• Liian

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Paincake: Vilken goding!

Ler gör hon hela tiden, men inte mot oss. Dom säger ju att det är ofrivilligt i början men jag tycker att hon gör det när hon är riktigt nöjd. Typ mätt, utvilad och bara ligger och myser =)

• Liian

Grattis MEXI!!!!!!!
    Så underbart att hon äntligen är ute.
    Hoppas att allt gick bra och att ni börjar vänja er vid att ha en ny familjemedlem. Det är en omställning. KRam kram!

• Liian

Jag skiter i att det ska gå 1-2 timmar mellan maten. När hon är ledsen och napp inte hjälper eller att gå med henne då är det bara att mata. Spelar ingen roll att det blir 3 gånger på 1 timma. Det är det enda som funkar på henne. Sedan så kan hon sova 4 timmar i sträck utan problem så det är rätt så skönt. Då får man ju ändå tid till att göra annat. =)

• Liian

Var på BVC idag och hon har gått upp 300 på 1 vecka, så mat får hon =).
    Hon har nu 2 perioder/dag som hon är ledsen och verkar ha ont i magen.
    En gång på fm och sedan på kvällen vid 20. Fattar inte vad skillnaden är då från resten av dagen???? På fm kan det nog vara att hon är sällskapsjuk. Sover ju i egen säng så hon vill säkert ha närkontakt då. Tycker hon borde få nog med det ändå då hon ammar typ 12 ggr/dygn. Jobbigt när man inte kan hjälpa dom =(

• Liian
    Linnéa777: Tror att det kan vara att hon får i sig för mkt. Så är det för mig. Jag pumpar ur typ 50 tag innan jag ammar och ändå finns det mat för henne att äta i 3 omgångar på ett bröst innan det tar slut. Jag låter henne ligga på mage och amma. (jag halvligger och hon ligger på mage med benen hängandes fritt) Detta gör att mjölken inte kväver henne. Hon måste suga för att få ur nåt istället för att det bara rinner. Sedan när hon släpper (vilket hon ändå gör för att det blir så mkt) så håller jag henne upprätt tills hon rapar. Sedan äter hon igen. Detta gör att matningen kan ta 30 minuter, men vilken skillnad det har blivit. {#lang_emotions_smile}

Lovis var jätteledsen ofta förut. Ont i magen som bara den. Sedan började jag amma på bara ett bröst i taget och såg till att hon verkligen åt färdigt. Vilken skillnad!!! För mig vara det så att jag har mer mjölk än jag tror. Hon äter typ 3 gånger på varje bröst innan jag byter. Rapningar och blöjbyte emellan. Tar ca 1 timme innan ett bröst är helt tomt (ink alla pauser). Det blev helomvändning sedan jag började med det här. Nu får hon i sig all den "bra" feta mjölken som de blir mätta av. Sedan måste jag se till att hon VERKLIGEN är hungrig när hon äter. Ibland är det en fördel om hon får bli lite ledsen innan (låter hemskt men det hjälper). Då är hon ivrigare när hon väl får bröstet.

Goseplutt: Har ni napp?? Kan vara bra att ge när dom bara är snuttiga. Kan även lura dom att vänta lite längre innan dom äter, vilket gör att dom får i sig mer. Lycka till!
  • Liian

Nu blev jag så uppe i matningen att jag glömde vad jag skulle skriva {#lang_emotions_tongue_out}.

Lovis badade idag för 3:e gången. Hon har HATAT att bada de första 2 gångerna men denna gången så använde vi termometer i vattnet. När det var 36 grader så var det mkt vaarmare än vi haft de andra gångerna. Kände med armbågen (som dom säger på bb/bvc) och det kändes fortafrande mkt varmare än vad som vi trodde var 37 grader. Mätte med en annan termometer och jo då..36 grader.  Så hon fick bada i det och hon tyckte jättemkt om det. {#lang_emotions_laughing}

Stackarn har fått bada i typ 32 grader eller nåt innan. {#lang_emotions_embarassed} Klart att det inte var skönt. Så ifall ni inte använder termometer så gör det. Skit svårt att uppskatta temperatur ju.

• Liian

I natt och i dag är vår lilla tjej inte glad .{#lang_emotions_cry} Vet inte riktigt vad det är, men jag tror att det kan vara fisksoppan jag åt igår. Hade en bas av färska krossade tomater. Det var nog ingen hit. Iofs så kurrar magen helt galet mkt och jag tror ju inte att tomaterna kan göra så att hon får mkt luft i magen.

Var ju dum nog att ge mindre minifom i 2 daga rnu oxå eftersom "hon ju inte var så gasig längre".  ahhhhhhhhhhhgggggggggg.........Så svårt att veta VAD det är som ger magknip. Finns så många alternativ. {#lang_emotions_yell}

• Liian
    swiitii: Lovis säger till när hon vill äta så jag går inte efter klockan. Men det brukar bli ca 1,5-2 timmar mellan. Hon äter på en sida åt gången. Brukar ta någon rappaus och ev blöjbyte för att sedan äta på samma sida igen tills det är tomt. Brukar räcka med ett bröst, men på kvällen innan hon ska sova kan det vara bra att äta mer (då sover hon längre . Märks på henne när hon inte blir mätt. Då kommer hon inte till ro efteråt. Verkar som att hon är inne i någon tillväxtperiod nu för hon äter massor.

Idag ska vi på läkarbesök. Hon är ju bara 3½ vecka, trodde man gick på den senare?
    Väntar med spänning på första leendet nu oxå {#lang_emotions_heart}
  • Liian
    Goseplutt:  Jo, nu var det ju så att läkaarbesöket inte var 27/4 utan 27/5 {#lang_emotions_embarassed}, så där satt vi som ett fån. Man blir lite knäpp så här i början. {#lang_emotions_tongue_out}
    Min systerdotter var samma sak med mjölk. Bajsade typ 12 ggr/dag och var helt skinnflådd i rumpan.  Jonna fick äta mjölkfritt helt det halvåret hon ammade. Nu när Vilda är 1 har dom börjat testa mjölk och det verkar som att det har försvunnit. Så hon måste inte vara allergisk jämt för att hon är det nu. Hoppas det är någon tröst {#lang_emotions_smile}
    Shit vad läskigt att hon satte i halsen! {#lang_emotions_surprised} Får panik bara av att tänka på det. Tur att det gick bra!

Igår fick Lovis flaska för första gången. Ante värmde upp frusen mjölk nr jag var och handlade. Hon tog flaskan jättebra, men fick super ont i magen. Är nog lite teknik i det hela. Skönt att hon tar flaska i alla fall. Finns hopp för att jag ska kunna börja träna snart då {#lang_emotions_laughing}
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3