Vi som har prematura sammandragningar
Tittar in här för att höra vad ni har för erfarenheter. Idag är jag i v.34+2. För en vecka sedan var jag inne på förlossningen eftersom mina sammandragningar kom var tredje minut (men de gjorde nästan inte alls ont utan magen blev stenhård och det kändes lite obehagligt bara). Men tappen var 3 cm och hård och bebis mådde bra så det kändes ju väldigt skönt. Och jag är ju såpass långt gången att skulle bebis vilja komma ut nu så gör de inget för att stoppa det (efter 34+0).
Sedan i fredags kväll har jag dock haft ganske mycket mer ont, men kan inte alls känna att sammandragningarna är så regelbundna som då. Är det förvärkar som gör ont eller är det något helt annat när det ligger där mest hela tiden? Det onda känns ungefär som mensvärk och är i nedre delen av livmodern. Jag vet inte om det är så att jag vant mig så mycket vid de täta sammandragningarna att jag inte reagerar lika starkt på dem eller om de har lugnat ner sig. Men det onda känns som sagt som att det är där mest hela tiden (även om det ibland gör ondare och ibland lättar).
På förlossningen sa de att jag skulle höra av mig om det blev värre, men på ett sätt har det ju blivit lugnare och på ett sätt värre, så jag vet liksom inte om det är någon mening att ringa. Det kanske är helt normalt att ha ont så?
Med mitt första barn hade jag inte en enda sammandragning jag kände av förrän förlossningen var på gång så detta är helt nytt för mig.
Förlåt att det blev lite långt. :)