Inlägg från: längtan 80 |Visa alla inlägg
  • längtan 80

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Pres när nattningen känns hopplös har hon en bättre period igen. Nu åt mija sig till sömns kl 24.00... var lite orolig vid 3 å fem men vi somnade fort om.. Åt kl 7, somnade om å vaknade kvart över 9 !!!!! Sedan lekte hon med pappa i 2 timmar å sedan nattade vi henne i sängen på en kvart!!  

Mija har fått Torsk i munnen, någon annan bebis? baddar med wishyvatten.

• längtan 80

Barn nr 2... min karl verkar inte vara för ett till barn... han tyckte at det var asjobbigt med den jobbiga förlossningen å koliken... Jag pratar nu om att försöka med ett till underverk om  1-2 år.... jag blir ju 30 nu på söndag.. vill itne vänta för länge heller.

• längtan 80

´Går å lägger oss 22 varje kväll med några små undantag, detta har vi gjort hela tiden. Sedan är vårat mål nu att få henne att somna utan att bäras runt (koliken) å det går som det går, blir hon ledsen, gnälller eller knökar mer än vanligt kan man vara säker på att det är magen å då är det bara å skita i det man tänkt å bära. Tycker inte att barn skall bli allför ledsna å storgråta sig till sömns, skulle jag själ vilja somna så? ^när ohn har sånna problem med magen så är det bara synd om henne, å hon skall inte behöva förknippa säng med magont mer än vad hon redan gör. Att få henne att sova i egnen säng får man skjuta på.

Men helt klart är det bra med rutiner i längden... hur du än gör... tänk ut hur ni vill ha det å gör samma, var konsekvent.

Lillgummans mage har varit ganska bra i 3 veckor, i natt sov vi från 22 till halv 2, å i dag har jag inte kunnat stanna vagnen utan att benen flyger upp å hon har ont... hoppas att det går över fort.. det är det värsta att man inte vet hur länge det är denna gång.. senast sov jag ju ca 3h/dygn i över 4 veckor. Karln jobbade så han gatt sova å på dagarna kunde jag inte stanna vagnen så att lillgumman fick sova, så jag kunde inte sova på dagen heller. Men men, jag överlevde å när man kliver upp på morgonen efter noll sömn å ser leendet så kan man göra om det tusenfallt.

• längtan 80

Friid 4.  Vad jobbigt det låter  med att han inte har gått upp i vikt, men vad bra att de håller koll  !!!

Här hade vi hela 3 dygn med kolikåterfall... phu, vad skönt att det är över för denna gång. När det sker går man på autopilot å lever i en bubbla då det är det enda som existerar. Man har ingen aning om när det går över och det känns som om att det är för alltid (fast man vet bättre)
            I går kom våran lilla tjej tillbaka, det är som ett helt annat barn än när hon har kolik N'r hon har kollik är vi vaken hela nätterna och kan inte sova på dagarna för då måste vagnen röra sig för att hon skall kunna sova lite. Hon pratar inte utan låter mest med stängd munn. I går pratade hon som en tok å skratade, sov jättebra hela dagen och i natt sov hon toppenbra! Nu har jag nyss lagt henne i sin säng... det tog ca 4 minuter Och vi pustar ut för denna gång.

• längtan 80

Vi lägger numera ner lillgumman på detta vis (om hon har bra period) I början vaggade vi vagnen , vi la henne på sidan, tryckte dit en kanin med långa öron å gungade å hon tyckte om med lite fart å ganska bestämd gungning (detta märkte jag efter att jag var desperat å ingeting fungerade, då skulle jag starta gungningen fort innan hon knövlade sig upp ur sovläge... då skrattade hon till å somnade på fläcken!!)

Nu gör vi samma fast i sängen... först å håller vi henne å går runt lite. Sedan lägger vi ned henne på sidan å stoppar dit nallen- typ framstupa sidoläge å så håller hon om kaninen) I bland vill hon böka -så vi lägger en hand över höften så hon känner ett lätt tryck, detta verkar göra henne lugn å börjar hon böka håller vi fast lite lätt å hon kommer till ro... i bland när vi lägger ned henne så märker vi på en gång att det inte går, hon gnäller å börjar röra på sig mycket, då tar vi genast upp henne å börjar om med mys (det  lärde vi oss fort att läsa av).. då går det att lägga ned andra gången. Nu går det att lägga henne på 4-10 minuter. I bland lägger vi en hand på hennes axel också, hon verkar känna att det blir tryggt på någe vis. OBS!!!Vi tjurhåller aldrig!!

Kanske någon annan kan bli hjälpt?

• längtan 80
    Liian: Oroa dig inte för hur ofta du ammar. Du måste titta på hur mycket ditt barn går upp i vikt... Vi glesade ut när hon gick upp typ 200g på en vecka då insåg vi att hon skulle klara sig med mer sällan och hon var nöjd så. Min syster ammade varannan timma ett helt halvår tills det drygades ut av smakisar för det behövde hennes barn.
  • längtan 80

Ja köp inte för långt fram i tiden efterssom man inte vet hur deras kroppstyper kommer att vara å inte vet vad som kan fungera . Har också svårt att veta vad jag skall spara... allt urvuxet ligger på sparahyllan nu i varje fall  Hon    har så mycket kläder att mycket har hon inte ens haft på sig, många saker bara en gång, hahaha. gumman drar 68, hon är 64 lång nu kan jag tippa. Jag har köpt upp nästa storlek, längre än så är inte lönt att köpa mer än något enstaka plagg.

• längtan 80

Har också hört att 74-80 håller ett tag 74- är ju 6-9 mån å 80- 9-12 va??
    En annan svår fråga är hur mycket man bör köpa.

• längtan 80

Vi har dom den 7e. Jag hållerp å för fullt. Det är bara de närmaste å då blir vi 60 pers, . Har hyrt en annan lokal att fika i  för att alla barn skall kunna leka en stund i lekparken som hör till detta hus. Det är många barn å jag känner att de får det roliga å föräldrarna kan slappna av i en ledigare miljö än församlingsgården. Det enda jag säger om doppresenter är INGA FULA TENNSAKER!! Jovisst, de får köpa vad de vill men då kommer alla fula, onödiga tennsaker att ligga i en låda tills tjejen flyttar hemmifrån. Kommer säkert komma någon sådan men då blir det ju i varje fall inte en hel hög!

Jag gör själv en tavla till min systers dotter till hennes dop (helgen före Mijas) Det finns inga större tavlor att köpa till barnrum, bara småtavlor å affisher. Så jag har köpt större ramar å scrappar en själv, har tdigare gjort till Mijas rum.

Kläder till oss har jag inte funderat på, viktigaste är MIJA

• längtan 80

Vissa dagar å nätter är bättre än andra... JÄVLA FÖRBANNADE SKITKOLIK! Kan det inte fösvinna någon gång!!!!

Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3