Inlägg från: arkeologitjejen |Visa alla inlägg
  • arkeologitjejen

    Vi som har prematura sammandragningar

    Hej hej!
    Hoppar in här för att ställa en fråga till er tjejer som går hemma pga sammandragningar. Jag är gravid nu i vecka 17 och väntar andra barnet. När jag väntade min dotter som föddes i mars 08 drabbades jag redan i vecka 18 av prematura sammandragningar. Man testade massor med gånger för urinvägsinfektion, men tappen var inte påverkad trots att jag hade regelbundna sammandragningar var fjärde minut. Pga av tappen inte var påverkad så vägrade läkaren sjukskriva mig trots att jag hade svårt att gå och det tog mig två timmar istället för 35 minuter att ta mig till jobbet. Till slut sjukskrevs jag på halvtid och var så i en månad ungefär innan förlossningen startade och jag fick ligga på Karolinska i en vecka innan värkarbetet avstannade och jag kunde gå åka hem med order om vila och fortsatt medicinering samt sjukskrivning graviditeten ut.

    Nu har jag börjat få sammandragningar igen och ännu en gång har jag ingen urinvägsinfektion. Både min mamma och min mormor hade samma problem med sina graviditeter och min mormor drabbades av två sena missfall och jag är självklart orolig att hela den här historien med sammandragningar och hotande förtidsbörd skall dra igång även denna graviditet. Det känns inte som BM tar detta riktigt på allvar, hon säger att så länge tappen inte är påverkad så är det ingen fara och då behöver man inte göra något.

    Hur är det för er andra? Är alla som är sjukskrivna det pga att tappen är påverkad eller finns det folk som fått det godkänt utan så att säga? Inte för att jag vill gå hem från jobbet redan, men jag vill nu skaffa mig information innan läkarbesöket på onsdag.

    Tack på förhand och hoppas det går bra för oss alla!


    Linnea 080310
  • arkeologitjejen

    Hej hej!
    Nej, Linnea föddes på dagen till att räknas som fullgången, men jag var sängliggande halva graviditeten förra gången pga påverkad tapp och att förlossningen satte igång i vecka 26, men med medicinering och vila så hävdes det värsta i förloppet så att säga. Det är därför jag är orolig nu. Har läkartid på onsdag och ska se vad hon säger om det hela.


    Linnea 080310
  • arkeologitjejen
    elaisa skrev 2010-04-16 13:36:15 följande:
    Aprilfamilj, vilken jätte fin liten tjej!Arkeologitjejen, jaha det låter ju som en klockren sjukskrivning med den graviditeten bakom dig. Skönt att hon stannade så länge i magen trots allt. Pilea, personligen inte så förtjust i Sixten men Sigge o Max är jättefina
    Ja, jag vill ju helst jobba, men samtidigt vill jag inte riskera att det blir likadant igen. Förra gången tog ingen mina sammandragningar på allvar förrän de fick skicka mig med blåljus från ett sjukhus till ett annat då de inte skulle klara barnets liv på det första och sedan blev jag sängliggande resten av graviditeten. Känns som att det är bättre att ta det hela på allvar tidigare och ta det lugnt än att bara avfärda det hela. Får se vad doktorn säger helt enkelt.
    Linnea 080310
  • arkeologitjejen

    Hej hej!
    Får man titta in här och säga hej? Är sjukskriven med SD sedan en månad tillbaka då dottern höll på att komma i vecka 26 och jag sedan var sängliggande och nu har det dragit igång med denna graviditet också. Har haft en tung dag med massor av smärtsamma sd, men envis som man är så vill jag inte åka in och sitta och köa när jag har läkartid på torsdag. Hade kvar medicin hemma sedan jag väntade Linnea och tog faktiskt en tablett idag och den har hjälpt lite så jag tänker prata med doktorn om att kanske få det utskrivet.

    Hur har det gått för er andra med försäkringskassan och sjukpenning? Är det någon som blivit nekad? Oroar mig en del.


    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen

    Hej hej!
    Skönt att höra att det gått bra för er Lana och Noemi med försäkringskassan. Jo, jag har skrivit ett långt brev, säkert överdrivet långt, med all information om hur förra graviditeten var, samt att jag haft fem missfall varav fyra på raken och om det är nu. Jobbar på kontor så det är därför jag oroar mig, men jag hoppas att det inte ska vara några problem.

    Hur mår ni andra idag då? Har någon fått prova adalat istället för bricanyl? Jag fick det utskrivet när Linnea var på G att födas för tidigt och igår när det var riktigt illa med SD så tog jag faktiskt en tablett istället för att åka in då det var jättekö på gynakuten (de har praktiskt nog kötid på sin hemsida i realtid) och tänkte avvakta tills jag ska till doktorn imorgon. Fick sova iallafall och det känns lite bättre idag.

    Ser att ni har en lista på när folk är beräknade. Som ni ser har jag sista september som BF, men jag tror det blir tidigare i vilket fall för vi blev rätt ordentligt framflyttade på ultraljudet och det stämmer inte med när vi faktiskt gjorde bebisen. Så vi får väl se.


    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen

    Dissan: Så skönt med en till "nykomling"! Jag är beräknad till 100930. Måste säga att du har ett coolt BF-datum.

    Dynah: Det kommer och går. Har regelbundna sammdragningar som får magen att bli stenhård, det smärtar i ländryggen och pressar nedåt. Alla tycker jag inte är smärtsamma längre, men det är nog mer för att jag vant mig. Får dem ca var 5 minut, men de riktigt onda är det lite olika med. Igår var en helvetisk dag när jag hade sådana hela tiden och knappt kunde röra mig, men idag är det bättre så då kommer de och går under dagen.

    Hur många här har barn sedan tidigare? Jag har en tjej som heter Linnea som är två år. Hon är en kämpe nu när jag är så tråkig och bara har ont. Gullunge!

    Happyme: Krya på dig. Låter jobbigt!

    Giraffen och tiger: Tack! Jo, det känns ju lite som att man skall klara vad som bara för att man har kontorsjobb, men det är ju stressigt så det heter duga och i mitt jobb en hel del spring mellan olika våningar osv från och till. Känns lite lugnare nu när jag hört att ni andra fått igenom. Har faktiskt inte skickat in papprena än. Har inte orkat, men nu börjar det bli dags.

    Var bor alla förresten? Jag bor i Stockholm.


    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen

    Hej hej!
    Hoppas allt är bra med alla. Jag har varit hos doktorn idag och tappen var 5 cm. Känns jätteskönt! Så lång var den aldrig när jag väntade dottern. Däremot hade jag ju sammandragningar hela tiden inne hos doktorn så hon sa att det lät som att förlossningen var på väg. Sjukskrevs i två månader på heltid och ska prova att äta adalat. Ska höra av mig om det blir värre eller om jag behöver mer. Skönt att bli tagen på allvar, fick dessutom ett superläkarintyg så nu är jag inte så orolig för sjukpenningen längre.

    Vi verkar spridda över landet.

    Jo, det kan gå riktigt bra, även om man har SD tidigt. Det är jag ett bra exempel på. Min dotter föddes på dagen då hon inte längre skulle räknas som prematur, trots att jag hade gått och varit delvis öppen i månader och dessutom åkt in och ut på förlossningen. Med andra ord, bit ihop, vila och ta en jordgubbe till så blir det nog bra. Det är iallafall mitt motto för sommaren.


    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen
    Noemi skrev 2010-05-27 20:03:40 följande:
    arkeologitjejen! Vad bra att du har en så klok läkare och lång tapp! Bra motto, ser fram emot jordgubbarna nu! Själv känner jag mig inte alls glad ikväll. Trots att jag om några timmar är 34+0 vilket är en otrolig seger så känner jag att jag snart inte orkar vara med om fler berg-och-dalbanor rent känslomässigt. Blödningar gör mig otroligt rädd och molvärken gör mig otroligt trött. Magen känns som en sten och det är svårt att gå. Jag som brukar skutta fram i mitt normala liv! Bu. Så, nu har jag gnällt klart. Jättefint att få träffa dig Happyme! Det var skönt att prata o inte bara ligga här o känna efter en stund. Hoppas att vi får komma härifrån i morgon!Hm, håller med dig PuH, vart har fröken sol tagit vägen. Kanske på en skön semester i skärgården eller kanske till förlossningen...???
    Vet du Noemi, det är skitjobbigt och det är svårt att hålla humöret uppe, men här har du en positiv sak till. Jag snittades med Linnea och var superpigg efter det och var uppe morgonen efter och knallade runt och mådde mycket bättre än många av de som var förlösta vaginalt (en tjej satt i rullstol) och klarade mig på alvedon och voltaren som smärtstillande redan från dag två. På BB sa det att det är vanligt efter att man haft massor med SD eftersom man mår bättre efter förlossningen än innan! Bra va!? Du kan njuta lättare av bebisen sen när den väl kommit.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen

    Så skönt att du får komma hem Noemi! Glad för din skull!

    Demyra hur gammal är din son? Min dotter blev två år i mars och här är det också trotsålder. Fast hon är smart, hon utnyttjar och spelar på känslor rätt mycket vilket gör att man inte kan bli arg heller fast man borde. Hon är världens goaste, men just nu när jag är dålig så blir det svårt när påklädningen kan ta över en timme. Tur att jag har sådan avlastning av min mamma. Hon är bäst.

    Idag är det lite bättre, men jag ligger mest och vilar medan Linnea är ute i solen med mormor. Ikväll ska vi på middag hos min svåger och svägerska. Hon har kompletterat gymnasiet på komvux och fått sitt slutbetyg nu så de ska fira lite. Glad för hennes skull. Det har varit en kamp.

    Happyme: låter tungt det där med näringsdrycker och matsmältningssystemet. Är det pga graviditeten eller är det något annat som ligger bakom?

    Nä, dags att tömma diskmaskinen så jag känner att jag gjort något idag.

    Hej svejs!


    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen

    Lana: Skönt att du nått milstolpen snart! Grattis!

    Demyra: Det där känns igen. Speciellt med de långa nattningarna, fast vi upptäckte när Linnea var runt 23-24 månader att hon inte behövde sova lika länge på dagarna. Drog ner på eftermiddagsvilan (jag vet! Ditt andningshål) och nu somnar hon på en 10-15 minuter på kvällarna sedan någon månad tillbaka. Visserligen finns det ju dagar med långa nattningar, men de är få.


    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen
    martina g skrev 2010-05-31 22:28:51 följande:
    hann inte skriva mycket i tråden innan det blev en sjukhus vistelse för mig...började blöda före helgen, och hade sd med några minuters mellanrum..var helt säker på att jag skulle föda...väl där kom det in en läkare och konstatera(eller trodde sig känna) att jag var öppen 0,5-1cm....så de förberrede mig på det värsta,att bebisen inte skulle överleva...när jag blir undersökt nästa gång,har sd lugnat sig,blödningen avtagit och läkaren säger nu att jag inte alls är öppen,utan helt sluten =)!!!!!...så idag fick jag komma hem...hoppas på att få gå åtminstone till v25, sen är nästa mål v28....den som vill får gärna skriva in mig i bf listan 3oktober...har nämligen ingen aning om hur man gör....förresten,nån som haft problem med försäkringskassan,blivit nekad osv?...hoppas ni tjejer för övrigt mår bra, och att ni kan njuta av tiden som gravid,trots sd och prematur risker...
    Usch din stackare! Låter som min första grav.  Då hände något liknande i vecka 26, men tydligen kan tapen sluta sig igen om det är tidigt sa min doktor i torsdags. Linnea föddes på första dagen som hon räknades som fullgången så håll hoppet uppe!

    Jag har iallafall varit hos barnmorskan idag som vill att jag ska gå på kontroll av tappen en gång i veckan. Känns lite väl, men vi får väl se. Hon skulle bolla det med läkaren och återkomma. Ska fortsätta äta Adalat och så får vi hoppas på det bästa. Maken vabbar imorgon så jag får avlastning. Har köpt lite gravidkläder idag på vägen hem. Klänningar och linnebyxor samt några topar med tanke på sommaren. Imorgon ska jag plantera smultron på balkongen.

    Hur går det för er andra?
    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen
    Martina: Oj en så tung upplevelse! Ligger här på soffan och tänker hur jag skulle fixa det. Jag är ju hemma med vår tvååring och har visserligen ordentligt med avlastning på dagarna samt att maken vabbar vissa dagar, men shit, jag tror inte psykiskt att jag skulle fixa att vara ifrån familjen så länge. Bäst att knipa lite extra!

    Lana: Jo, här rullar det på, men de senaste dagarna har varit riktigt tunga. Är bra att de tar allt på allvar och jag äter min medicin, men shit så jobbiga biverkningar det är. Dessutom tycker jag inte att det hjälper lika mycket som förra gången. Fast jag är kanske bara lite otålig.

    Jag skulle också gärna vara med i BF-listan, men jag undrar om den går att uppdatera utan att uppdatera trådstarten med en tilläggskommentar? Fast det kan man ju kanske göra förstås?

    Imorgon kommer min svärmor och ska ta hand om Linnea och maken ska tillbaka till jobbet. Känns lite tungt. Jag tycker jättemycket om min svärmor, men "duktig flicka-genen" slår igenom när hon är här och jag vill bara ha det välstädat och ta hand om henne vilket inte går nu. Usch, detta kontrollbehov man har!
    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen

    Hej hej!
    Trist att flera är sjuka. Inte kul, fast jag har en teori om att man blir mer förkyld som gravid. Vet inte varför, men empiriska studier på mig själv visar att så är fallet.


    Sofiaochjonas: De sa till mig efter att Linnea fötts att det är 50-50. Antingen blir det som förra graviditeten, eller så blir det inte så. Enligt gyn har jag en väldigt lättretligt livmoder tydligen och det ger tex jobbig mensvärk och det gör det lättare att man får sammandragningar under graviditeten. Är lite extra effektiv alltså. Vet ju inte hur det är i ditt fall, eller varför det blev som det blev, men det enda jag kan säga är att minnena bleknar med tiden och det känns inte lika farligt när man ser tillbaka på det. Nu ligger jag här igen på min soffa och tycker synd om mig själv, men det behöver inte bli så säger de. Håll modet uppe!

    Jmynt: Gick det bra? Slapp du magsjukan?

    Noemi: Det gick jättebra idag. Var bara "lite" duktig flicka med svärmor. Dessutom drog hon och Linnea illa kvickt ut i solen på båttur över till Djurgården och gick på Junibacken samt hade picknick. De är inte hemma än. Heldag alltså. Så skönt att ha så härlig familj!

    Förresten hände något kul idag. Försäkringskassan ringde och sa att jag fått sjukpenningen beviljad och att pengarna redan var utbetalda. Känns underbart. De första 90 dagarna var visst beviljade och vi skulle ha fortsatt kontakt så jag fick direktnummer samt namn på min handläggare. Är så himlans glad för jag har varit så sjukt orolig! Vågade först inte ens skicka in papprena eftersom jag har vårdnadsbidrag och kommunen tog en evighet på sig att kolla om jag då har rätt att behålla det om jag fick sjukpenning. Fick klartecken och så postade jag allt i måndags och IDAG fick jag pengarna?! Hur effektivt är inte det??? Hurra!!!!

    Hoppas alla får en mysig helg. Vi ska grilla med min mammagrupp som jag träffade här på FL när jag väntade Linnea. Vi har hållit ihop i över två år nu. Jättekul. FL rockar i många avseenden och de andra struntar jag i.


    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen
    PuH84 skrev 2010-06-04 20:48:17 följande:
    Hej hej alla! =)

    NU ÄR ÄNTLIGEN EMMA HÄR!!! =)
    Ett riktigt mirakel! =)
    Vattnet gick på måndag eftermiddag och hon är född 22.02 på tisdagkväll med snitt.... Det vart utdraget och ganska jobbigt, men vi mår båda bra! =) Kan skriva mer när mer tid finnes om nån är intresserad! =)

    Hoppas ni andra mår bra!!! =)
    Grattis!
    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen
    Sofiaochjonas skrev 2010-06-04 21:29:55 följande:
    Tack! Jag får också jättemycket mensvärk när jag har mens, det kanske spelar in då? Varför det blev som det blev för mig vet ingen, jag blev skitchockad när jag fick reda på det i vecka 33 och tyckte jag hade haft en bra komplikationsfri grav.. =P

    Jag hoppas att du slipper dina besvär denna gång!
    Jo, det jag sa är alltå deras teori, men ska allt komma till kritan vet de inte vad som gör att det blir så här. I vilket fall, tack för lyckönskningarna, men det blev likadant den här gången med. Därav att jag skriver i den här tråden. Fast när det händer andra gången är man liksom lite förberedd så det är inte fullt så jobbigt psykiskt som det var sist även om man nu även har ett barn att tänka på vilket gör det lite svårare på vissa sätt. Maken får dra ett stort lass.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen

    Hej hej!
    Hoppar in med ett livstecken. Jag är kvar i tråden men har inte skrivit på ett tag. Har varit lite nere och varit riktigt trött av medicinen så jag har inte orkat skriva, men läser och hejar på er.

    Penny-Jenny jag håller tummarna för dig och hoppas att allt ska gå bra i Lund. Jag var öppen över 2 cm från vecka 26 i min förra graviditet och den slöt sig till slut och jag födde ett fullgånget barn i vecka 37 så vi får hoppas att det löser sig för dig. Jag äter förresten en medicin som heter Adalat som är blodtryckssänkande, men precis som bricanyl så kan den mildra sd. Den är inte lika vanlig här, men kolla med läkaren och fråga om det är något som kan hjälpa dig?

    Hoppas alla biter ihop och får en bra helg när den väl är här.

    Kram!


    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen
    PennyJenny skrev 2010-06-10 17:54:33 följande:
    Hej tjejer

    Måste börja med att säga - herreguuud vad jag är glad att denna tråden finns, ni förstår precis vad jag går igenom.

    Ligger här på soffan med kudde under rumpan och har ont i benen som bara den... Var i Lund idag och träffade dr Peter M ... nånting. Mkt lugn och sansad dr. Han mätte tappen och fick den till 3,7 cm (Tjoohoo) och efter tryck mot magen till 2,8-3 cm. Helt normalt tyckte han och funneleringen var inget allvarligt utan mkt liten och inget att lägga någon vikt vid. Cerklage skulle inte sättas då jag har öppnat/förkortat mig pga sd. Då kan cerklage istället trigga igång en förlossning istället för att hålla bebis inne.

    Har fått ny tid för mätning om 1 månad igen men med stränga order att komma in om sd ökar på. Gör dom det kommer jag inte åka till CSK utan direkt till Lund, de känns sååå mkt mer proffessionella där än på CSK där dom enbart skrämde ihjäl mig igår.

    Jag undrar oxå - får ni mer sd efter undersökningar? Jag har haft mkt sd både igår och idag, mer än vanligt. Kan det bero på man varit inne och kört med stavar och rotat? Jag är ju helnojjig här och de närmaste 8-10 veckorna kommer gå olidligt långsamt.. Mitt första mål är faktiskt v23+0 för då försöker de åtminsone rädda honom om han kommer. Nu gör dom ju absolut ingenting och det är så fruktansvärt skrämmande.

    Kram på er alla där ute!
    Skönt att det gått bra. Har tänkt på dig en hel del. Vet du, jag tror att det är stressen och oron snarare än själva undersökningen som gör att sd ökar i de lägena. Plus att man tar sig dit, går ofta lite mer än vanligt och nojjar i allmänhet.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • arkeologitjejen
    Bohman skrev 2010-06-10 19:24:42 följande:
    jag tog en precis....
    hoppas att denna hjälper...usch...jag blir så rädd
    Ta och ring förlossningen/gynakuten eller åk in för en kontroll. Bättre en gång för mycket än för lite sa de till mig.
    Linnea 080310 & BF 100930
Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar