med henne då så får vi se. Känns iallafall väldigt skönt att ha blivit sjukskriven så man kan varva ned och slippa all stress. Glad
  • honungsgatan

Usch vad jag tycker det är svårt att veta om sammandragningarna är "normala" eller inte. Har mycket sammandragningar när jag går och står, magen känns hård nästan hela tiden i rörelse. Men får även sammandragningar i vila.

Nu har jag precis vilat i ett par timmar och sammandragningarna har kommit tätare än vanligt, ~ var 10-15:e minut, plus lite mindre krampiga känningar då och då men utan att magen blivit stenhård. Kommer lite svag molande värk till och från, men gör inte jätteont... mer obehagligt. Känns som det blir lite svårt att andas liksom.

Väntar tvillingar och är i vecka 25+0.

Är detta något jag borde ringa förlossningen om tror ni, eller nojar jag upp mig i onödan?

• honungsgatan

Tillägg till ovan: Magen blir alltså riktigt hård var 10-15 minut och sedan är det även mindre känningar mellan dessa då det molar/krampar svagt och magen hårdnar litegrann men inte lika mycket.

• honungsgatan
    t0va skrev 2010-07-05 17:54:53 följande:
    Jag tycker du ska ringa förlossningen och prata med dem, man kan inte ringa i onödan. Bättre att ha ringt en gång förmycket än en gång förlite. 
    Det är väl så, men så känner man sig så dum på något sätt för att man är så nojig...
    Vill ju inte ta upp deras tid i onödan, men det är ju svårt att veta vad som är "onödan". Glad
  • honungsgatan

Hej alla! Vecka 31+1 med tvillingar... Haft massa sd ikväll, kommer med typ 4 min mellanrum, håller mellan 30 sek till dryga minuten. Magen tömde sig för några timmar sen. Men sd gör inte ont. De spänner och känns otrevliga, men ingen smärta. Då ska jag väl inte behöva oroa mig? BM har tidigare sagt att det är lugnt så länge det inte gör ont. Blev ändå fundersam över frekvensen på dem. Erfarenheter? Har ni fått samma info - att sd är ofarliga så länge de inte gör ont?

• honungsgatan

3Busfrön: Ok, tack för svar!

Tycker det är ganska konstigt att de aldrig velat kolla tappen, trots att jag varit sjukskriven sen v22 för bl a sd och risk för förtidsbörd pga av tvillinggrav.

Alla gånger jag frågat ( har haft mkt sd i vila tidigare, dock inte med så korta mellanrum som ikväll) och de säger alltid att det är ok så länge det inte gör ont. Men har ju läst mycket annat också så man blir ju förvirrad av alla olika bud. Nu har det ju gått bra hittills så jag oroar mig väl i onödan. Men ja, förvirrande är det. :)

Tack alla här som delar med sig av sina erfarenheter kring detta.

• honungsgatan

Hej igen! Dagen efter mitt förra inlägg om sd med ca 3-4 min mellanrum i vila fortsatte det. Hade sd i 4 timmar, ca 5-6 min mellan så tillsist ringde jag in.

Trodde bara de skulle be mig sova, men de ville ha in mig och efter ctg där det fortsatte fick jag bricanylspruta. De kände på tappen. Bakåtlutad (bra tydligen) men 2 cm, mjuk och öppen för ett finger. Blev inskriven och är kvar andra natten nu. Fått mer bricanyl, kortisonspruta och antibiotika (misstänkt uvi).

Tvillingarna verkar dock må fint, vilket lugnar mig lite, men vill ändå inte ha ut dem i v 31+x även om de skulle klara sig fint.

Liten fundering som dök upp efter UL på livmoderhalsen idag: tappen låg på dryga 19mm. Sedan visade hon även en glipa ( som hon kallade det) som var på den inre sidan av livmoderhalsen mot bebis huvud liksom. Vad är detta för något? Är det det som kallas "funneling"? Vad innebär det mer konkret? Blev inte klok på't när jag låg där.

Någon med bättre koll? :)

Hoppas inte behöva bli kvar här länge men har ingen aning om vad jag kan vänta mig.

• honungsgatan

Tack för svar!

Ja usch PennyJenny, måste vara sjukt läskigt att få det väldigt tidigt! :/ Jag har ju ändå kommit en bra bit på väg.

Ja, det känns skönt att ha åkt in. Fick ju rådet här i tråden att ringa in och sedan satte sambon ner foten och tvingade mig för sd var så frekventa. Jag har ju typ blivit immun mot sd elller nått. Haft så mkt under lång tid, och BM har bara sagt "no worries" så länge de inte gör jätteont. Så jag har liksom kopplat bort det.

• honungsgatan

TinaLi, ja, de ville hålla lite koll, ge antibiotika och kortison, samt bricanyl för att lugna ned sd.

Men det verkar som jag får åka hem idag! Måste dock fortsätta ligga ned närmsta tiden. :/

Kul att det snart är dags för dig! :)

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar